Renault Clio & Captur: Evoluția genomului auto

Deși împart aceleași gene, Renault Clio și Captur au personalități cu totul diferite. Să fie cromozomii heterozomi cei care schimbă ecuația genetică? E timpul pentru un nou test în duet.

Mamiferele, ca mai toate vertebratele, î‌mpart aproximativ 20.000 de gene. Care în cazul nostru, al oamenilor, sunt aliniate î‌ntr-un lanț ADN lung de aproximativ un metru  așa-numitul genom. În momentul formării, cu toții primim două versiuni ale acestuia de la părinți, așa că fiecare cromozom se găsește în dublu exemplar, cu excepția celor care determină sexul. Femeile au doi cromozomi X, iar bărbaț‌ii au unul singur, primit de la mamă, plus un cromozom Y, al tatălui. X are mai mult de 1.000 de gene, în timp ce cromozomul Y grupează 45  dintre care una singură determină sexul. Însă cum și genele din Y au evoluat tot din cele ale lui X, diferența genetică dintre sexe se limitează la un număr relativ mic, undeva între 12 și 27 de unități moleculare  din totalul de 20.000! Da, pare o deosebire infimă, î‌nsă asta determină modificările biologice care duc la separarea clară a celor două sexe.

Renautl_Clio_Captur_Unica (3)

Făcând o paralelă între genofondul speciei umane și evoluția modelelor din industria auto, găsim un tipar asemănător și în gama Renault. Dezvoltate pe aceeași platformă tehnică, Clio și Captur sunt atât de asemănătoare și totuși au personalități divergente. Ambele împart subansamble și circuite similare, au o gamă comună de propulsoare și transmisii, iar în câmpul vizual al șoferului apare un instrumentar de bord identic. Și, cu toate astea, Clio și Captur nu au în comun nici măcar un panou de caroserie, făcând parte din specii diferite, având alte dimensiuni și o abordare diferită către clienți. Pentru a studia în detaliu profilele celor două modele, am invitat-o pe Monica Cismaru, colega noastră de la revista Unica, la un nou test în duet. Cu o afinitate recunoscută pentru transmisiile automate, Monica a optat fără să clipească pentru Clio  o alegere care mi-a convenit de minune, pentru că oricum nu aveam de gând să cedez cartela lui Captur pentru mai mult de o tură scurtă. Fără a mai intra încă o dată în lumea mult prea complicată a geneticii, iată care sunt impresiile noastre despre cele două modele:

Renautl_Clio_Captur_Unica (22)

Alin: Mi-a rămas întipărit bine în minte primul meu contact cu Renault Captur. Știu, sună clișeistic, dar chiar pot spune că a fost dragoste la prima vedere. Actualul limbaj de design al francezilor este pe sufletul meu, iar Captur mi se pare că îmbină într-un raport optim liniile unui hatchback cu cele ale unui SUV. Ea despre clio În plus, este suficient de compact pentru a fi strecurat ușor prin trafic și încape numai bine pe locurile de parcare improvizate.

Pe de altă parte, apreciez interiorul mai spaț‌ios decât la Clio, care poate găzdui în condiții bune patru… chiar și cinci pasageri. În plus, podeaua dublă a portbagajului poate extinde volumul util pentru bagaje până la 455 de litri – o valoare mai mult decât suficientă pentru nevoile mele. Designul planșei de bord mi se pare inspirat, completându-se foarte bine cu exteriorul lui Captur. Vitezometrul digital este mai lizibil decât un cadran clasic, iar faptul că în meniul computerului de bord există și o funcție care calculează exact cantitatea de combustibil consumată de la momentul resetării îmi induce o senzaț‌ie plăcută de control asupra resurselor mașinii. Interfața multimedia, afișată pe un display de 5 inchi, este ergonomică și are un răspuns rapid la comenzi, integrând și un sistem de navigaț‌ie cu indicaț‌ii vocale în limba română.

Renautl_Clio_Captur_Unica (24)

Însă poate cel mai important atribut al lui Captur rămâne raportul excelent între performanțe și consumul de combustibil. Având sub capotă binecunoscutul motor 1.5 dCi, disponibil  de puț‌in timp și în varianta de 110 CP, micul Renault este capabil să parcurgă lejer chiar și 1.000 km cu un plin de combustibil, în condițiile în care rezervorul de 45 de litri nu este așa de mare. Mai mult, în ciuda dimensiunilor compacte care îl recomandă ca o mașină de oraș, această versiune a lui Captur se simte în elementul său și pe autostradă, cutia de viteze manuală cu șase rapoarte având o etajare lungă, care ține motorul la turaț‌ii joase chiar și la viteze ridicate. Concret, la 130 km/h, acul turometrului  abia dacă atinge 2.500 rpm!

Deși garda la sol î‌naltă sugerează o dinamică mai slabă pe virajele abordate rapid, Captur este neașteptat de liniar și de agil, platforma ușoară, specifică unui model de clasă mică, arătându-și încă o dată avantajele. Cumva, micul crossover Renault îți conferă o încredere caldă, plăcută. Iar aceeași gardă la sol înaltă face viața celui de la volan mai ușoară, chiar și la rularea în oraș, unde apare frecvent nevoia de a escalada o bordură sau de a depăși obstacolele (a se citi gropile uriașe) care apar pe asfalt după fiecare iarnă.

