Experiment în București: care este cel mai rapid mod de deplasare prin oraș?

Bucureștiul are din ce în ce mai multe mașini care se îngrămădesc pe aceleași străzi, ceea ce face deplasarea cu mașina personală un calvar. Care este, așadar, cel mai rapid mod de deplasare prin oraș?

Citește și:

Firea a modificat vinieta Oxigen: care vor fi noile reguli de circulație în București

Cum şi-a găsit un şofer din Bucureşti maşina după ce un „obiect misterios’ a aterizat pe lunetă

În ciuda faptului că Bucureștiul este un calvar atunci când vine vorba de viteza medie de deplasare, tot mai mulți șoferi preferă să apeleze la mașina personală pentru drumul către birou. Capitala României este campion european la aglomerație și al treilea cel congestionat oraș din lume. La orele de vârf, vei petrece până la cu 98% mai mult în drumul către destinație decât în condiții normale de trafic urban.

Pentru a ne ajuta să înțelegem în cifre palpabile diferența dintre mijloacele de transport folosite, asociația motoADN a efectuat un experiment: a comparat patru mijloace diferite de transport, pe aceeași rută, la aceeași oră. Itinerariul a avut 8 kilometri lungime (între Mall Plaza România și intersecția Ștefan cel Mare și Tunari) și a fost străbătut de un autoturism, un scuter, o bicicletă și un autobuz STB.

Probabil că nu este nicio surpriză că scuterul a ajuns primul la destinație, după doar 17 minute. Acesta a fost urmat de bicicletă (26 de minute), apoi de autoturism (33 de minute), cu mențiunea că cel din urmă a pierdut mult timp căutând loc de parcare. Transportul public a ieșit pe poziția a patra: 50 de minute.

Exercițiul a fost efectuat în timpul verii, înainte de începerea anului școlar, însă refacerea parțială a experimentului (s-au folosit doar scuterul și autovehiculul) nu a făcut decât să mărească diferența de timp dintre cele două mijloace de transport: scuterul a parcurs cei 8 kilometri în 19 minute, în timp ce autovehiculul a avut nevoie de 50 de minute.

Rolul experimentului a fost acela de a sublinia eficiența deplasării pe două roți (motocicletă, scuter): „Deplasarea pe 2 roți este soluția într-un București sufocat de trafic. Motorizarea, evident, ajută, pentru că un scuter sau o motocicletă ajung mai rapid la destinație decât o bicicletă. Indiferent de confortul pe care ni-l oferă mașina personală, nu putem ignora prețul plătit – timp pierdut blocat în trafic sau în căutarea unui loc de parcare. Transportul public are încă o structură insuficient dezvoltată pentru a reprezenta o variantă viabilă pentru un transport rapid în oraș pe orice rută ar fi nevoie.’ a declarat Răzvan Pavel, președintele asociației motoADN.

Avantajul mobilității pe două roți se aplică și în alte țări europene, după cum ne arată un studiu al Federației Europene a Asociațiilor de Motocicliști (F.E.M.A.): fie că vorbim de București, Cannes sau Roma, motocicleta se dovedește a fi cea mai eficientă. Asociația motoADN sesizează că, în ciuda problemelor pe care le are Bucureștiul, Primăria Generală nici măcar nu ia în calcul acest mijloc de deplasare în „Planul de mobilitate urbană durabilă Regiunea București’.

Pe lângă solicitarea creării unui plan general de dezvoltare a mobilității pe două roți, motoADN urmărește reglementarea folosirii trotinetelor electrice și aprobarea legii cu privire la folosirea scuterelor până la 125 cmc cu permis de conducere categoria B, lege dezbătută în acest moment în Parlament.

Adaugă un comentariu