Top 5 cele mai apreciate motoare din România

Atunci când te gândești să-ți achiziționezi o mașină de pe piața second-hand, trebuie să ții cont de un aspect extrem de important: fiabilitatea motorului. În continuare, vă prezentăm topul celor mai apreciate motoare din România.

Acest articol vine ca o antiteză în urma celui în care v-am povestit despre cele mai controversate motoare. Și de această dată, pentru a formula acest Top 5, am cercetat mai multe studii de fiabilitate care au fost efectuate în Germania și Marea Britanie. De asemenea, am acumulat informații și din forumurile de specialitate, dar și din paginile dedicate din social media. În cazul propulsoarelor prezentate în continuare, părerile au fost unanime, însă au existat și proprietari mai puțini fericiți.

 

Nr. 5: BMW M57

Legendarul propulsor diesel de proveniență bavareză cu șase cilindri în linie a fost produs între 1998 și 2013. A fost produs în uzina de motoare din Steyr, Austria.

BMW M57 a fost produs în mai multe variante cu trei capacități cilindrice diferite (2,5 l; 2,9 l; 3 l) și utiliza o singură turbină de proveniență Garrett sau două marca BorgWarner.

Motorul cu șase cilindri utilizează tehnologia injecției directe cu common rail și îl înlocuiește în gamă pe defunctul BMW M51. În cadrul primei versiuni a motorului, blocul motor a fost realizat din fontă, în timp ce a doua versiune a fost fabricată din aluminiu.

Ratele de compresie variază între 16.5:1 și 18.0:1, iar turația maximă a motorului ajunge la 4750 rpm. Motorul beneficiază de o echilibrare excelentă și poate depăși fără probleme un rulaj de 500.000 de kilometri dacă este respectat cu strictețe manualul de întreținere al mașinii.

Motorul BMW M57 și-a găsit locul sub capota următoarelor mașini:

M57D25

2000-2003 la BMW E39 525d (163 CP);

2001–2003 la Opel Omega B 2.5DTI (150 CP);

M57D25TÜ

2003–2007 la BMW E60/E61 525d (177 CP);

M57D30

Versiunea cu 177 CP și 390 Nm s-a regăsit la Range Rover L322;

Versiunea cu 184 CP și 390 Nm la E39 530d și la E46 330d/330xd;

Versiunea cu 184 CP și 410 Nm s-a regăsit la E38 730d și la E53 X5 3.0d;

Versiunea cu 193 CP și 410 Nm la E39 530d;

Versiunea cu 193 CP și 430 Nm la E38 730d;

M57D30TÜ

204 CP, 410 Nm – E46 330d/330Cd/330xd, E83 X3 3.0d;

218 CP, 500 Nm – E53 X5 3.0d, E60/E61 530d/530xd, E65/E66 730d, E83 X3 3.0d;

272 CP, 560 Nm – E60/E61 535d;

M57D30TÜ2

197 CP, 400 Nm – E90/E91 325d, E60/E61 525d;

231 CP, 500–520 Nm – E65/E66 730d, E90/E91 330d/330xd, E60/E61 530d/530xd;

235 CP, 500–520 Nm – E60/E61 530d, E70 X5 xDrive30d, E71 X6 xDrive30d;

M57D30TÜTOP

286 CP, 580 Nm – E60/E61 535d, E63/E64 635d, E70 as X5 3.0sd, E71 X6 xDrive35d, E83 X3 3.0sd, E90/E91/E92/E93 335d.

 

Nr. 4: Renault 1.4/1.6 MPI (K7J 8v/K7M 8v)

Propulsoarele pe benzină care au fost instalate de producătorul de la Mioveni s-au bucurat de mult succes pe planul fiabilității.

În esență, motorul cu codul K7M este un motor cu capacitatea cilindrică de 1,6 litri ce utilizează componentele lui K7J. Așadar, este versiunea mai puternică a celui de 1,4 litri.

Diferența dintre cele două motoare este că blocul lui K7M este mai înalt pentru a acomoda un alt arbore cotit. Pistoanele au același diametru, dar K7M are o altă lungime a cursei, de unde și cilindreea mărită.

Restul componentelor sunt identice. Ambele motoare utilizează o chiulasă cu opt valve din aluminiu de tip SOHC, deci au și un singur ax cu came.

Acest motor cu patru cilindri în linie și două supape pe cilindru există în gama Renault încă din 1995 și utilizează un bloc motor turnat din fontă.

Fiind echipate cu tehnologii simple și rafinate de-a lungul multor ani de exploatare, motoarele K7J și K7M au fost extrem de fiabile. Mai multe autoturisme au funcționat în regim de taxi mult după ce au depășit pragul de un milion de kilometri.