Renautl_Clio_Captur_Unica (11)

Chiar dacă împarte atât de multe componente cu Clio, Captur este mai mult decât un frate mai mare al acestuia. Practic,  crossoverul poate face 90% din lucrurile pe care le face Clio, la care se adaugă multe alte aptitudini noi.

Monica: Privesc mașinile ca pe haine: ultima cumpărată e și cea preferată. Bine… nu-mi cumpăr mașini la fel de des cum îmi iau haine, ar fi prea mult chiar  dacă mi-aș permite. Dar am norocul ca, din când în când, să conduc și alte mașini în afară de cea personală, iar cea mai recentă aventură de acest fel s-a lăsat cu implicații sentimentale. Am avut ocazia să testez noul Renault Clio și cred că… îl plac. Înainte să intru în amănunte, trebuie să spun că a fost greu să-mi păstrez obiectivitatea față de această experiență auto pentru că prima mea mașină (străină) a fost un Renault Clio Symbol, pe care am condus-o timp de nouă ani glorioși.

Renautl_Clio_Captur_Unica (20)

Cum e varianta upgradată a primei mele mașini? Păi, la prima vedere, e evident că arată muuult mai bine. Și am  stabilit deja că ăsta e un criteriu important pentru mine, pentru că sunt femeie și performanț‌ele estetice le depășesc (mai mereu) pe cele tehnice, ce să fac? Are un design reușit, echilibrat, nu mă satur să-i admir liniile fluide, simetria formelor ei mă… calmează și de-abia așteptam să mă urc în ea si să descopăr ce poate să facă mai departe. E incitantă, cred că  acesta e cuvântul cel mai potrivit, cu toate că nu mi-aș fi imaginat niciodată că o să folosesc astfel de epitete pentru o mașină.

El despre clio

Scopul meu, la volanul unei mașini, nu e să mă simt regina șoselelor, ci să-mi fie ușor s-o manevrez în nebunia traficului și  să fie o experiență plăcută la drum lung. Iar odată urcată în noul Renault Clio, toate s-au legat și mi-am imaginat cum ar fi dacă ar fi a mea. Cutia de viteze automată e lucrul care mă încântă cel mai mult , nu cred că mai e nevoie să pledez pentru opțiunea asta a unei mașini. Am manevrat-o ușor (ce bine e să deții controlul în totalitate!) și am început să-i explorez curioasă dotările digitale, grație ecranului tactil. Am conectat telefonul mobil, mi-am pus propria selecție de muzică prin portul USB și, pentru prima dată, m-am lăsat ghidată către destinație strict de sistemul de navigație GPS (eu sunt mai de modă veche și am pretenția că le știu pe toate, chiar dacă nu-i așa, dar acum, de dragul lui Clio, am făcut-o și pe asta). Și e periculos, pentru că mă obișnuiesc repede cu binele! Iar în privința celorlalte detalii tehnice, insist că (încă) nu mă pricep, dar o să încerc să-i fac un diagnostic comparativ cu ce am condus până acum: puterea motorului e mai mult decât suficientă pentru performanțele mele șoferistice, iar pentru cât aș vrea eu să consume o mașină, nici nu mi-aș putea dori vreodată ceva mai avantajos (pe banii mei). Una peste alta, sunt genul de fată care iese în oraș cu Renault Clio și care s-ar duce apoi cu el acasă.

Renautl_Clio_Captur_Unica (25)

Date tehnice Renault Clio

Motor: L4, turbo, diesel • Cilindree 1461 cmc • Putere maximă 90 CP/4000 rpm • Cuplu maxim 220 Nm/1750 rpm • Transmisie: față, cutie automată cu ambreiaj dublu și șase rapoarte • Dimensiuni: L/l/h 4062/1732/1448 mm • Ampatament 2589 mm Portbagaj 300 litri • Performanțe: 0-100 km în 12,9 sec Viteza maximă 176 km/h • Consum mediu 3,5 l/100 km • Emisii CO2 92 g/km • Preț  de la 16.300 de euro cu TVA

Date tehnice Renault Captur

Motor: L4, turbo, diesel • Cilindree 1461 cmc • Putere maximă 110 CP/4000 rpm • Cuplu maxim 260 Nm/1750 rpm • Transmisie: față, cutie manuală cu șase trepte • Dimensiuni: L/l/h 4122/1778/1566 mm • Ampatament 2606 mm • Portbagaj 455 litri • Performanțe: 0-100 km în 11,0 sec • Viteza maximă 175 km/h • Consum mediu 3,7 l/100 km • Emisii CO2 98 g/km • Preț de la 18.100 de euro cu TVA

Renautl_Clio_Captur_Unica (2)

Verdict

Alin: Renault Captur moștenește toate genele bune de la Clio, adăugând multe alte atuuri proprii, pentru a oferi cel mai bun pachet celor care caută un crossover șic, bine echipat, accesibil, economic și plăcut la condus.   Cromozomii XY determină combinația câștigătoare.

Monica: La cât știu și pot ca șofer,  concluziile sunt clare deocamdată. Ce oferă Clio ? Confort? Da. Consum mic? Bifat. „Jucării la bord? Da, destule (bănuiesc că un bărbat e mai greu de impresionat). Putere? Suficientă. Design? Dacă-ți place să atragi privirile, ai cu ce.

Adaugă un comentariu