Concept BMW 5 GT – Inventie de clasa

BMW uimeste din nou prin prezentarea unui concept de masina care nu a existat pana acum: Seria 5 Gran Turismo.

Chris Bangle nu mai reprezinta viitorul BMW in materie de design pentru ca, recent, acesta a anuntat despartirea lui de constructorul bavarez. Insa conceptul Seria 5 GT ii apartine in totalitate si probabil ca, daca priviti masina, e usor sa o asociati cu ceea ce a prezentat BMW ca design in ultimii ani. Bavarezii au reusit sa creeze o noua nisa intr-un moment in care in industria auto este deja greu sa delimitezi segmentele clasice.

Trebuie mentionat ca aceasta reprezinta intruchiparea ideii originale de PAS (Progressive Activity Sedan). Seria 5 GT nu este nici sedan, nici SUV si nici break, dar contine elemente din toate acestea, oferind eleganta unui sedan si variabilitatea unui SAV. Acest lucru a fost subliniat si la lansarea oficiala, de la München, unde masina a fost prezentata alaturi de un Seria 5 Touring, un Seria 7 si un X6.

Seria 5 GT se doreste a fi o masina care sa se adapteze nevoilor, sa ofere o mobilitate foarte buna intr-un interior premium, spatios si practic, dar care sa pastreze filozofia BMW in ceea ce priveste dinamica si placerea la volan.

Cu 4.998 mm lungime si 1.555 mm inaltime, conceptul BMW Seria 5 GT se pozitioneaza, ca dimensiuni, intre Seria 7 si modelele SAV de la BMW – X5 si X6. In contextul actual, in care SUV-urile sunt criticate pentru consumul si emisiile mari, este bine ca acest nou model nu este atat de opulent vizual ca un X6 si are mai mult alura unei limuzine.

Partea frontala este inspirata ca design din noua Seria 7, avand o grila a radiatorului foarte mare si o capota lunga. Grila radiatorului este verticala si impinsa mult inainte, farurile fiind usor retrase in planul al doilea. Pentru luminile de zi, sistemul Angel Eyes este acum disponibil cu leduri, iar lumina produsa este alba, ceea ce este o premiera pentru BMW.

In lateral, la cele patru usi, observam geamurile fara rama superioara, iar in spate – stopurile in forma de L, traditionale la BMW si similare cu cele de la Seria 7. Conceptul prezentat era echipat cu jante de 21 inci, care vor fi disponibile optional, pentru ca masina de serie va avea standard jante incepand de la 18 inci.

Interior premium foarte practic si modulabil
In interior, consola centrala preluata de la Seria 7 este orientata catre sofer, include sistemul iDrive si un display de 10,2 inci care dispune de tehnologia Black Panel. Consola centrala se continua cu tunelul median, delimitand cele doua locuri si, in functie de optiunile alese, va include diferite comenzi de control pentru sistemul de navigatie sau multimedia.
 

Conceptul prezentat dispunea de doua display-uri mari si pentru locurile din spate. Accesul in masina se face foarte usor, datorita pozitiei mai inalte a scaunelor. Acestea sunt asezate cu 7 cm mai sus decat in Seria 5 Touring si cu 15 cm mai jos decat in X6. Astfel, soferul are o pozitie mai inalta la volan, ceea ce ii ofera o vizibilitate buna in jurul masinii. Conceptul prezentat avea patru locuri individuale, insa in varianta de serie se va oferi si o configuratie cu cinci locuri.

Locurile din spate pot culisa individual cu 10 cm, iar inclinatia spatarului se poate ajusta si ea. Cu scaunele pozitionate la maximum in spate, locul pentru picioare este similar cu cel oferit de Seria 7, iar portbagajul masoara 430 litri. Daca se doreste spatiu mai mare pentru portbagaj (570 litri) si scaunele sunt pozitionate la nivelul maxim spre inainte, locul pentru picioare este la nivelul din Seria 5.

