Toyota Avensis – Un familist convins

Aflata la a treia generatie si ajunsa, putem spune, la maturitate, noua Toyota Avensis este gata de lupta in foarte disputata clasa medie.

Toyota Avensis a fost mereu o masina care nu a iesit in evidenta, dar care a fost extrem de apreciata de sute de mii de posesori pentru ca a oferit o siguranta de top, motoare eficiente, un spatiu interior si un confort foarte bune si, nu in ultimul rand, o fiabilitate recunoscuta.

Inginerii niponi de la Toyota au inceput, in Europa, dezvoltarea celei de-a treia generatii a lui Avensis in luna decembrie a anului 2004 – perioada de dezvoltare despre care acestia au spus ca este mai mare cu aproximativ sase luni decat a modelelor concurente. Acest interval le-a oferit posibilitatea de a studia in detaliu orice element si de a reusi o setare cat mai buna a masinii, in general.

Interior spatios si confortabil
Ca dimensiuni, fata de vechea generatie, Avensis este acum mai mare. Lungimea si latimea au crescut cu 50 mm, iar rotile au fost mutate cat de mult posibil spre extremitatile masinii, astfel obtinandu-se o imagine puternica pentru noul model. Cu toate acestea, aerodinamica masinii nu a avut de suferit si au fost obtinute cifre foarte bune. Sedan-ul are un Cx de doar 0,28, iar break-ul de 0,29, cifre foarte bune pentru clasa medie.

In ceea ce priveste designul exterior, niponii au cautat sa creeze forme care sa nu para invechite pe toata durata de viata a noului model.

In interior, senzatia de spatiu este foarte importanta intr-o Toyota Avensis daca ne gandim ca tinta principala a masinii este reprezentata de familiile mature. Acest aspect a fost atent studiat pentru noul model si putem spune ca spatiul interior este foarte generos.

La versiunea testata, scaunele fata aveau reglaj electric, fiind destul de ferme si oferind un confort bun, insa puteau avea o sustinere laterala mai buna. In spate exista loc suficient atat la nivelul genunchilor, cat si la nivelul capului. Posibilitatile de depozitare sunt si ele multiple, iar spatiul oferit de cotiera si torpedo sunt extrem de generoase. Sistemul de rabatare a banchetei spate este foarte simplu si ergonomic. Doar prin actionarea unui singur buton se obtine o suprafata plana ce se continua cu porbagajul.

Finisarile si materialele folosite pentru interior sunt corecte, iar in cateva cazuri, foarte placute. Un exemplu este dat de materialul care se regaseste, in echiparea de top, pe fetele de usi si pe bord. Acesta are o textura care a copiat-o pe cea a carbunelui, iar senzatia data este – putem spune – chiar premium. In interior s-ar fi putut lucra putin mai mult la designul si finisarea butoanelor ce tin de navigatie, sistem audio si alte diverse setari ale masinii.

In ceea ce priveste partea de multimedia din interior, varianta de top pe care am condus-o era echipata cu un sistem de navigatie cu touch screen, ce incorporeaza si un hard disk cu o capacitate de stocare de 10 Gb. Un conector auxiliar pentru o sursa externa este, de asemenea, disponibil.

Sisteme de siguranta avansate
In materie de siguranta, Avensis este pregatita la nivel maxim. Astfel, masina poate fi echipata cu airbaguri pentru sofer si pasager, airbaguri laterale, airbaguri cortina si, nu in ultimul rand, airbag pentru genunchi, disponibil pentru sofer. Inginerii de la Toyota au promis ca masina va obtine fara probleme cinci stele la testele Euro NCAP. Pentru a incheia capitolul siguranta, trebuie mentionat sistemul Pre-Crash Safety, care aplica o forta de franare maxima cand un impact este iminent, sistemul de iluminare adaptiv sau pilotul automat adaptiv ce poate mentine distanta fata de o masina din trafic prin actionarea atat a acceleratiei, cat si a franei.

Motoare pe benzina complet noi
Motorizarile sunt in numar de sase: trei pe benzina complet noi si trei diesel revizuite. Toate motorizarile sunt oferite in standard cu o cutie manuala cu sase trepte, iar optional sunt disponibile o cutie cu variatie continua cu sapte trepte (CVT), pentru motorizarile pe benzina de 1,8 si 2,0 litri si o cutie automata cu sase trepte pentru motorizarea 2,0 litri diesel de 150 CP. Toate motorizarile si cutiile oferite intra in programul „Toyota Optimal Drive“, ce promite putere marita, consum de combustibil redus si emisii de CO2 mai mici.

Diesel economic si elastic
Pe parcursul testului am condus motorizarile care probabil, in Romania, vor avea cel mai mare volum de vanzari: 1,8 litri benzina ce dezvolta 147 CP si 2,0 litri diesel de 126 CP. Motorizarea de 1,8 litri pe benzina beneficiaza de tehnologia de control inteligent al supapelor, care se numeste acum „Valvelift“. Acesta ofera prestatii dinamice bune atat timp cat se ruleaza in regimuri superioare de turatie. Cuplul maxim este disponibil la 4.000 rpm, o valoare destul de ridicata pentru rularea intr-un trafic urban.

Consumul obtinut in test a fost destul de ridicat fata de asteptari, insa ploaia torentiala si temperaturile scazute pot fi o scuza. Motorul diesel de 2,0 litri este disponibil si cu filtru de particule si promite economii de combustibil foarte bune. Comportamentul dinamic al noului Avensis echipat cu acest motor este bun, cuplul maxim fiind oferit la o turatie destul de joasa, de 1.800 rpm, iar cresterea in turatii se face, fara ezitari, chiar si peste valoarea de 4.000 rpm. Un factor putin deranjant este zgomotul in acceleratii. Desi la viteza de croaziera motorul diesel este mai silentios decat cel pe benzina, in sarcina maxima dieselul produce un zgomot destul de accentuat dupa 2.000 rpm.

In ceea ce priveste suspensia si directia, lucrurile stau foarte bine. Directia este bine setata. La viteze mici, forta necesara actionarii este mica, iar la viteze mari, aceasta este bine corelata cu viteza de deplasare a masinii pentru a obtine o buna senzatie de control.

Suspensia absoarbe foarte bine denivelarile, este foarte silentioasa, iar pe viraje ofera o stabilitate buna pentru Avensis. Interventia sistemului electronic de stabilitate (VSC+) ajuta la mentinerea directiei dorite, iar curbele atacate in forta sunt trecute fara emotiii prea mari, totul raportat, evident, la faptul ca Avensis se doreste o masina de familie.

In Romania, Avensis este disponibil de la inceputul lunii februarie a anului 2009.
 

Adaugă un comentariu