Cel mai puternic motor cu trei cilindri din lume

Cel mai puternic motor cu trei cilindri din lume are o cilindree de 2.0 litri și este botezat „TFG’. Acronimul vine de la „Tiny Friendly Giant’ și propulsorul stă sub capota lui Koenigsegg Gemera.

La prima vedere, este surprinzător să ai un motor cu trei cilindri sub capota unui supercar, dar cei de la Koenigsegg au avut motivele lor în utilizarea acestui agregat. Mai precis, în cazul lui Gemera, au preferat ca motoarele electrice din sistemul hibrid să livreze mai multă putere decât unitatea cu ardere internă, pe când în cazul celorlaltor modele hibride din ofertă au ales să asigure mai multă putere din agregatul cu ardere internă decât din motoarele electrice din dotare.

De la 0 la 300 și înapoi la 0 km/h în doar 17,95 de secunde – Koenigsegg One:1

Din pricina acestei alegeri de proiectare, a fost necesară implementarea unui propulsor care să fie mai ușor decât V8-urile cu care ne-au obișnuit până acum, dar care să asigure totuși un nivel ridicat de putere. Potrivit Koenigsegg, agregatul cu trei cilindri în linie are jumătate din costurile de producție ale unității V8 twin-turbo de 5.0 litri din gama suedezilor, iar diferența de masă între cele două unități este și ea considerabilă.

Cum funcționează sistemul Direct Drive de pe noul Koenigsegg Regera

În ciuda faptului că un motor cu trei cilindri în linie nu este o configurație exclusivistă, unitatea rezultată este de departe cea mai puternică din categoria sa, ceea ce îi face pe suedezi mândri de creația lor.

Alezajul fiecărui cilindru este de 95 de milimetri, în timp ce cursa pistonului este de 93.5 milimetri, ceea ce înseamnă că noul motor are o configurație „sub-pătrat’. Cu toate acestea, turația maximă este de 8.500 de rotații pe minut, iar puterea maximă vine la 7.500 de rotații pe minut. Cuplul maxim, de 600 Nm este livrat între 3.000 și 7.000 de rotații pe minut.

Ce secrete ascunde cel mai puternic motor cu trei cilindri în linie?

Unitatea de 2.0 litri realizată de Koenigsegg nu are axe cu came, deoarece folosește sistemul Freevalve. Acesta din urmă este un spin-off al Koenigsegg și funcționează ca o companie independentă, deși deservește doar două mărci în prezent. Datorită sistemului Freevalve, fiecare supapă este controlată individual de actuatoare pneumatice.

Christian von Koenigsegg explică ce reprezintă compania pe care o deține

Sistemul are capacitatea de a dezactiva supape în mod individual, precum și sa le controleze durata de deschidere, cât de departe se deschid și cât rămân deschise. Prin acest sistem, motorul rulează atât în ciclul Otto, cât și în ciclul Miller. Cel din urmă se întâmplă la turații joase și la sarcini mici, fiind mai eficient decât clasicul ciclu Otto.

Urmărire între hypercar-uri: Porsche 918 Spyder și Koenigsegg Agera R

Fondatorul Koenigsegg afirmă că posibilitatea controlării atât de precise a supapelor are potențialul de a asigura o funcționare în doi timpi până la 3.000 de rotății pe minut, deși acest lucru nu se întâmplă în varianta de serie și reprezintă doar o teorie a inginerilor.

Motorul TFG de la Koenigsegg este echipat cu două turbosuflante operate în mod secvențial. Din cele două supape de evacuare ale fiecărui cilindru, fiecare deservește câte o turbosuflantă în parte. Astfel, la turații joase, doar turbosuflanta de dimensiuni mai mici primește gaze de evacuare, asigurând rapid presiune de supraalimentare și livrând putere și cuplu până la 3.000 de rotații pe minut. După acel prag, setul de supape de evacuare care deservesc turbosuflanta de mari dimensiuni se deschide împreună cu perechea ce servește „sora’ sa mai mică pentru a asigura puterea totală de care este capabil motorul.

Christian von Koenigsegg explică ce reprezintă compania pe care o deține

Chiar și fără sistemul de supraalimentare, motorul TFG de la Koenigsegg ar fi capabil să dezvolte 280 de cai-putere, afirmă Christian von Koenigsegg. Această valoare este teoretică însă, dar tot depășește cel mai puternic motor cu trei cilindri oferit până acum de un producător, respectiv cei 268 de cai-putere ai lui Toyota GR Yaris.

Puterea maximă dezvoltată de cel mai puternic motor cu trei cilindri din lume, adică 600 de cai-putere, este atinsă doar în funcționarea cu E85. Cu benzină obișnuită, unitatea dezvoltă doar 500 de cai-putere, dar motorul poate să opereze în orice proporție a amestecului de benzină și alcool (etanol, butan, metanol sau orice amestec dintre acestea).

Ce planuri de viitor au creatorii celui mai puternic motor cu trei cilindri din lume?

Reprezentanții Koenigsegg colaborează deja cu o companie de inteligență artificială din Texas, numită SparkCognition. Această companie plănuiește să dezvolte un software de management cu inteligență artificială a motoarelor FreeValve.

Koenigsegg Jesko: noul hypercar al suedezilor ar putea atinge 482 km/h

Folosind acel sistem de management al motorului operat de inteligență artificială, ar fi posibilă o unitate cu ardere internă mai eficientă decât cele proiectate de ingineri umani. Dar până la acel moment, motorul TFG de la Koenigsegg va opera cu software scris de ființe umane.

De ce și-a cumpărat fondatorul Koenigsegg o Mazda din 1992

Adaugă un comentariu