La cap, spatiul oferit este la nivel de X5 si, alaturi de geamurile laterale mari si de plafonul din sticla panoramic, ofera senzatia de lumina si spatiu. Scaunele spate se pot rabata individual, existand totusi posibilitatea de a separa spatiul creat de spatiul din portbagaj printr-un perete despartitor.

Exista si optiunea de a rabata electric scaunele spate printr-un buton aflat in portbagaj, la fel ca la al treilea rand de scaune la Mercedes GL. Volumul maxim de incarcare al portbagajului este de 1.650 litri, daca se pliaza scaunele spate si peretele despartitor.

O alta noutate pentru BMW este sistemul de deschidere al portbagajului, foarte apropiat ca si concept de cel de la noua Skoda Superb. Acesta se poate deschide ca la un sedan, fara luneta, sau ca la un hatchback cu tot cu aceasta, oferind o gura de incarcare foarte mare.

Motoare performante cu puteri crescute
BMW nu a oferit date oficiale despre motorizari sau despre sistemele de propulsie, dar gama de motorizari se va orienta dupa cea de la Seria 5 si Seria 7. Standard, Seria 5 GT va avea tractiune spate, iar tractiunea integrala xDrive va fi disponibila optional inca de la lansare in combinatie cu motoarele mai puternice.

Cutia automata cu opt trepte, care va debuta pe noul 760i V12 in vara, va fi oferita optional. Gama de motoare va cuprinde urmatoarele versiuni: GT 530i – 272 CP (L6 benzina aspirat), GT 535i – 347 CP (L6 benzina, noul 3 litri biturbo, cu presiune de supraalimentare marita), GT 550i – 407 CP (V8 benzina, 4,4 litri biturbo), GT 530d – 245 CP (L6 diesel, 3 litri turbo), GT 535d – 299 CP (L6 diesel, noul 3 litri bi turbo, in loc de 540d V8).

Nu va lipsi o versiune hibrida si sunt posibile un 523d cu dieselul de 2 litri bi-turbo de la 123d cu putere crescuta la 225 CP si o versiune M. Masina va fi prezentata in forma de concept la Salonul Auto de la Geneva peste cateva zile si va intra in productia de serie in luna septembrie, cu modificari foarte mici fata de masina prezentata.

In Germania, pretul estimat este de 50.900 euro, cu 2.500 euro mai mult decat un Seria 5 Touring. Mult pentru un BMW Seria 5, dar putin pentru Seria 7 in format inaltat.
 

Scurt interviu Chris Bangle

Care a fost cea mai grea sarcina de design in proiectarea Seriei 5 GT?
Cel mai important este ca am plecat de la niste cifre de pe o foaie si am reusit sa le transpunem intr-o masina reala fara sa sacrificam niciunul dintre elementele principale ale proiectului: design, spatiu si dimensiuni exterioare.
Seria 5 GT este o inovatie in ceea ce priveste designul.

Ce a determinat crearea unui asemenea model?
Cu fiecare model, incercam sa aducem ceva nou, pentru ca asta isi doresc clientii. Este foarte greu sa realizezi designul unei masini si sa aduci inovatii mari. Multe elemente sunt deja stabilite de alte departamente (dinamica, siguranta), care au prioritate inaintea celui de design.

Ce se intampla cu proiectele viitoare la care ati lucrat pana acum?
Voi oferi suport in continuare, insa Adrian (Adrian van Hooydonk, noul director de design BMW – n red.) este foarte capabil sa continue aceste proiecte si este cel mai potrivit pentru functia de sef al departamentului de design.

Acum, ca ati incheiat socotelile cu BMW, ce ne puteti spune despre viitorul dumneavoastra?
In urmatorii ani, raman legat de BMW pentru ca sunt proiecte ce trebuie terminate. De asemenea, voi fi atent la ce aprecieri voi face despre industria auto si nu voi lucra pentru alt constructor auto in viitorul apropiat.

 

Adaugă un comentariu