smart fourfor – smart pentru patru pasageri

Aceeași arhitectură atipică, însă cu spațiu pentru patru pasageri: rămâne forfour un smart autentic?

Marca smart a fost mereu sinonimă cu mobilitatea urbană dusă la cel mai înalt nivel. Micile citadine cu două locuri au revoluționat stilul de viață al celor care au crezut în ele, iar din 1998 și până astăzi au fost produse în peste 1,5 milioane de exemplare. Însă, odată cu lansarea celei de-a treia generații, Daimler a dezvoltat și o versiune cu patru locuri bazată pe aceeași platformă folosită de fortwo.

Denumit forfour, acesta nu mai are nicio legătură cu modelul cu același nume de acum zece ani, folosind o arhitectură cu motor și transmisie spate dezvoltată în colaborare cu Renault. Cu alte cuvinte, singurele diferențe între acesta și fortwo sunt ampatamentul și numărul de uși.

Test smart forfour (4)

Construit la uzina Renault din Slovacia alături de noul Renault Twingo, forfour are o lungime de 3495 mm, fiind, alături de VW up! și Peugeot 108, printre cele mai mici modele din clasa mini. Însă arhitectura inedită cu motor spate îi permite să aibă un ampatament mai mare decât al rivalilor amintiți anterior. Implicit, smart forfour este chiar spațios pentru o mașină atât de mică. Locurile din față oferă loc suficient chiar și la nivelul umerilor (noua platformă are un ecartament majorat cu 100 mm), dar în spate se stă ca într-o mașină de sub 3,5 m – adică nu te baza că poți călători confortabil pe distanțe lungi. Deși sunt foarte scurte, ușile spate au un unghi de deschidere de 85 de grade, facilitând accesul, iar geamurile acestora sunt doar pivotante.

Test smart forfour (15)

Spre deosebire de fortwo, care dispune de un hayon din două piese, forfour merge pe o soluție clasică, dintr-o singură bucată. Volumul portbagajului este penalizat de amplasarea motorului în spate, măsurând doar 190 de litri. Acesta poate fi extins, prin rabatarea banchetei, până la 975 de litri, iar pentru transportul unor obiecte mai lungi, de până la 2,2 metri, este posibilă plierea scaunului pasagerului.

Test smart forfour (14)

Planșa de bord este compusă din două secțiuni: una acoperită cu material textil, care cuprinde doar aeratoarele circulare ale climatizării, și o zonă pe care sunt grupate instrumentarul de bord și sistemul de infotainment. În cazul echipărilor de top, acesta din urmă este binecunoscutul sistem R-Link de la Renault, care oferă o funcț‌ionalitate multimedia extensibilă prin intermediul unor aplicații dedicate. Iar dacă tot am adus vorba de Renault, nu putem să nu remarcăm numeroasele elemente î‌mprumutate din banca de organe a producătorului francez: selectorul transmisiei, clapetele de deschidere a portierelor, comenzile geamurilor electrice sau butoanele din stânga planșei de bord. Însă acest aspect este mai mult unul psihologic, pentru că elementele sunt integrate perfect în designul interiorului, iar feelingul general este de smart autentic.

Test smart forfour (5)

Și tot specific unui smart autentic este și modul în care se conduce forfour, cu bune și cu rele.  Agilitatea rămâne printre cele mai bune din segment, iar arhitectura cu motor și transmisie spate nu pune probleme de siguranță – forfour având un comportament subvirator la limită, ținut din scurt de sistemul ESP (care nu poate fi dezactivat). Sensibilitatea la vânt lateral specifică mașinilor mici a fost un alt aspect la care s-a lucrat, iar toate modelele smart dispun de sistemul Crosswind Assist în echiparea standard. Modelul testat dispunea de motorizarea de bază disponibilă în prezent, cu cilindreea de 1,0 litri, care dezvoltă 71 CP și 91 Nm. Etajarea lungă a transmisiei manuale cu cinci rapoarte face ca accelerația 0-100 km/h să dureze enorm după standardele actuale: 16,9 secunde. Cu toate astea, plecările de la semafor rămân un atu pentru forfour, iar lupta pentru supremația la semafor rămâne în picioare. Direcția este vioaie și scurtă, iar diametrul de bracaj inedit de 8,95 m este comparabil cu al vechiului fortwo (8,75 m).

Test smart forfour (1)

Date tehnice:

Motor: L3, cilindree 999 cmc • Putere maximă 71 CP/6000 rpm • Cuplu maxim 91 Nm/2850 • Transmisie: spate • cutie manuală cu 5 trepte • Dimensiuni: L/l/h 3495/1665/1554 mm • Ampatament 2494 mm • Portbagaj 190-975 litri • Performanțe: 0-100 km/h 16,9 sec • Viteza maximă 151 km/h • Consum mediu 4,2 l/100 km, • Emisii CO2 97 g/km • Preț: de la 15.619 euro cu TVA.

Test smart forfour (12)

Verdict:

Aproape la fel de ușor de condus și de parcat, noul smart forfour păstrează atuurile fratelui său mai mic, fortwo, oferind însă un habitaclu care poate acomoda patru pasageri. Lucrurile se complică dacă fiecare dintre aceștia  are câte un bagaj.