Downsize cu dopaj: BMW 525d, Mercedes E250 CDI, Jaguar XF 2.2D

Cilindreea scade, numarul de cilindri scade, in schimb, creste numarul de turbine. Cam asta e politica si in clasa premium. Test comparativ intre noul BMW 525d versus Jaguar XF 2.2d si Mercedes E 250 CDI.

In 2005, la Salonul de la Geneva, Mercedes a prezentat conceptul SLK tri-turbo. In 2007, BMW a lansat in productie de serie primul motor cu patru cilindri bi-turbo diesel pe Seria 1 Coupé. Dezvolta 204 CP. Insa bavarezii au considerat ca acest motor nu are suficient rafinament pentru Seria 3 si 5, ramanand un unicat pe Seria 1 Coupé. Apoi, in 2009, Mercedes a avut curajul de a monta un astfel de motor in noua Clasa E, fiind prima limuzina de clasa mare cu un astfel de motor. Au urmat apoi Jaguar in toamna lui 2011 si BMW la finalul lui 2011.

Ce ofera

In testul de fata, Mercedes si BMW sunt prezente cu versiunile cu tractiune integrala 4Matic si xDrive, care au ca dotare standard cutia automata (exista si versiuni cu tractiune spate si cutie manuala), in timp ce Jaguar este disponibil doar cu tractiune spate, cutia automata fiind, de asemenea, standard.

In acest segment, pretentiile si asteptarile sunt mari. Spatiul interior este generos in ansamblu, dar cu adevarat foarte mare este doar Mercedesul. Acesta ofera mai mult loc, si in fata, si in spate. La BMW si Jaguar cockpitul sportiv infasoara’ pilotul, dar ii rapeste ceva din libertatea de miscare, iar in spate spatiul la genunchi si cap este usor mai mic decat in Mercedes. Insa in Clasa E, bancheta are sezutul cam scurt, iar spatarul este prea mult inclinat spre spate. Din acest punct de vedere, BMW si chiar Jaguar ofera mai mult confort. Greu de judecat sunt scaunele fata, pentru ca BMW-ul de test era dotat cu excelentele scaune confort (2.355 de euro), Mercedes avea scaunele standard, cu doua reglaje electrice, iar Jaguar, tot pe cele standard, dar cu sase reglaje electrice si memorie pentru sofer. La Mercedes apreciem marimea fotoliilor in detrimentul sustinerii laterale, mai eficienta la Jaguar. Scaunele confort de la BMW permit ajustarea latimii spatarului si a lungimii sezutului, ca si reglarea treimii superioare, fiind ideale si meritand chiar si pretul extra platit, care este foarte piperat (2.355 de euro). Mercedes este si cel mai practic cand vine vorba de portbagaj. Are cea mai regulata forma si cea mai mare deschidere. La BMW, dar mai ales la Jaguar, latimea interioara este mai mica si aceasta se reduce mult la Jaguar in zona suspensiei spate. Este neplacut faptul ca la toate trei modelele bancheta fractionabila costa extra peste 500 de euro. In schimb, la nivelul de siguranta pasiva, Mercedes da tonul cu sisteme ca Pre Safe sau Attention Assist oferite in standard. Impreuna cu tractiunea integrala 4Matic, te afli practic in catedrala sigurantei.

Ergonomia celor trei modele reflecta stiluri diferite. Pe de o parte, se infrunta centralele iDrive si Comand de la Mercedes si BMW, care s-au perfectionat si im­­bu­natatit foarte mult in ultimii ani. La acest capitol, Jaguar a ramas putin in urma, deoarece combinarea comenzilor tactile cu cele clasice nu e cea mai buna solutie. De exemplu, la climatizare, directiile aerului se regleaza tactil, dar viteza aerului se modifica dintr-un buton clasic. E putin mai complicat. In compensatie insa, Jaguar ne ofera un spectacol high-tech, caruia nu ii poate face fata nici schimbatorul futurist de la BMW. Cand pornesti motorul, schimba­torul rotund iese in afara si gurile de ventilatie apar de dupa o clapeta cromata. Elegant!