 

Aplicații K7J 8v 75 CP:

K7J 700 – 1997-2003 Renault Clio, Kangoo, Symbol;

K7J 710 – 2004-2010 Dacia Logan, 2008 – 2010 Dacia Sandero;

K7J 714 (LPG E4) – 2007-2010 Dacia Logan, 2008-2010 Dacia Sandero;

 

Aplicații K7M 8v:

K7M 410 (E4) – 87 CP, 5500 rpm, 2012 –   Lada Largus;

K7M 702/703 – 90 CP, 5000 rpm, 1995–1999 – Renault Megane, Renault Scénic;

K7M 720 – 75 CP, 5000 rpm, 1995–1999   – Renault Megane, Renault Scénic;

K7M 790 – 90 CP, 5000 rpm, 1996–1999 – Renault Megane;

K7M 744/745 – 90 CP, 5250 rpm, 1998–2003 – Renault Clio II;

K7M 710 – 87 CP, 5500 rpm, 2004–2010 Dacia Logan, 2008–2010 Dacia Sandero;

K7M 718 (LPG E4) – 87 CP, 5500 rpm, 2007–2010 Dacia Logan, 2008–2010 Dacia Sandero;

K7M 764 (Flex-fuel) – 99 CP, 5500 rpm, din 2013  Dacia Logan, Dacia Sandero;

K7M 800 – 84 CP, 5250 rpm, din 2011 Dacia Logan, Dacia Sandero;

K7M 812 – 82 CP, 5000 rpm, din 2012 Dacia Lodgy, Dacia Dokker;

K7M 818 (LPG E5) – 87 CP, 5500 rpm, 2011–2012 Dacia Logan, Dacia Sandero;

K7M 828 (LPG E5b) – 82 PS, 5000 rpm, din 2014 Dacia Lodgy, Dacia Dokker.

 

Nr. 3: Honda Seria K

Motorul cu patru cilindri din Seria K produs de Honda a fost introdus pentru prima dată în 2001. Astfel de motoare sunt echipate cu valve DOHC și folosesc mai multe tehnologii pentru a reduce considerabil frecările din interior.

Seria K renunță la utilizarea unui sistem convențional de aprindere în favoarea unui sistem controlat de computer.

Motoarele din seria K sunt echipate cu sistemul de distibuție variabilă specială, binecunoscutul VTEC. Acronimul provine de la Variable Valve Timing & Lift Electronic Control și utilizează profile diferite ale axelor cu came. Primul este utilizat pentru turații mici și medii, iar al doilea, care beneficiază de un profil mai mare accesat prin VTEC, funcționează la turațiile mari ale motorului.

Motoarele din Seria K au echipat modele legendare cum ar fi Honda S2000. Motorul aspirat de doi litri producea o putere de 240 CP la 8300 rpm, în timp ce limitarea motorului intervenea abia peste pragul de 9000 rpm.

Pe lângă S2000, motoarele Honda din Seria K și-au mai făcut loc și sub capotele unor mașini ca: Integra Type R, Civic Type R, Accord Euro R, Stream, CR-V, FR-V și Acura RSX Type S. Versiunea actuală a motorului cu specificația K20C1 se regăsește și pe actuala generație Honda Civic Type R unde a primit ajutorul unei turbine pentru a produce o putere maximă de 320 CP.

 

Nr. 2: Renault-Nissan 1.5 dCi (K9K)

Propulsorul 1.5 dCi dispune de o cilindree de 1.461 cmc și se află în producție încă din 2001. Familia motoarelor K9K are o configurație cu patru cilindri în linie, iar turbina este furnizată de Garrett și BorgWarner (da, au fost doi furnizori de turbosuflantă aici, nimic neobișnuit în industrie).

Inițial, injectoarele versiunilor cu puteri de până la 90 CP erau furnizate de Delphi, dar au fost înlocuite cu unele produse de Bosch începând cu motoarele ce respectă normele Euro 5.

Există trei versiuni ale propulsorului K9K: una de joasă putere, una de mare putere și încă una de mare putere, dar cu o turbină cu geometrie variabilă. Puterile propulsoarelor 1.5 dCi variază între 65 și 116 CP, iar cuplul variază între 160 și 260 Nm.

Peste 10 milioane de exemplare ale motorului K9K au fost produse, iar de-a lungul timpului a primit noi tehnologii. Frecarea din interiorul motorului a fost redusă cu până la 40%, a fost schimbat unghiul de degajare al injectoarelor, a fost mărit cuplul și a fost scăzut zgomotul de rulare cu până la trei decibeli.

