Rabla Plus: Cât timp va mai acorda statul ecotichetele în valoare de 10.000 Euro?

Mulțumită programului Rabla Plus, care se desfășoară anual în România începând din 2016, cetățenii pot primi de la stat ecotichete în valoare de până la 10.000 de Euro pentru a-și achiziționa mașini ecologice. Totuși, cât timp va mai putea subvenționa Administrația Fondului pentru Mediu aceste ecotichete, ținând cont de faptul că cererea pentru autoturisme eco este în creștere?

Cetățenii români care intenționează să cumpere o mașină hibridă plug-in pot primi de la autorități un ecobonus în valoare de 20.000 de lei. În cazul autoturismelor pur electrice, este acordat un ecotichet de 45.000 de lei, adică aproape 10.000 de euro. Principala condiție este ca valoarea acestei bonificații să nu depășească 50% din prețul contractat al vehiculului.

Programul Rabla Plus se desfășoară anual în România începând din 2016, dar oare cât va mai continua? În condițiile în care cererea pentru mașini ecologice este în continuă creștere, apare întrebarea: cât timp va mai putea subvenționa Administrația Fondului pentru Mediu aceste ecotichete?

Pe 26 iunie s-a desfășurat în București „Sustainable Mobility Forum”, cel mai important eveniment local dedicat soluțiilor alternative de transport. Printre invitați s-a numărat și Paul Şerbănescu, şeful Biroului Strategii Programe din cadrul Administraţiei Fondului pentru Mediu, care a vorbit în detaliu despre viitorul acestor ecotichete.

Cât timp vom mai primi ecotichete de aproape 10.000 de Euro?

 

Citește și:

ŢEPE URIAȘE cu maşini SECOND din Germania! Citeşte ca să nu plângi după BANI în arestul Poliţiei

CEA MAI TRISTĂ VESTE: Nu-l vom mai vedea vreodată pe Michael Schumacher!

Scene UIMITOARE: Operație pe inimă, pe marginea drumului pentru salvarea unui motociclist

Milioane de ŞOFERI fericiți! Se dă LEGE pentru ieftinirea benzinei! De când se aplică

Toţi ŞOFERII DE TIR trebuie să ştie: iată noul DISPOZITIV OBLIGATORIU din 15 iunie

 

Întrebat cât va mai dura „generozitatea” privind ecotichetul de aproape 10.000 de Euro, Paul Șerbănescu a reacționat sincer: „Răspunsul simplu este: cât timp vom avea bani pentru acest ecotichet. Răspunsul real este că vom susține acest nivel până când piața operatorilor de infrastructură va da semne că se autosusține. Atunci, ne vom gândi la a modifica sau a scădea prețul ecotichetelor”.

Acesta adaugă faptul că AFM derulează în prezent și programe de instalare a stațiilor de încărcare, deși recunoaște că până în prezent nu au avut succes: „Avem două programe în paralel. Unul – destinat celor 42 de municipii reședință de județ, deschis de câteva luni. Pot să vă spun că până acum au aplicat 25 de primării, ceea ce este foarte puțin, în condițiile în care nu există concurență. Fiecare are de luat câte o sumă. Am încercat să identificăm de ce nu se aplică. Natural, pe de o parte, sunt orașe în care nu există mașini electrice și nu sunt zone dezvoltate ale României, dar sunt orașe destul de mari la care se pune problema: Ce să facă cu ele?”.

Cel de-al doilea proiect este destinat operatorilor economici: „Este într-o fază avansată de notificare la Comisia Europeană. Se adresează operatorilor economici, cu o intensitate mare a ajutorului – 90% am reușit să obținem. A durat doi ani să convenim asupra schemei cu Comisia. Sperăm ca anul acesta să lansăm și programul pentru operatorii economici. 10% reprezintă, la limită, ceea ce ar putea susține un operator astăzi, în condițiile pieței. Atât de puțin”.

Primăriile nu știu să gestioneze infrastructura

Paul Șerbănescu recunoaște că administrațiile locale pur și simplu nu știu cum să gestioneze această infrastructură: „A opera orice infrastructură care presupune un plus de venituri ridică probleme de ajutor de stat. Multe primării nu știu cum să dea în operare infrastructura pe care o achiziționează, iar până la a o da în operare trebuie să o susțină financiar: costuri de mentenanță, securitate ș.a.m.d.
În sensul ăsta, există un comitet interministerial însărcinat cu punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare pe combustibil alternativ în România”.

Șeful Biroului Strategii Programe din cadrul AFM reamintește că mașinile electrice nu sunt unica alternativă ecologică la transportul convențional: „Undeva prin septembrie vom ține un seminar în care să aducem exemple de bune practici, să îi ghidăm în a alege, în primul rând, tipul de combustibil alternativ. Vorbim foarte mult de electric, dar există și alte modalități foarte interesante. Gazul natural este una dintre ele. Pe de altă parte, nu putem discrimina între combustibili. Noi, ca autorități publice, trebuie să dezvoltăm toate infrastructurile, pe cât posibil, în ritmul pieței”.

La ediția de anul acesta a Sustainable Mobility Forum au urcat pe scenă oficiali ai companiilor cu cea mai mare implicare și vizibilitate în sfera mobilităiții sustenabile, precum LIME, Wolf-E Rides, FlixBus, BMW, GetPony, Hubject, Renovatio sau Engie. Aceștia au prezentat numeroase soluții viabile de transport alternativ, cu scopul reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră.

 

Sursa foto: Michael Movchin / Felix Müller, via Wikimedia Commons

Adaugă un comentariu