Primul suport motor de plastic din lume, pe noul Mercedes GL

 Daimler instaleaza primul suport din plastic pentru motorul diesel cu 6 cilindri pe noile modelele din clasa GL. Comparativ cu suportul anterior din aluminiu, cel din plastic are proprietati acustice imbunatatite, caracteristici de termoizolatie mai bune, precum si un avantaj clar legat de greutatea scazuta, fiind in acelasi timp, capabil sa sustina aceeasi sarcina. Suportul motor, care sustine motorul, este produsa din Ultramid® A3WG10 CR, o poliamida armata marca BASF, optimizata pentru a suporta solicitari mecanice mari.

 

Functii si cerinte ale suportului motor: sarcina statica, sarcina de durata, accident

 Suportii motorului sunt supusi la o sarcina permanenta – greutatea motorului – in timp ce absorb, in plus, intregul cuplu al motorului. Pana acum, aceste suporturi au fost fabricate numai din aluminiu.

 

Acustica, proprietati termice, greutate

Pentru a inlocui aluminiul in aceasta piesa cheie, cu un rol important si in cazul accidentelor auto, materialul plastic trebuie sa indeplineasca cerinte mecanice exigente. Cu toate ca Ultramid® A3WG10 CR este foarte rigid, a fost, de asemenea, necesar sa se demonstreze ca in conditiile unei incarcari permanente, materialul prezinta o tendinta suficient de mica de fluaj (deformatie lenta a unui material supus unor solicitari continue). In plus, suportul din material plastic al motorului trebuie sa reziste si la flexiuni puternice, in functie de conditiile de instalare din compartimentul motor. Principalul avantaj al suportului Ultramid fata de cel din aluminiu il reprezinta caracteristicile acustice. Datorita calitatilor de amortizare specifice materialului plastic, noul suport de motor contribuie la un sunet mai echilibrat.

Un avantaj suplimentar este reprezentat de faptul ca plasticul are o conductivitate termica mult mai scazuta fata de aluminiu. In consecinta, suportul de motor realizat din Ultramid asigura cauciucului natural aflat in lagare o protectie termica superioara crescand astfel durata lor de utilizare. In ceea ce priveste emisiile de CO2, reducerea greutatii suportului cu peste 30% reprezinta un mare avantaj.

 

Simulare pentru optimizare in caz de impact si pentru determinarea izolarii fonice

Numeroasele teste pe care suportul din plastic trebuie sa le treaca cu succes includ atat reparatiile necesare in cazul accidentelor minore, cat si comportamentul piesei la accidente frontale majore. In primul caz, suportul trebuie sa ramana intact; in al doilea caz, acesta trebuie sa cedeze rapid astfel incat sa impiedice patrunderea motorului in spatiul dedicat pasagerilor.

BASF nu numai ca a trecut testele de impact, dar a tinut cont de ambele situatii de accident inca din fazele incipiente de dezvoltare a acestui suport complex pentru motor, utilizand Ultrasimâ, un instrument universal propriu de simulare cu ajutorul caruia a reusit sa prevada comportamentul piesei la impact. Sarcina maxima (la franare), valorile de rezistenta sub sarcini dinamice si sub cele de impact in caz de accident au fost similare cu cifrele obtinute la testele realizate si au atins valorile impuse si pentru suportul anterior din aluminiu. Astfel, BASF a reusit sa introduca, inca de la inceput, intarituri pentru ca suportul sa reziste la sarcini mari si sa ofere o izolare termica cat mai buna, reducand, astfel, si numarul de prototipuri necesare pentru obtinerea produsului final.

Adaugă un comentariu