Volvo XC60: Binevenit în natură

Situat în segmentul premium al clasei medii, Volvo XC60 T8 Recharge are talentul de a oferi o stare aparte. Este puternic, dar nu agresiv. Este rafinat, dar nu sfidător. Ești în stare să fii așa?

Pe la jumătatea anilor 90 s-ar fi zis că Volvo nu avea de gând să facă vreodată SUV-uri. Apoi, în 1997, a venit breakul Volvo 850 AWD – un fel de replică, să zicem așa, la ceea ce se apucaseră germanii să facă pe tema breakurilor sportive. Cât despre ideea unui motor turbo cu cinci cilindri, aceasta bătea direct înspre ultrasportivul coupe Audi Quattro. Cumva se treziseră brusc vikingii din inginerii de la Göteborg? Sau a fost o implicită provocare? Vorbim despre anii de aur ai așa-numitei „ere GTI’, când s-a manifestat o escaladare consecventă a puterii motoarelor și a abilităților dinamice.

Probabil tocmai pentru a se delimita de mania germană a vitezei, suedezii au scos la înaintare în 1998 variantele Volvo V70 XC – unde prin „XC’ ar trebui să se înțeleagă „Cross Country’, cam tot așa cum prim „X-Mas’ se înțelege „Christmas’. {i da, breakul înălțat Volvo V70 XC (tracțiune integrală având cuplaj interaxial Haldex) a fost o mașină de succes, aducătoare de bucurii tot așa cum ar fi fost și utilizarea sa de către Moș Crăciun pentru livrarea rapidă a unor mari canti-
tăți de cadouri. Asta a fost înainte ca lumea să vrea morțis SUV-uri.

Pentru că XC90, primul SUV tipic de la Volvo, a apărut abia în 2002, lumea a fost de părere că suedezii au pierdut startul în deja palpitanta cursă a SUV-urilor de pe piața europeană. Între timp, s-a văzut că ei au făcut foarte bine că nu s-au grăbit și că au insistat să contureze o personalitate distinctă pentru abordarea proprie a temei SUV. În prezent, Volvo XC60 este un automobil cât se poate de relevant pentru întregul efort creativ al suedezilor.

Actuala generație Volvo XC60 a fost lansată în 2017, fiind primul dintre automobilele suedeze de clasă medie (indicativ 60) care a preluat moderna platformă tehnică modulară SPA (Scalable Product Architecture) utilizată deja pentru modelele din clasele superioare S90, V90 și XC90. Pentru anul 2022, seria XC60 dispune de modernizări semnificative. În paginile noastre este înfățișată varianta cu propulsie de tip plug-in hybrid Volvo XC60 T8 Recharge Inscription.

Cât de prietenos cu mediul poate să fie un SUV care cântărește 2,1 tone, are lungimea de 4,70 m și este în stare să „pună pe asfalt’ un cuplu maxim de 640 Nm? Conform normelor WLTP, acest vehicul se mulțumește cu un consum mixt de benzină de numai 2,8 l/100 km. Bineînțeles, aici sistemul avansat de propulsie hibridă utilizat de Volvo are rolul esențial. Practic, pe lângă motorul turbo cu benzină de 2,0 litri, la propulsarea mașinii contribuie încă două motoare electrice.

Este vorba despre un motor electric integrat la puntea din spate și unul care, alături de motorul cu benzină, intervine asupra roților punții din față – așa-numitul C-ISG (Crank-Integrated Starter Generator, în fond un dispozitiv care asigură mai ales funcțiile de demaror și generator). Practic, transmisia integrală AWD a mașinii este lipsită de ax cardanic, atât puntea din față, cât și cea din spate având propriile surse de forță motrice. Rularea în regim strict electric presupune numai funcționarea motorului electric din spate, care furnizează 87 CP (știm destule automobile mici la care puterea totală e, pe undeva, pe acolo). Datorită bateriei cu capacitate de 11,6 kWh, XC60 T8 Recharge poate să ruleze cu emisii zero vreo 30 km. Acestea fiind spuse, cel puțin teoretic, XC60 T8 Recharge ar putea să rezolve necesitățile de transport cotidiene ale unei familii cu implicare minimă sau deloc a motorului cu benzină. Oricum, plecarea de pe loc se face electric.

