Ce demonstrează Ferrari 296 GT3? Că Maranello chiar păstrează legătura dintre mașinile sport și… sport!

Începem cu o paranteză incluzând mesajul filmului „Ford v. Ferrari' (2019): dacă mașina învingătoare pe pistă ar face parte din oferta mărcii, clienții vor dori să o cumpere. Cam cu această subtilitate se ocupă în prezent clasa GT3 din competițiile gen cupă GT/anduranță, iar Ferrari 296 GT3 constituie viziunea mai-marilor de la Maranello asupra temei. Adică altceva decât mașinile Ferrari care ajung direct în garajele cu colecții și pe la unii posesori fițoși, fiind dorite strict pentru ruperi în figuri la evenimentele exclusiviste.

Desigur, între o mașină conformă specificațiilor GT3 și sportiva înmatriculabilă de la care s-a pornit pentru construirea acesteia sunt diferențe semnificative, uneori radicale. Pe de altă parte, forma și configurația generală sunt păstrate – mai mult decât suficient pentru ca un potențial client să vadă în mașina standard o imagine idealizată. Bineînțeles, Ferrari 296 GT3 are la bază seria Ferrari 296 GTB, dotată cu motorizare V6 turbo.

Unghiul de 120 de grade dintre cele două bancuri de cilindri ale motorului de 2992 cmc cu injecție directă a permis amplasarea turbocompresoarelor între acestea, în plus aduce beneficii legate de compactitatea ansamblului și de coborârea centrului de greutate al mașinii. Grupul motopropulsor este situat mai în față și mai jos decât în versiunea standard, iar rigiditatea structurală a mașinii este cu aproximativ 10% mai mare decât la 488 GT3.

Inginerii Ferrari au lucrat împreună cu furnizorii parteneri pentru a optimiza dinamica fluidelor în interiorul motorului. S-a urmărit performanța (600 CP/7250 rpm, 710 Nm/5500 rpm), fără a fi neglijate fiabilitatea și manevrabilitatea, deopotrivă necesare atât în cursele „Sprint', cât și pentru în cu caracter „Endurance'. Pentru acest tip de competiție, a fost studiată și limitarea semnificativă a consumului fără sacrificarea răspunsului la accelerație, fiind astfel conturat potențialul unor strategii de cursă mai flexibile și al unor timpi de intervenție reduși. De exemplu: alternatorul este atașat la cutia de viteze pentru a îmbunătăți compactitatea și rigiditatea unității și pentru a înlesni accesul tehnicienilor.

Cutia de viteze a lui Ferrari 296 GT3 e nouă și a fost special dezvoltată pentru această mașină. S-a recurs la un ambreiaj cu un singur disc și o cutie cu șase trepte, arborii și angrenajele fiind dispuse transversal pentru o mai bună aerodinamică și distribuție a greutății. Acţionarea ambreiajului este electronică şi poate fi controlată prin padelele de la volan. Materialele speciale au făcut posibilă menținerea unei greutății reduse a cutiei de viteze Xtrac în beneficiul performanțelor.

Lucrul la materializarea proiectului 296 GT3 a demarat în 2020 și cu primele simulări CFD și definirea soluțiilor specifice. Apoi au urmat testarea practică „indoor', care a inclus optimizarea aerodinamică a mașinii în tunelul de vânt, reglarea motorului pe banc și testarea rigidității structurale. Apoi mașina a parcurs testele de fiabilitate în complexul 4WD Dyno la Maranello. De la primul shakedown pe circuitul Fiorano, pe 12 aprilie 2022, noul Ferrari a parcurs zeci de mii de kilometri pregătindu-se pentru curse – adevărata menire a existenței sale.

Adaugă un comentariu

Articole similare