Motoarele 1.5 dCi și-au găsit locul sub capotele multor autoturisme, echipând chiar și anumite versiuni ale lui Mercedes-Benz Clasa A, Clasa B și CLA:

K9K 700/704 – 65 CP – Dacia Logan, Renault Clio (II), Renault Kangoo, Renault Thalia, Renault Pulse (India), Suzuki Jimny, Nissan Micra (III,IV), Mahindra Verito;

K9K 792 – 68–75 CP – Dacia Logan, Dacia Sandero, Renault Clio (II);

K9K 260/702/710/722 – 82 CP –    Renault Mégane (II), Renault Clio (II), Renault Thalia, Renault Kangoo, Renault Scénic (II), Nissan Micra (III), Nissan Almera;

K9K 266 – 86 CP – 2006-2011 – Suzuki Jimny;

K9K 728/766/772/796/802/830 – 85–86 hp – din 2005 – Renault Mégane (II), Renault Modus, Renault Clio (III), Renault Scala (India), Renault Mégane (III), Dacia Sandero, Nissan Micra (III); Nissan Sunny (India);

K9K 764/732(282) – 106 CP – 2005-2010 – Renault Clio (III), Renault Modus, Renault Mégane (II), Renault Scénic (II), Renault Kangoo, Nissan Tiida, Nissan Note (I), Nissan Qashqai;

K9K G8/832 – 106 CP – din 2009 – Renault Mégane (III), Renault Scénic (III), Renault Fluence, Nissan Cube, Nissan Qashqai;

K9K 836/636 – 110 CP – din 2010 – Renault Mégane (III), Renault Laguna, Nissan Cube, Nissan Qashqai;

K9K 770/892 – 75–90 CP – din 2010 – Dacia Logan, Dacia Sandero, Renault Clio (III), Renault Fluence, Nissan Note (I), Nissan NV200;

K9K 896 – 110 CP – din 2011 – Dacia Duster, Renault Fluence (India), Nissan Juke, Nissan NV200;

K9K 846/OM 607 DE 15 LA – 110 CP – din 2012 – Dacia Lodgy, Renault Mégane (IV), Renault Kadjar, Renault Scénic (IV), Mercedes-Benz Clasa A, Mercedes-Benz Clasa B, Mercedes-Benz CLA (A/B/CLA 180 CDI “OM607”), Mercedes-Benz Citan, Infiniti Q30;

K9K 608/609/OM 607 DE 15 LA    – 90 CP – din 2013 – Renault Clio, Renault Captur, Nissan Note (E12), Nissan Micra (V), Mercedes-Benz Clasa A; Mercedes-Benz Clasa B (A/B 160 CDI “OM607”);

K9K 628 – 90 CP – din 2016 – Renault Clio.

 

Nr. 1: Volkswagen Audi 1.9 R4 8v TDI

Faimosul propulsor 1.9 TDI a fost sinonimul succesului pentru modelele Grupului Volkswagen. De altel, reprezenta principala alegere pentru clienții care doreau să-și achiziționeze un autoturism cu motor diesel. Poate fi privit ca motorul care a pornit povestea de dragoste a românilor pentru propulsorul diesel.

Probabil cea mai cunoscută variantă a acestui motor este 1.9 TDI care furniza o putere maximă de 90 CP la 3750 rpm și un cuplu maxim de 210 Nm la 1900 rpm. Codurile acestui motor au fost AGR, AHH, ALE și ALH.

Motorul cu patru cilindri avea o capacitate de 1.896 cmc și beneficia de pistoane Mahle sau Alcan, pompă de ulei simplex, baie de ulei turnată din aliaj de aluminiu și de două supape pe cilindru.

Construcția simplă și calitatea de fabricație a pieselor a asigurat o fiabilitate ieșită din comun. Aceste motoare sunt cunoscute pentru rulajele impresionante pe care le-au parcurs fără intervenții majore. Sunt multe exemplare care au parcurs mai mult de un milion de kilometri.

Următoarele mașini au beneficiat de motorul Volkswagen Audi 1.9 R4 8v TDI:

Audi: 8L A3 (Mk1), B4 80, Cabriolet, B5 A4, C4 A6, C5 A6;

Ford: Galaxy Mk1;

SEAT: Ibiza Mk2, Córdoba Mk1, León 1M (Mk1), Toledo Мк1-Mk2, Alhambra;

Škoda: Octavia 1U (Mk1);

Volkswagen Polo Mk3 Classic/Variant, Golf Mk3, Vento/Jetta Mk3, Golf Mk4, Bora/Jetta Mk4, New Beetle, Passat B4, Passat B5, Sharan, Caddy.

Adaugă un comentariu