Cum se conduc

Patru cilindri in clasa mare premium? Nu e prea putin? Nu fac zgomot? Nu vibreaza? Aceste intrebari ni le-am pus si noi, insa realitatea a demonstrat ca aceste motoare se comporta mult mai bine decat am fi crezut. Cu arbori de contraechilibrare si compartimentele motor foarte bine antifonate, diferentele fata de un motor cu sase cilindri s-au redus semnificativ. Doar de afara se aude raraitul specific unui diesel cu mai putini cilindri si doar la acceleratii puternice, modalitatea de accelerare tradeaza o cilindree mai mica. Chiar si Jaguar, care utilizeaza un motor de origine PSA, nu este cu nimic mai prejos decat rivalii sai germani. La unele viteze, masuratorile de zgomot arata valori chiar mai reduse pentru Jaguar, iar rafinamentul motorului este la cele mai inalte cote, asemenea rivalilor sai de la BMW si Mercedes. Pentru Jaguar, este un imens progres, iar pentru un XF, acest motor ofera un argument de vanzare foarte solid. Curios insa de ce la Jaguar acest motor are doar 190 CP, in timp ce la Peugeot 508 are 204 CP. Pentru ca daca la rafinament si nivel de zgomot, motorul lui Jaguar se ia la tranta cu BMW si Mercedes, cei 14, respectiv 28 CP in minus la putere se resimt putin la acceleratii si sprinturi. Consumul celor trei modele este un pas inainte fata de versiunile cu sase cilindri. Mai mult de 8 l/100 km in mod real nu consuma niciunul. Iata ca in acest caz, downsizingul are un beneficiu direct, spre deosebire de unele motoare turbo pe benzina, unde reducerea cilindreei a adus efecte doar pe hartie. O nota in plus pentru BMW, care consuma cel mai putin, desi are tractiune integrala, indisponibila la Jaguar. BMW are si cea mai buna cutie: rapida in schimbari si lina in acelasi timp. Jaguar are o cutie asemanatoare, tot cu 8 trepte, dar este ceva mai lenta. Cutia cu 7 trepte a lui Mercedes schimba lin, dar lent si uneori e indecisa la retrogradari.

La acest nivel, cerintele pentru trenul de rulare sunt foarte ridicate. Gratie sistemului 4Matic, Mercedesul merge ca un TGV pe sine. Este absolut neutru in viraje si doar la limita tinde sa fie usor subvirator, dar extrem de previzibil. Este de apreciat si faptul ca sistemul ESP nu este intruziv si reactioneaza progresiv. La condus, Mercedesul nu este spectaculos, dar este extrem de eficient. Sistemul 4Matic isi demonstreaza utilitatea nu doar pe zapada, ci si pe asfalt uscat. Cu suspensia clasica disponibila pe masina de test, E 250 CDI este orientat clar spre confort, fiind mai soft decat BMW pe modul confort al suspensiei adaptive. Trecerea peste denivelari scurte este amortizata mai bine decat orice alt concurent din test, dar pe denivelarile lungi si in viraje, suspensia are un ruliu sesizabil. Noi credem ca merita investitia in suspensia Airmatic (2.108 euro). Spre deosebire de 4Matic, sistemul xDrive promoveaza sportivitatea. Distributia majoritara a cuplului spre spate favorizeaza comportamentul sportiv,  ca si distributia mai buna a maselor. Cu directia mai incisiva si mai comunicativa, BMW-ul este mai agil decat rivalii sai, desi masa masinii este comparabila cu a rivalilor sai. Iar suspensia adaptiva, disponibila pe masina de test (optional 1.355 de euro), ofera un compromis superb intre confort si o tinuta de drum sigura.

Si Jaguar? Britanicul arata sportiv, se conduce placut, pare mai usor decat rivalii sai, desi in realitate nu este, trenul de rulare este ceva mai rigid, iar directia este destul de incisiva. Insa ESP-ul taie din fasa pasiunile sportive, fiind prea intruziv. Iar la confort, Jaguar se plaseaza usor in urma rivalilor sai si nici nu se poate comanda suspensie adaptiva, rezervata doar sportivului XFR. In schimb, XF are frane excelente, oprindu-se ceva mai repede decat rivalii sai.

Cat costa

Te gandesti ca, trecand de la 6 la 4 cilindri, poti face mare economie. La Jaguar, renuntarea la doi cilindri merita, pentru ca poti face economie de 5.000 de euro. La BMW si Mercedes insa nu e chiar asa. Teoretic, diferenta este de circa 4.500 de euro, dar motorul cu 4 cilindri (la versiunile cu tractiune spate) are standard doar cutie manuala, pe cand cel cu sase cilindri vine direct cu o cutie automata. Daca o comanzi pentru motorul mai mic, atunci diferenta se reduce la sub 2000 de euro. Iar daca comanzi si tractiunea integrala, atunci 525d xDrive si E 250 CDI 4Matic devin mai scumpe decat 530d, respectiv E 300 CDI. Jaguar este de departe cel mai ieftin si la pretul de baza si mai ales la pretul comparat, fiind foarte bine dotat standard. Chiar daca nu luam in calcul costul tractiunii integrale la BMW si Mercedes, Jaguar ramane mult mai ieftin, cu peste 10.000 de euro. BMW-ul este avantajat, in schimb, de cilindreea sub 2 litri si de costurile de intretinere gratuite, conform pachetului Basic Service Inclusive. In final, BMW castiga la limita in clasamentul general in fata lui Mercedes, iar Jaguar este cea mai buna investitie, avand cel mai bun raport pret/puncte.

Adaugă un comentariu