Stop oboselii la volan: cum s-a încheiat testul extrem al lui Andrei Mitrașcă

Andrei Mitrașcă a încheiat testul extrem pe care l-a demarat în data de 26 martie 2019.

Proiectul poartă numele de 'Cursa de 48 de ore' și se referă la un studiu în condiții reale asupra efectelor oboselii la volan. Spre deosebire de alți conducători auto care pornesc la drum pe distanțe mari, Andrei Mitrașcă a avut alături de el un copilot experimentat, un echipaj medical, un polițist și o mașină de asistență în fața vehiculului pe care îl conducea.

 

Citește și:

Parcare gratuită în București pe timpul nopții 

Mesajul unui lider de sindicat: „Ne deplasăm la intervenții în coșciuge cu girofar

Amenzi mai mici pentru șoferi! Proiectul a fost adoptat tacit

Mașinile Volvo vor parca singure, dacă șoferul a consumat alcool

Istoric vehicul – aplicația RAR prin care poți verifica istoricul unei mașini

 

Mai mult decât atât, Andrei Mitrașcă nu este un conducător auto obișnuit, deoarece este pilot de curse și instructor de conducere defensivă la Academia Titi Aur. Împreună cu colegii săi de la ATA și echipa Skoda România, Mitrașcă a pornit acest proiect, sprijinit și de Clinica Somnolog din București, centrul Superfit, Serviciul de Ambulanțe București-Ilfov și de centrul de cercetare CeMark din cadrul Universității ASE din București.

Pe lângă cei de mai sus, proietul a fost susținut de OMNIASIG Vienna Insurance Group, Rompetrol și Federația Româna de Automobilism Sportiv. Auto Bild România a fost partener media al testului, împreună cu colegii de trust de la Libertatea și colegii de breaslă de la Automarket.ro și Auto Motor și Sport.

Spre deosebire de o călătorie pe care ar face-o un șofer obișnuit, Andrei Mitrașcă a făcut pauze regulate și a avut semnele vitale monitorizate în permanență în acest timp. Pe deasupra, a purtat și o pereche de ochelari speciali, care îi urmăreau mișcările oculare și rata de clipire. Acesta din urmă, împreună cu o serie de teste realizate de specialiști, vor asigura un set de rezultate pe cinste odată ce toate datele problemei vor fi analizate și interpretate.

Până atunci, vă spunem că Andrei Mitrașcă a reușit să conducă preț de 36 de ore, cursa lui de anduranță fiind scurtată de la maximul de 48 de ore la 36. În tot acest timp, pilotul orădean nu a consumat nici cafea și nici băuturi energizante, precum și nici alte suplimente alimentare care să conțină cofeină. Însă, el a fost bine hidratat și a consumat alimente uzuale în acest interval.

Auto Bild România a discutat cu Andrei Mitrască după ce a încheiat această aventură și am aflat că bihoreanul a parcurs aproximativ 2.700 de kilometri în această perioadă. Cele 36 de ore au fost calculate de la ora 10:00, când a pornit la drum în data de 26 martie 2019, dar în acest timp a avut mai multe pauze planificate, timp în care și-a schimbat copilotul, a realimentat mașina și a avut o echipă nouă în vehiculul de asistență, tot o Skoda Superb.

Un alt amănunt interesant pe care l-am aflat de la Andrei Mitrașcă este că a parcurs această distanță fără să folosească tempomatul (cruise control) și fără sistemul lane assist. Pilotul a mărturisit că ultima oră de condus a fost cea mai dificilă, dar că lucrurile mergeau deja în defavoarea lui după 13 ore la volan. Doar patru ore mai târziu, a remarcat primele semne de ațipire.

În mod interesant, atunci când am vizitat stația de alimentare cu carburant aleasă drept punct de oprire, am remarcat că instructorul ATA avea tensiunea arterială, glicemia, reacțiile și pulsul într-o stare la fel de bună precum le-a avut când a pornit.

Desigur, înaintea acestui test, instructorul de la Academia Titi Aur și-a făcut un set complet de analize la clinica SuperFit, unde a constatat că este într-o stare de sănătate bună. Este evident că un conducător auto obișnuit ar putea să nu fie într-o stare de sănătate la fel de bună, în special în privința acurateții oculare și a sistemului cardiovascular, ceea ce ar ridica și mai multe riscuri la o asemenea călătorie pentru un șofer obișnuit.

Andrei Mitrașcă a decis să se oprească după ce a avut trei momente în care a ațipit la volan. Acestea s-au derulat la o oră de la ultima oprire pe care a făcut-o, iar ele au avut loc în mai puțin de 15 minute. Un șofer obișnuit, care ar fi fost singur în mașină sau cu ocupanții la fel de obosiți, ar fi fost cu siguranță în pericol de accident. În cazul lui Andrei Mitrașcă, copilotul său era un instructor de la Academia Titi Aur, schimbat periodic, iar orădeanul l-a avertizat pe acesta că se simte obosit, ceea ce a permis continuarea testului până la momentul în care singurul român care a alergat la Pikes Peak a decis că nu mai poate continua să conducă.

Pe parcursul acestei curse de anduranță pe drumurile publice, pe care vă rugăm respectuos să nu încercați vreodată să o replicați, nici măcar parțial, Andrei ne-a declarat că a suferit fluctuații de vedere, faze de micro-somn, ațipire cu ochii deschiși și că a întâmpinat greutăți în vorbire pe măsură ce orele treceau.

Mitrașcă a pornit în acest test extrem pentru a trage un semnal de alarmă în privința șoferilor care pleacă la drum obosiți și a celor care pornesc în călătorii pe distanțe mari, fără să oprească pentru a se odihni. Pilotul orădean a remarcat că s-a simțit bine când a părăsit stația de alimentare Rompetrol din Glina la ultima sa escală acolo, dar că oboseala l-a prins din urmă după doar o oră, iar 'căderea' de la starea de bine la starea de oboseală accentuată a fost rapidă.

Numeroși șoferi din România și din alte țări au ajuns astfel să producă accidente rutiere, în timp ce mulți alții au avut norocul să se trezească în ultimul moment sau să fie alertați de pasageri sau de alți factori și să prevină un accident.

Vă reamintim că România este pe primul loc în Uniunea Europeană la decese și răniri grave în urma accidentelor rutiere, iar șoferii care conduc obosiți sunt printre cei responsabili de această situație, nu doar lipsa unei rețele dezvoltate de autostrăzi.

Odată ce toate rezultatele testelor făcute de Andrei Mitrașcă și măsurătorile realizate pe parcursul acestor 36 de euro vor fi analizate de specialiști, vom reveni cu un nou material pe acest subiect pentru a putea observa și cum se vede oboseala unui pilot experimentat prin ochii unui medic specialist. ,

În orice caz, vă reamintim că este mai important să ajungeți în siguranță la destinație, chiar dacă sosiți ceva mai târziu decât vă doreați. Cei care și-au pierdut persoane dragi în accidentele rutiere cauzate de șoferi obosiți vă pot confirma oricând această concluzie.

Foto: Vlad Teodor

Adaugă un comentariu