Țiriac Collection după 10 ani: Lipsește ceva?

Nu am încheiat anul fără o vizită la Țiriac Collection, așa, ca să vedem cum se mai prezintă la 10 ani de la inaugurare. Singurul loc în care te poți plimba liniștit prin întreaga istorie a automobilului. Timp să ai…

Se spune că prima impresie contează. Dacă, după ce treci de zona „antecameră' și intri în interiorul propriu-zis al expoziției, faci la stânga în loc să faci la dreapta (deci invers decât abordarea unui sens giratoriu când ești la volan), vei da cu ochii de singura colecție permanentă din lume care include toate cele șapte generații ale seriei de limuzine Rolls-Royce Phantom.

Revenind la turul prin Țiriac Collection, nu-i nicio problemă dacă îl începi prin stânga. Problema e că astfel vei tinde să petreci mult timp examinând divizia „fantomelor' (care, apropo, sunt mai mult de 7, întrucât există și exemplare din aceeași generație carosate de designeri diferiți) și, in extremis, asta ar însemna să vezi numai aceste mașini în condițiile în care sunt aproximativ 150 prezente în expoziția permanentă. Fără să te oprești măcar câteva minute la fiecare exponat, ar însemna că nu te preocupă să îți faci o idee despre conceptul acestuia, ci ai venit mai mult ca să bifezi treaba de pe o listă generală. Ceea ce vei asimila până la final, depinde cât timp ți-ai alocat pentru vizită. Părerea mea: dacă ai la dispoziție numai intervalul de timp dintre două mese, este mult prea puțin.

 

 

Despre ce vorbim aici? Patrimoniul Țiriac Collection acoperă consistent întreaga istorie a automobilului, începând de la Benz Patent-Motorwagen din 1886 (replica expusă este una dintre cele manufacturate de către Daimler-Benz cu prilejul aniversării de 100 de ani) și până la monopostul de Formula 1 adăugat la colecție în toamna anului 2023, un exemplar Oracle Red Bull Racing RB6.

Ca să închei acest portret general al colecției, notez că nu există marcă europeană sau americană de notorietate care să nu fie reprezentată în pavilionul Țiriac Collection. Admiratorii de Ferrari, Porsche, Aston Martin și Maserati vor primi satisfacție, la rândul lor, vizitând colecția. Cu siguranță, unii vizitatori vor da și peste mărci despre care nu știau că există. Nu lipsește nici DeLorean DMC-12, acel spectaculos coupe desenat de Giugiaro și materializat sub controversatul management al lui John DeLorean, fiul lui Zaharia Delureanu din Șușag.

 

 

Toate automobilele de la Țiriac Collection sunt în perfectă stare tehnică și arată impecabil. De aceasta se ocupă atelierul de restaurări propriu al colecției. De asemenea, Țiriac Collection susține un demers generos, așa cum și alte instituții cu profil cultural ar trebui să susțină: oferă posibilitatea vizitării gratuite pentru grupurile de copii organizate și acoperă cheltuielile de transport ale acestora. Altfel, prețul normal al unui bilet pentru a intra la Țiriac Collection este de 20 de lei (sunt oferite reduceri pentru pensionari, studenți și elevi). Cât despre punerea unui preț pe experiența personală a unei vizite, îndrăznesc să spun că acesta este inestimabil.

 

Singura colecție completă Rolls-Royce Phantom din lume

 

Evident, din zona acestui stand nu lipsește nimic în termeni de relevanță istorică auto. Dacă, pasionat de automobile fiind, nu ai mai trecut vreodată pe acolo, îți vei da brusc seama că ție ți-a lipsit până atunci trăirea unei stări extatice de natură profundă – ca să zicem așa – autoprovocată.

De felul lor, limuzinele mărcii au proporții dominatoare, dar, dincolo de asta, la RR este cel mai lesne de observat cum automobilul constituie o îmbinare de artă și tehnică. Implicit, de stil și performanță. Niciodată aceste două laturi ale sale nu au putut fi separate – designul, cu toate elementele sale, încă are un cuvânt greu de spus pentru atractivitatea unui automobil, iar lipsa performanțelor l-ar condamna la eșec funcțional.

 

Americanele…

 

După cum ne arată imaginea de mai jos, inventarea automobilului a adus după sine rapid inventarea food-truck-ului – pe acesta din urmă se pare că l-au inventat, totuși, americanii. Cei mai mulți dintre micii vizitatori ai colecției sunt fascinați de exponatul \n cauză. |n prim-plan: un Ford Model T Speedster din 1914. Pe fondul stereotip al lui Ford T (primul automobil din lume asamblat pe o linie de montaj), această caroserie total atipică iese \n evidență.

 

… Și Mercedes

 

 

Mercedes-Benz este marca a cărei prezență pare să fie un liant pentru întreaga colecție. Sunt expuse exemplare reprezentative pentru toate realizările sale de vârf. Pe Benz Patent-Motorwagen din 1886 l-am menționat deja (se află chiar la intrare), după care ochii ți se opresc asupra unui sclipitor roadster Mercedes-Benz 540K (1937). La un moment dat, pe aleea care înconjoară „miezul' colecției dai peste trei limuzine din prima generație Mercedes-Benz 600 – mașini care, în anii 60-70, au eclipsat parțial prea conservatoarea ofertă Rolls-Royce. În „miezul' expoziției (zona centrală a clădirii) tronează, printre altele, un Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, un Mercedes-AMG GT Black Series și excepționalul roadster Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss (singură, această mașină poartă o încărcătură istorică fabuloasă). Bineînțeles, aici nu am spus totul despre „cât' Mercedes poți să vezi la Țiriac Collection și nu voi mai intra în detalii privind exemplarele din seria postbelică 170 sau alte câteva generații de SL-uri.

 

“Pe parcursul acestui prim deceniu, galeria Țiriac Collection a devenit o destinație de referință pentru numeroși pasionați de mașini. Una dintre cele mai mari satisfacții pentru mine rămâne faptul că atâția copii vin aici cu entuziasm și descoperă istoria autentică a evoluției automobilelor. Îmi doresc ca pasiunea pentru mașini să fie transmisă și viitoarelor generații, iar această colecție oferă o oportunitate unică prin misiunea educațională.”

Ion Țiriac, fondator

Adaugă un comentariu