Mazda MX-30: Viitorul e acum

Nu suntem la primul contact cu Mazda MX-30, dar de data aceasta am avut-o pe mână un weekend. Cum ne-am descurcat cu autonomia pe frig și ploaie?

Schimbarea nu e ușoară.  Mai ales când normele tot mai stricte de poluare la nivel de gamă au impus dezvoltarea rapidă a unor soluții EV. Niponii de la Mazda au îmbrățișat această provocare și au oferit un răspuns la această problemă cu MX-30. Stai puțin, ai zis MX? Da! Sunt primele două litere pe care le poartă cel mai vândut roadster din lume și nu se află degeaba pe hayonul mașinii electrice.

Anul trecut, japonezii au organizat mai multe sesiuni de testare cu presa, unde au prezentat prototipul lui MX-30, la care a participat și AUTO BILD. Pot spune că feedback-ul nostru a fost ascultat în ceea ce privește reglajul fin al mașinii de serie.

Inginerii Mazda au decis să-i ofere noului model un feeling asemănător cu cel al unei mașini cu motor termic. Pe lângă faptul că MX-30 utilizează o bună parte din platforma lui CX-30, are dimensiuni exterioare asemănătoare. De exemplu, lungimea și ampatamentul sunt identice. Totuși, experiența de condus, deși extrem de rafinată, se duce mai mult în zona sportivă, șasiul primind o setare mai dură. Spiritul dinamic este ajutat și de jantele de 18 inchi, dar care nu reușesc să afecteze prea mult confortul.

Spiritul „altfel' al mașinii este dat de ușile tip suicide, ce aduc un omagiu sportivei RX-8. Din păcate, în utilizarea zilnică, acestea mai mult îi încurcă pe pasagerii din spate, mai ales când e vorba de accesul în spații strâmte, acesta fiind practic imposibil. Nici după ce ai reușit să urci în spate nu vei fi încântat de șezutul jos al banchetei și de vizibilitatea slabă dată de geamurile mici. Nici șoferul nu va fi mulțumit atunci când va trebui să se asigure din dreapta la o intersecție. Totuși, restul lucrurilor au fost extrem de bine puse la punct.

O mențiune specială merită sunetul pe care mașina îl emite în timpul mersului cu ajutorul sistemului audio. Reușește să fie natural, dar și SF în același timp. Îl remarci imediat la apăsarea pedalei de accelerație, atunci când cei 145 CP electrici se pun pe treabă. Răspunsul mașinii este unul cultivat, lipsit de prea multă agresivitate, care ajunge să fie molipsitor și vei vrea să-l trăiești mereu când ești primul la semafor.

Chiar și așa, marea problemă a lui MX-30 rămâne autonomia. Aceasta ajunge cu greu la 200 km în timpul verii, însă în sezonul rece, poate scădea chiar și la jumătate. Măcar se încarcă repede.

 

Prima impresie

Primul vehicul electric Mazda pune accentul pe plăcerea condusului și pe experiența premium de la interior. Din păcate, autonomia este redusă. Mai ales pe timp de iarnă.

 

Date tehnice

Motor electric amplasat frontal – Putere max. 145 CP – Cuplu max. 265 Nm – Transmisie tracțiune față/cutie automată – L/l/h 4395/1848/1555 mm – Masă proprie 1.645 kg – 0–100 km/h 9,7 s – Viteză max. 140 km/h (limitată electronic) – Acumulator 35,5 kWh – Consum 19 kW/100 km – Autonomie 200 km (ciclu combinat)/265 km (ciclu urban) conform WLTP – Emisii CO2 0 g/km – Preț de la 33.490 de euro

 

Verdict

Mazda MX-30 anunță un debut promițător al niponilor în lumea EV. Rafinamentul este la cote maxime, iar ambianța premium de la interior te ajută să uiți că mașina poate parcurge doar puțin peste 100 km în sezonul rece cu un plin de energie în condiții normale de trafic urban.

Adaugă un comentariu