Pas cu pas: Cum schimbi filtrul de habitaclu?

vezi galeria foto

Invizibil și otrăvitor: dioxidul de azot (NO2) se găsește în diverse concentrații în aer. Filtrul de habitaclu poate fi de ajutor aici.


Scandalul legat de emisiile motoarelor diesel a vizat softuri înșelătoare, limite de emisii depășite, amenzi de miliarde aplicate producătorilor de automobile, excluderi legale ale mașinilor din traficul urban. Toate bune și frumoase, dar nu s-a spus mare lucru despre cum respirăm aer viciat în fiecare zi și asta ne afectează, inevitabil, sănătatea. Colaborând cu Universitatea din Heidelberg, redacția germană AUTO BILD a aflat că, în mers, este posibilă suprasaturarea cu NO2 a aerului din mașina cu care călătorim la concentrații mult peste limitele admise.


Acest gaz inodor și toxic poate fi reținut în proporție de aproape 100% de filtrul de habitaclu – cunoscut și sub denumirea populară de filtru de polen, deși el ne apără de otrăvuri mult mai nocive decât ar putea fi cele de origine vegetală.

Ați sesizat bine, tocmai ne-am lovit de o problemă: multe automobile dispun în echiparea standard de așa-zisele filtre normale – cele de polen. Acestea te apără de un strănut sau două, însă nu fac nimic în privința izolării habitaclului de dioxidul de azot, care este emis de toate mașinile diesel aflate în trafic.


Măsurătorile efectuate pe cale experimentală de dr. Denis Pöhler și echipa sa de la Institutul de Fizică a Mediului (în cadrul Universității Heidelberg) au confirmat întru totul cele menționate mai devreme. Au fost desfășurate și teste pentru aflarea diferenței de puritate a aerului interior în cazurile utilizării unui filtru cu carbon activ și al unuia lipsit de așa ceva. La sosirea din sesiunea de condus, aerul din mașina care nu avea filtru cu carbon activ avea o concentrație de NO2 cu 92% mai mare față de cazul utilizării acestuia. „E evident: în fiecare automobil ar trebui să existe un filtru cu carbon activ’, a declarat la final dr. Denis Pöhler.


În pofida scandalului Dieselgate și a condițiilor atmosferice rutiere actuale, cele mai multe dintre mașinile noi nu vin dotate standard cu filtre de habitaclu cu carbon activ. Pe de altă parte, din ce în ce mai multe ateliere service din rețelele de marcă oferă posibilitatea echipării post-vânzare cu așa ceva. Cu prilejul unei revizii, nu strică să solicitați și operațiunea respectivă. Dezavantaj al acestei abordări: de obicei, piesele furnizorilor din rețeaua mărcii sunt mai scumpe decât cele disponibile after-market, cu atât mai mult în cazul celor comercializate online – vizăm numai filtre de proveniență serioasă, de la Bosch, Denso, Mahle, Mann+Hummel sau Valeo. Aceștia produc filtre cu carbon activ și pentru mașini mai vechi.


Citește și…

Caracatița de parbriz, noua măsură împotriva șoferilor care parchează neregulamentar

Chinezii atacă segmentul SUV coupé

Boxele acestei mașini se aud de la 5 km distanță

Germania și-ar putea lua adio de la autostrăzile fără limită de viteză

De-asta nu putem avea șosele sigure în România

Mick Schumacher a semnat cu Ferrari

De ce șoselele nu crapă de frig în țările dezvoltate

Românii nu învață pentru examenul auto

 

Dioxidul de azot: pericolul invizibil din mașină


Aerul din mașinile noastre e mai „greu’ decât s-ar putea crede. Acumularea emisiilor de NO2 (specifice diesel) e cea mai periculoasă cale de viciere a acestuia. Măsurătorile Universității din Heidelberg au arătat că se pot atinge curent niveluri de 100-200 micrograme de NO2, deși limita legală stabilește cifra de 40 micrograme pentru un aer sănătos. „Cea mai mare parte a acumulării are loc în timpul călătoriilor cu automobilul’ ne-a spus dr. Denis Pöhler, de la Institutul de Fizică a Mediului. Concluzia studiului: un filtru cu carbon activ reduce cu până la 92% nivelul de NO2 din aerul din habitaclu. Așadar, instalați unul. Dacă la pachetul filtrului sunt atașate și instrucțiuni de montaj, costurile instalării pot fi reduse prin efectuarea lucrării pe cont propriu. Inclusiv cartea mașinii ar putea conține instrucțiunile necesare. În general, doar câteva șuruburi și un ornament sau element de fixare se cer a fi manevrate.

 

Schimbarea filtrului de habitaclu. Exemplu: Smart City Coupé (model 2001)

Înainte de a lua decizia schimbării filtrului de habitaclu la un service, contra cost, ar fi interesant să vezi dacă nu cumva poți să o faci pe cont propriu. Pentru majoritatea automobilelor este relativ ușor. Fie în manualul mașinii, fie pe ambalajul filtrului nou, e ilustrată amplasarea piesei. Nu-i exclus să existe și un video pe YouTube cu așa ceva. La acest Smart, un amator poate rezolva operațiunea de înlocuire lejer în 20 de minute. Un filtru nou cu carbon activ costă aproximativ 15 euro.

Capacul de acces se deschide folosind chiar cheia mașinii. Dincolo de acesta se află filtrul de habitaclu. Intervenția devine mai ușoară dacă ștergătorul de parbriz e în poziție verticală.

Carcasa filtrului – Gura rezervorului de lichid de parbriz blochează accesul la carcasa filtrului. Este necesară deblocarea sa din bridele de prindere și deplasarea delicată către partea dreaptă a mașinii.

Carcasa protectoare uneori iese cu tot cu elementul filtrant, alteori, nu. De asemenea, unii producători de filtre le furnizează cu carcasă nouă, alții nu. Carcasa veche poate fi curățată și recuperată.

Scoaterea filtrului vechi se face printr-o extragere cu gesturi atente, spațiul disponibil fiind relativ îngust. Nu-i nevoie să te uiți de două ori pentru a vedea că acest filtru este colmatat cu impurități de tot felul.

Introducerea filtrului nou cu strat de cărbune activ. Apoi se pune capacul și se montează totul la loc. Atenție la respectarea direcției fluxului de aer (sigur există un semn sau o instrucțiune privitoare la aceasta).

Verdict

Dorește cineva gaze toxice în mașină? Studiul la care a participat AUTO BILD arată că le putem limita accesul în interior folosind filtre de habitaclu cu carbon activ, care nu sunt montate standard la majoritatea vehiculelor noi, însă e relativ simplu să le montăm pe cont propriu.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE