Fotoreportaj: Povestea primelor automobile electrice, din perioada 1880-1920.

Curentul electric este cea mai tare chestie. Nu ai nevoie de o cutie de viteze cu pinioane care scot tot felul de sunete enervante și cu prea multe manete care stârnesc confuzie. Și scapi și de periculoasele motoare pe benzină, de fumul înecăcios pe care îl emană și de zgomotul asurzitor al acestora‘ – așa gândea Thomas Edison acum mai bine de un secol. Și afirmația lui rămâne valabilă și astăzi.

Așadar, mașinile electrice nu sunt deloc o inovație a secolului 21. Din contră, acestea au existat pe toată perioada de glorie a motorului cu combustie internă, însă au fost cumva ținute pe loc. Să nu se dezvolte, pentru că petrolul trebuia ars.

Primele modele apărute în anii 1880 s-au remarcat imediat prin ușurința în utilizare, iar în decadele următoare au fost chiar mai apreciate decât mașinile pe benzină, pentru că erau MULT mai silențioase și mai puțin mirositoare. Nici nu vă puteți imagina cât de mare era discrepanța între cele două soluții de propulsie.

Kurfuerstendamm, o mașină electrică produsă de Siemens

Capabile de viteze maxime de aproximativ 20 km/h și cu o autonomie destul de redusă, primele automobile electrice erau folosite în special de distribuitorii din orașe, mai ales de cei care preferau discreția. În plus, acestea erau promovate ca alegeri excelente pentru doamne, în condițiile în care mașinile pe benzină încă se mai porneau greoi, la manivelă. Culmea, succesul remarcabil de care s-au bucurat acestea în rândul primelor șoferițe i-a făcut pe unii constructori să copieze designul mașinilor cu motoare cu combustie internă – integrând grile false pentru radiator – pentru a-i face și pe bărbați să se afișeze relaxați la volanul lor.

Mașină electrică cupaltă la stația de încărcare

Vârful vânzărilor de mașini electrice a fost atins în 1910, când majoritatea locuințelor urbane erau deja conectate la rețeaua de energie electrică. De exemplu, în Statele Unite, 38% din mașinile înscrise în circulație în acea perioadă erau electrice.

Din păcate, popularitatea acestora a început să scadă apoi, odată cu dezvoltarea infrastructurii rutiere – care permitea călătorii din ce în ce mai lungi – și a numeroaselor inovații aduse motorului termic. Adoptarea demarorului (care permitea pornirea prin apăsarea unui buton) și a tobei de eșapament, ce reducea dramatic zgomotul motorului, plus reducerea prețurilor către valori mai accesibile a făcut ca mașina cu motor termic (ceea ce astăzi am ajuns să numit propulsie convențională) să câștige acest duel. Din păcate.

Click aici pentru a vedea o galerie foto cuprinzătoare cu primele automobile electrice.

Adaugă un comentariu