Contact Porsche 911 Turbo S: Gentleman Expres

La 40 de ani de la lansarea primului 911 Turbo S, Porsche prezinta noua generatie 911 Turbo/Turbo S. Am condus, in exclusivitate, noul Turbo S cu 560 CP, directie si tractiune integrala si aerodinamica activa.

 Acum 17 ani, eram la volanul celei de-a patra generatii Porsche 911 Turbo (993): 408 CP transmisi la sol, in premiera, prin intermediul tracti­­unii integrale. Atunci, m-a impresionat caracterul extrem de polivalent al lui 911 Turbo: perfect pentru utilizarea de zi cu zi, dar salbatic la cerere. Nimic nu s-a schimbat fundamental pana astazi. Noul 911 in versiunea Turbo S pe care am condus-o este la fel de utilizabil in viata de zi cu zi, dar la cerere se poate transforma si intr-o veritabila masina de curse. Mai clar, caracterul sau sportiv a evoluat mult pastrand in acelasi timp docilitatea in condusul cotidian. Cum e posibil un asemenea spagat?

Noul 911 Turbo are cu 30 CP si 10 Nm mai mult si accelereaza de la 0 la 100 km/h cu doar 0,1 secunde mai repede decat predecesorul sau. Unde e progresul? Cifrele de mai sus sunt inselatoare pentru ca a opta generatie (991) este o constructie complet noua. Iar raspunsul la intrebarea de mai sus il gasim in primul viraj de pe circuit. Doua lucruri fac din acest Porsche cea mai agila masina sport la clasa sa. Intai, directia integrala combinata cu tractiunea integrala. Masi­na asta vireaza incredibil de incisiv. Pana la 50 km/h, rotile spate se orienteaza cu 2,8 grade in sens contrar rotilor fata, iar de la 80 km/h se orienteaza cu 1,5 grade in acelasi sens cu rotile fata. Asta inseamna o directie cu 10% mai incisiva si doua secunde mai putin pe bucla lunga de la Nurburgring. Apoi, aerodinamica activa PAA, 911 Turbo S fiind prima masina din lume cu spoiler activ in fata. Cand 911 Turbo S sta pe loc, spoilerul fata e complet retras si eleronul este coborat. La peste 120 km/h sau daca se apasa butonul Sport Plus de pe volan, cele doua segmente exterioare ale spoilerului ies de sub bara, iar eleronul se ridica cu 25 mm (pozitia Speed). |n pozitia Performance se extinde si partea centrala a spoilerului, iar eleronul se ridica cu inca 75 mm. Cu asta se mai castiga inca doua secunde la Nurburgring si astfel 911 Turbo S coboara sub 7:30 minute pe bucla lunga, valoare accesibila doar mai puternicului Carrera GT. La 300 km/h, apasarea pe puntea spate este de 132 kg. Asta inseamna o acceleratia laterala cu 10% mai mare. Practic, acest 911 este ca un kart. Parca nu are suspensie. Cu barele stabilizatoare active (PDCC) standard, care reactioneaza si mai mult la apasarea butonului Sport Plus, ruliul nu exista practic. Cu tractiunea integrala avand control electrohidraulic al cuplajului multidisc, cu directia integrala si cu diferentialul blocabil pe spate (PTV Plus), aderenta este incredibila. In virajele rapide, masina se lipeste practic ca o ventuza de asfalt. Nu e o figura de stil pentru ca 911 Turbo S se deplaseaza in pozitia Performance a spoilerului practic razant cu soseaua. In ciuda motorului montat in consola spate, 911 Turbo S este extrem de neutru in viraje si la limita ESP-ul permite doar usoare drifturi. Nervozitatea puntii spate de la vechile 911 este istorie. Iar cutia PDK cu sapte trepte schimba treapta potrivita la momentul potrivit. Si motorul este la fel de polivalent ca si masina. Cu suport dinamic la motor, ca si la fosta generatie, toarce linistit si suveran la turatii mici si se dezlantuie la turatii mari, limita maxima fiind impinsa cu 200 rpm la 7200 rpm. Dar si la turatii inalte nu urla ca vechile turbo, ci are un sunet decent. Mai remarcabil pentru un turbo cu doua turbine, care sufla la o presiune destul de mare, de 1,2 bari, este insa liniaritatea lui. Turatia urca fulgerator si perfect liniar. Iar daca e nevoie si de mai mult, desi nu poti sa iti doresti si mai mult, exista in premiera o functie overboost care mai preseaza’ cu 0,15 bari timp de maximum 20 de secunde si creste cuplul de la 700 la 750 Nm. Este ca in Need for Speed’ cand apesi butonul Nitro’. Cu o masa mai mica si discuri ceramice standard, 911 Turbo S franeaza ca masinile sport de performanta. Si pretul? Aproape 213.000 euro. Pare mult, dar la banii astia Porsche livreaza standard toata tehnologia sa de top.

 

Verdict

La peste 200.000 de euro se poate cumpara si un Ferrari 458 sau un McLaren MP4-12C. Dar niciuna nu reuseste un compromis mai bun intre utilizarea de zi cu zi si performante cel putin la fel de bune cu ale celor doua modele sus-amintite. Plus ca directia integrala si tractiunea integrala confera o incredere extraordinara.

 

Date tehnice

Motor: B6, bi-turbo, cilindree 3800 cmc, putere maxima 560 CP/6500 rpm, cuplu maxim 700 Nm/2100-4250 rpm (750 Nm/2200-4000 rpm cu overboost). Transmisie: integrala, directie integrala, cutie PDK cu 7 trepte. Dimensiuni: L/l/h 4506/1880/1296 mm, ampatament 2450 mm, masa la gol 1605 kg. Performante: 0-100/0-200 km/h 3,1/10,3 sec, viteza maxima 318 km/h, consum mediu 9,7 l/100 km, emisii CO2  227 g/km.

Pret (euro cu TVA):  212.856

 

 

 

Adaugă un comentariu