Noi precizari privind timbrul de mediu

 

Revenim cu noi precizari legate de timbrul de mediu.

 

Rovana Plumb declara ca In formula de calcul prezenta nu mai este dominanta capacitatea cilindrica, inclusa oricum în impozitul anual pe care fiecare dintre cei care au autoturisme le platesc. Taxa autentica, pentru ca se calculeaza în principal în functie de emisia de dioxid de carbon, este cea care este luata în calcul în proportie de 100% prin actualul proiect de ordonanta, fata de un cuantum de 30%, cum era luata în formula de calcul aplicabila în prezent, prin Legea nr. 9/2012. Noul timbru de mediu mentine cote similare celor din prezent pentru tehnologia Euro 5 si mareste cotele pentru tehnologiile Euro 4 si Euro 3. Pentru masinile cu tehnologii mai slabe – non-Euro, Euro 1 si Euro 2, adica acele masini care se apropie de sfârsitul ciclului de viata -, timbrul de mediu va scadea fata de nivelul cuantumului actual, luându-se, bineînteles, ca si cota de depreciere, vechimea masinii la fiecare dintre autoturismele cuprinse în aceasta norma de poluare.
Timbrul de mediu se aplica pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3 si N1, N2, N3, cu urmatoarea precizare: pentru categoria de autoturisme cu norma de poluare Euro 5, Euro 4 si Euro 3 – formula de calcul este cea care ia în proportie de 100% emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse în normele de poluare non-Euro, Euro 1 si Euro 2 – se aplica actuala formula prevazuta prin Legea nr. 9/ 2012.
Ca noutate, proiectul de ordonanta de urgenta acorda un eco-tichet pentru masinile electrice în valoare de 2500 de euro. Avem, în urma propunerilor si a dezbaterii publice care s-a desfasurat, un cuantum diferit la masinile pe benzina fata de cele pe motorina, cu normele Euro 3 si Euro 4, deoarece emisiile poluante din pulberi sunt mult mai mari pentru autovehiculele care folosesc motorina, fata de cele care folosesc benzina. La norma de poluare Euro 5, valorile taxei sunt egale, deoarece emisiile de pulberi sunt egale atât pentru benzina, cât si pentru motorina. Cam acestea sunt, în mare, elementele prevazute în ordonanta de urgenta privind aplicarea timbrului de mediu si bineînteles ca astept întrebari de la dumneavoastra. Va fi o diferenta de 1,70 sau 1,75 între benzina si motorina, pentru categoria de autovehicule cuprinsa pentru normele de poluare Euro 3 si Euro 4.’

Pe de alta parte, Rovana Plumb declara ca anexele din proiectul de ordonanta raman valabile. Insa in anexe, timbrul de mediu se stabileste pe baza unui tabel relational in care au importanta in egala masura emisiile dar si cilindreea. Si atunci, cum ramane cu declaratia ca nu mai este dominanta capacitatea cilindrica?

Apoi, apare un factor de multiplicare la diesel pentru normele Euro 3 si Euro 4, total discriminatoriu. Acelasi factor nu se aplica insa si la Euro 5 deoarece Rovana Plumb spune ca nivelul de pulberi este egal la diesel si la benzina.

Dar poluarea nu se refera doar la pulberi ci si la dioxidul de azot si hidorcarburi. Iar la Euro 5 limita de NOx la diesel este de 0,230 iar la benzina doar 0,060. Doamna Plumb a tinut insa probabil cont de recomandarea facuta de Jerome Olive de la Dacia de a taxa dur doar dieselul Euro 3 si Euro 4 fara sa se atinga de Euro 5 si nu de realitatea inginereasca.

 

Iata si cateva exemple date de Rovana Plumb:

–          Dacia 1.2 16V  1149 cmc emisii 137 g/km CO2     taxa 109 euro

–          Dacia 1.5 dCi   1461 cmc  emisii 119 g/km CO2     taxa 52 euro

–          VW Golf IV 1.9 TDI 1896 cmc (Euro 3)                     taxa 1268 euro

–          VW  Golf IV 1.6        1596 cmc (Euro 3)                    taxa 898 euro

–          VW Passat 1.9 TDI  1896 cmc  (Euro 4)                    taxa 1457 euro

In schimb, timbrul de mediu se reduce foarte mult pentru non Euro, Euro 1, Euro 2, invers proportional cu nivelul de poluare. Adica principiul poluatorul plateste’ nu se mai aplica in cazul de fata!

Apare de asemenea un bonus de 2500 de euro pentru masinile electrice insa niciun bonus pentru hibride. Insa masinile electrice au preturi prohibitive si acest bionus este prea mic fata de pretul exorbitant al acestor masini.

Doar Renault Twizy ar fi o buna afacere numai ca acesta nu se importa in Romania. iar daca se va importa ramane de vazut daca guvernul il va incadra la categoria auto.

 

Adaugă un comentariu