Sfaturi pentru iarna – Episodul 1 – Bateria si sistemul de incarcare

Weekend-ul care tocmai s-a incheiat a adus si prima ninsoare din noul sezon, iar asa cum era de asteptat, lucrurile au luat o turnura noua pentru soferi si autoritati.

Pentru ca ne apropiem cu pasi mari de anotimpul rece si de temperaturile negative, ne-am gandit sa demaram o serie de articole in care sa va oferim cateva sfaturi care sa va ajute sa treceti cu bine si de aceasta iarna.

In prima parte a seriei intitulate simplu “Sfaturi pentru iarna”, vom discuta despre bateria si sistemul de incarcare.

 

Bateria si sistemul de incarcare

Atunci cand pregatesti masina pentru sezonul rece nu uita de baterie si de sistemul de incarcare al acesteia. Mergi la mecanic si spune-i sa verfice aceste lucruri. Niciodata nu trebuie sa te gandesti ca bateria care in luna iulie pornea motorul extrem de usor va face acelasi lucru si iarna.

Identificam aici doua elemente. Primul dintre acestea spune ca temperatura scazuta va face ca bateria sa isi piarda din putere, iar cel de-al doilea face referire la puterea necesara pentru a porni motorul cand termometrul arata valori negative.

Pentru a intelege mai usor aceste probleme, trebuie mai intai sa stim cum functioneaza o baterie auto. Un astfel de produs este format din pile electrice care au la baza principiul lui Volta. Acesta spune ca intre doua materiale diferite (electrozi) scufundate in electrolit apare o tensiune electrica. In cazul bateriei, exista un catod (+) si un anod (-), iar electrolitul este lichidul care permite trecerea curentului electric. In urma reactiilor chimice aparute intre electrozi si electrolit apare energia electrica.

O baterie auto are 6 astfel de pile electrice legate in serie. Fiecare dintre acestea produc 2.12V, ceea ce inseamna un total de 12.72V, pentru o baterie incarcata complet.

 

Cum poti face mentenanta preventiva a beteriei

Pentru a te putea baza pe bateria ta si in sezonul rece poti face o serie de verificari preventive. Prima dintre acestea este inspectia vizula, in cadrul careia poti verifica bateria de scurgeri, crapaturi si conexiuni electrice oxidate.

O alta etapa de verificare consta in vizualizarea starii de incarcare. La bateriile fara intretinere se verifica indicatorul de stare sau asa numitul ochi magic. In functie de culoarea acestuia se poate determina starea de incarcare a bateriei.

bateria auto

De asemenea, in cadrul acestui proces se verifica si tensiunea la borne cu ajutorul unui multimetru. Se recomanda ca tensiunea sa fie masurata cu toti consumatorii deconectati si dupa 30 de minute de la ultima incarcare sau descrcare.

Pentru bateriile cu intretinere, se verifica si densitatea electrolitului cu ajutorul unui densimetru.

 ATENTIE! Daca efectuati lucrari asupra bateriilor auto cu intretinere purtati echipament de protectie. In contact cu pielea, acidul sulfuric din electrolit poate provoca leziuni majore!

Alternatorul

Alternatorul este o parte importanta a sistemului de incarcare. Vorbim despre un generator capabil sa mentina tesiuni si curenti de incarcare in functie de starea de consum a masinii. In momentul reviziei, specialistii trebuie sa verfice gradul de uzura al periilor, starea puntii redresoare, contactele, rulmentii si nu in ultimul rand colectorul.

DC Power 270 SP

Speram ca aceste cateva informatii va vor ajuta in lupta cu anotimpul rece.

Sursa foto