Volvo XC60 T8 Recharge este capabil să ruleze și în ritm alert. Atunci când cel de la volan dorește, accelerațiile mașinii devin comparabile cu ale unui automobil sportiv. Notăm că proba de la 0 la 100 km/h se poate rezolva în 5,5 s.

Pe plan dinamic, acest XC60 se prezintă ca un fel de îmbinare a școlilor germană și britanică. Rigoarea ținutei de drum, suspensia care nu pune confortul mai presus de stabilitatea mașinii (oricum, filtrarea denivelărilor este excelentă în cazul suspensiei pneumatice active 4C), spontaneitatea răspunsului la accelerație, plus direcția precisă și ireproșabil asistată ne duc cu gândul la școala germană. Ambianța întotdeauna silențioasă în mers, senzația vagă de „greu’ pe care o lasă vehiculul în prima fază a încetinirilor și la alternările din scurt ale direcției de mers (de fapt, XC60 T8 Recharge chiar este greu!), comoditatea șederii la bord, originalitatea micilor detalii și solemnitatea tratării estetice (personalizată aici în forme și cromatică scandinave) duc cu gândul la manierele școlii britanice.

Armonios în alcătuirea sa complexă, SUV-ul mărcii din Göteborg va fi o tentație cvasi-irezistibilă pentru cei aflați în căutarea unui vehicul cu caracter propriu clar definit și substanțial.

Mai notăm că navigația și softul nou al sistemului de infotainment au beneficiat de implicare Google. La exemplarul XC60 T8 Recharge din imaginile noastre se fac remarcate dotările rafinatului nivel de echipare Inscription.

Date tehnice VOLVO XC60 T8 Recharge

Motor L4, benzină, turbo, transversal în față, starter-generator integrat, motor electric în spate • Cilindree 1969 cmc • Putere max. 303+87 CP la 6000 rpm • Cuplu max. 400+240 Nm la 2200-4800 rpm • Transmisie tracțiune AWD fără ax cardanic/cutie automată cu 8 trepte • L/l/h 4708/1902/1653 mm • Masă proprie 2099 kg • Volum portbagaj 468 l • 0-100 km/h 5,5 s • Viteză max. 180 km/h • Consum 2,8 l/100 km (WLTP) • Emisii CO2 64 g/km (WLTP) • Preț de la 60.100 de euro

Modernizare pentru 2022
Sistemul hibrid de propulsie al lui XC60 T8 Recharge a fost perfecționat cu prilejul faceliftului discret operat anul acesta. Printre foloasele cele mai semnificative se numără creșterea autonomiei strict electrice de la 30 la 50 km (s-a trecut de la o baterie de 11,6 kWh la una de 18,7 kWh) și montarea unui motor electric mai puternic la puntea din spate (până acum, oferea 87 CP, cel nou dezvoltă 142 CP). Ca urmare, conducerea mașinii în modul Pure (strict electric) devine mai plăcută și mai compatibilă cu necesitățile unor deplasări pe distanțe relativ scurte.

Din perspectiva îmbinării abilităților dinamice cu rafinamentul estetic și al condițiilor de călătorie, XC60 T8 Recharge se prezintă ca o sinteză armonioasă a școlilor Germană și Britanică.

Concluzie
Suedezii demonstrează cu prisosință prin Volvo XC60 T8 Recharge că și-au găsit calea proprie în lumea SUV-urilor. Avem aici de-a face cu un “plug-in hybrid” avansat, care oferă performanță de top atât în plan dinamic, cât și pe latura eco. Doar la capitolul prețului nu-ți vine să zâmbești.

Adaugă un comentariu