Problemă spinoasă: ce se întâmplă cu bateriile automobilelor electrice scoase din uz?

Răspunsul îl poate furniza în câteva minute noul software BattMAN ReLife dezvoltat de către departamentul de management al calității Audi Bruxelles și folosit acum într-un program-pilot la uzina Volkswagen Group Components din Salzgitter.

Când un automobile electric este casat, bateria sa este preluată și examinată și diagnosticată pe computer cu softul BattMAN (Battery Monitoring Analysis Necessity). În funcție de evaluarea capacității și starea tehnică, bateriile de înaltă tensiune uzate pot să devină organe de transplant pentru alte automobile, să fie preluate ca sursă de energie auxiliară pentru uz casnic-gospodăresc sau să fie trimise de dezmembrare și reciclare. Softul BattMAN este deja utilizat în servisarea mașinilor Audi e-tron și pentru facilitățile de service ale altor mărci din grupul VW.

Cei de la Audi lucrează în continuare la dezvoltarea acestui soft în strânsă colaborare cu o echipă de specialiști de la uzina-pilot din Salzgitter, aparținând ramurii Volkswagen Group Components. Imediat după conectare, programul evaluează mai întâi dacă bateria poate să comunice date viabile privitoare la parametrii săi și dacă poate să preia date furnizate din computer. Axel Vanden Branden, inginer de calitate la Audi Brussels, explică: „Suntem capabili să măsurăm toți parametrii importanți ai fiecărei cellule din baterie. Apoi, un sistem gen semafor indică starea acesteia celulă cu celulă – verde înseamnă că o celulă este în ordine, galben înseamnă că necesită o inspecție mai atentă, iar roșu înseamnă că avem o celulă defectă '.

La finalul rulării programului, rezultă o evaluare realistă a stării generale a bateriei. În funcție de aceasta, sunt trei căi posibile de urmat. Fie bateria este încă suficient de bună pentru a trece printr-un process de rehabilitate în vederea montării pe un alt automobil, fie are o stare medie de „sănătate' și atunci poate fi utlizată timp de mai mulți ani în alte condiții decât cele tipice automobilelor, fie a atins un grad de epuizare semnificativ și va lua drumul uzinei-pilot VW de reciclare din Salzgitter.

Acolo, prin procesare mecanică, bateriile se demontează ușor. Apoi sunt selectate materialele lor de bază, cum ar fi aluminiul, cuprul, materialeele plastice și „pulberea neagră'. Această „pulbere neagră' conține componentele valoroase ale bateriei litiu-ion: nichel, mangan, cobalt și grafit, care sunt separate de parteneri specializați folosind mijloace hidrometalurgice înainte de a fi prelucrate pentru folosirea la construcția unor baterii noi.

Adaugă un comentariu