Reprofilarea industriei pe mașini electrice ar putea face să dispară 500.000 de locuri de muncă în Europa.

Mașinile electrice sunt, constructiv, mai simple decât cele cu motoare cu ardere internă. În cazul lor, cutia de viteze cu mai multe rapoarte a dispărut din componența transmisiei, asistările hidraulice pentru direcție și ambreiaj, la fel, iar motoarele electrice nu au subansamble complexe pentru distribuție, ungere și transformarea mișcării liniare a pistonului în mișcare de rotație. Le poți produce cu costuri și, implicit, personal mai redus!

Cum se prezintă viitorul fabricației de automobile în termeni tehnico-economici? Scenariul care se desprinde dintr-un studiu efectuat de PricewaterhouseCoopers Strategy și European Association of Automotive Suppliers arată că peste 500.000 de locuri de muncă din industria auto și cea a furnizorilor de componente vor dispărea ca urmare a tranziției de la fabricarea vehiculelor cu motoare cu ardere internă la cea a automobilelor cu propulsie electrică.

Printre altele, proiectele ecologice Green Deal și Fit for 55 referitoare la încălzirea globală și stoparea deteriorării mediului ambiant, presupun ca după 2040 să nu mai fie comercializate automobile noi cu motoare cu ardere internă. Acum, luând în considerare 13 state industrializate din UE, angajații din industria auto și cea legată d eproducția auto reprezintă 5% din totalul forței de muncă.

Fabricanții de componente dețin în acest context 60% dintre angajați. În Germania, Cehia, Franța, Italia, Spania, Polonia și România, industria de componente auto are o pondere importantă pentru economiile țărilor respective. Impactul reprofilării industriei auto în materie de reducere a locurilor de muncă va fi resimțit cel mai intens în intervalul 2030-2035.

Pe de altă parte, îndeplinirea obiectivelor „eco’ la scară mare va necesita reconfigurări și retehnologizări în industria energiei, în cea a bateriilor, dar și în cea a producției de automobile (privită aici din perspectiva proceselor de fabricație). Ca urmare, vor apărea locuri de muncă noi în redefinirea infrastructurii, software și ramurile care implică dezvoltarea și producerea tehnologiei electrice. În ce măsură acestea vor compensa dispariția unor categorii profesionale actuale, rămâne de văzut. Integrarea fabricației automobilelor electrice în industria din Europa este o cerință primordială pentru evitarea unor convulsii tehnico-economice.

Recent, doamna Sigrid de Vries, secretar general al European Association of Automotive Suppliers, a exprimat o atitudine oarecum reținută vis-à-vis de riscurile unei treceri precipitate la electromobilitate, tratată cu atenție insuficientă: „Abordarea deschisă a tehnologiei ar trebui să includă electrificarea rapidă cu energie curată și regenerabilă, completată de tehnologie de ardere curată cu combustibili regenerabili și durabili. Există mai multe opțiuni pe lângă zero emisii pe țeava de eșapament și trebuie să recunoaștem rolul pe care combustibilii neutri din punct de vedere climatic îl pot juca în reducerea emisiilor, menținerea opțiunii consumatorilor, accesibilitatea și menținerea competitivității globale a Europei. Tehnologia nu este inamicul, ci mai degrabă combustibilii fosili, iar deschiderea tehnologică va fi esențială pentru a asigura o tranziție justă.’

taguri
Adaugă un comentariu

Articole similare