Test comparativ Audi A7, BMW Seria 6 Gran Coupe, Jaguar XJ, Mercedes CLS

 

Limuzinele nu mai sunt la moda. Cine este preocupat de imagine si are si sustinerea financiara necesara se orienteaza acum spre coupe-urile cu patru usi.

 Coupe-urile cu patru usi sunt jucariile la moda ale oamenilor bogati. Daca auzi cum exulta creatorii lor, aproape ai impresia ca acestia ar fi reinventat automobilul. Dar ideea coupé-ului in patru portiere este veche. Rover a oferit, inca din 1967, o varianta cu acoperis „taiat in stil sportiv a limuzinei sale P5 si a fost primul producator auto care a inceput sa ceara bani suplimentari pentru silueta mai cocheta. |nsa pretul suplimentar de atunci, de aproximativ 900 de marci germane, este un fleac in comparatie cu cel care se practica in mod obisnuit in timpurile noastre pentru acelasi proces de infrumusetare. Intre timp, „taxa pe frumusete a urcat rapid la zeci de mii de euro.

Da, ati citit bine. Cu toate ca Seria 6 Gran Coupé foloseste platforma si tehnologia de la Seria 5, BMW vinde noul coupé in patru usi cu peste 27.000 de euro mai scump, foarte aproape de pretul unui model Seria 7 cu motorizare similara. O atitudine indrazneata si riscanta, dar inteligenta, deoarece promite profituri bune si contrabalanseaza astfel numarul mic de exemplare vandute. De asemenea, Mercedes baga adanc mana in buzunarele cumparatorilor: peste 12.000 de euro despart aratosul CLS de o masina de Clasa E cu aceeasi mecanica. Cei de la Audi sunt ceva mai modesti. Acestia solicita cumparatorilor lui A7 „doar 8.311 euro in plus fata de pretul unui A6 similar. Si, cu toate acestea, elegantul coupé cu patru portiere si pretentii luxoase nu este un bestseller, in ciuda calitatilor sale deloc neglijabile. Rau pentru Audi, bine pentru posesori, deoarece raritatea il face interesant.

Acelasi lucru este valabil si pentru Jaguar, care este singurul din test pentru care Jaguar nu ofera si o varianta de caroserie obisnuita, venind pe lume exclusiv sub forma unui coupé cu patru portiere. Prin urmare, are divinitatea deja in sange. Iar pretul reflecta corect aspiratiile: cel putin 82.212 euro costa accesul in aristocratia automobilistica. Prin urmare, nu functioneaza fara un cont bancar dolofan, chiar daca cei patru candidati cu dieselurile lor puternice se dovedesc a fi talente autentice la economisit motorina. Sa vedem daca merita sa fii bogat pentru atata frumusete.

Jaguar XJ 3.0D Luxury – 82.212 euro

Spargatorul de tabuuri

Cine se schimba nu devine automat mai bun. Din pacate, acest lucru este valabil si pentru XJ.

Nici Anglia nu mai este ce a fost candva. Viitoarea regina: o burgheza. Echipa nationala de fotbal: eliminata mediocru in sferturile de finala la campionatul european. {i la Jaguar traditiile se duc pe apa sambetei. Daca odata cu noua generatie, fanii lui XJ au trebuit sa se obisnuiasca cu o schimbare dramatica a liniei de design, marca guvernata de concernul indian Tata ii obliga in plus sa accepte si o senzatie de rulare complet noua.

Din pacate, nu si una mai buna. Nava-amiral, fie deplans William Lyons, fondatorul firmei, a uitat de suspensia elastica. |n loc sa se deplaseze suplu ca o felina, XJ trece teapan ca un lord peste capacele de canal si peticele din asfalt. Doar pe denivelarile lungi mai are leganarea nobila de altadata. Talentele dinamice ale lui XJ, scoase in evidenta de constructia usoara din aluminiu, se irosesc din cauza directiei imprecise, cu asistare nerealista. Caroseria masiva obtureaza vizibilitatea laterala si spre spate, ceea ce genereaza stres la viraje si la parcare. |n schimb, accesul este facil, iar in spate, nimeni nu poate spune ca se simte inghesuit.

Cockpitul reprezinta o atractie irezistibila, dar ergonomia nu poate fi imbunatatita cu artificii inutile, cum ar fi butonul rotativ pentru comanda cutiei de viteze, care iese teatral de pe tunelul median. O impresie negativa face si ecranul inghesuit si incar-cat de informatii al sistemului de infotainment.

XJ a ramas fidel filosofiei originale doar intr-o singura privinta. Prin predilectia sa consecventa de a fi altfel, condimentata cu un strop de excentricitate, acesta ramane o alternativa interesanta pentru individualisti.

 

BMW 640d Gran Coupe – 85.392 euro

Iahtul de lux

BMW reuseste sa entuziasmeze, dar pretul piperat mai taie din elanul admiratorilor.

Oare Seria 6 Gran Coupé este o Seria 5 mai selecta sau o Seria 7 mai sportiva? Din punct de vedere tehnologic este valabila prima varianta, iar din punct de vedere al pretului este mai apropiata a doua. BMW cere un pret de baza piperat (85.932 de euro). Iar daca mai adaugam cateva optionale absolut necesare in aceasta clasa, Seria 6 Gran Coupé se apropie amenintator de pragul psihologic de 100.000 de euro.

Prin spatiile de sedere decupate adanc, iahtul de lux bavarez ofera o senzatie de spatiu mai intima decat cei trei concurenti ai sai. Urcarea si coborarea presupun membre flexibile – tribut platit pentru frumusetea exterioara. |nsa odata ajuns inauntru, calatoresti la Clasa I. Doar pretinsa capacitate de cinci locuri a lui Gran Coupé este un pachet inselator: din cauza consolei centrale prelungite pana in spate, in fata locului din mijloc spate (oricum destul de ingust) nu ramane loc pentru picioare.

Cu toate ca BMW este singurul care renunta la suspensia pneumatica, confortul de rulare se afla la un nivel inalt. Dar usoarele deficiente pe denivelarile transversale mari, consecinta a pneurilor runflat de 19 inci, nu pot fi mascate nici de amortizoarele adaptive oferite standard.

313 CP si 630 Nm se simt puternic. La turatia maxima, dieselul de 3,0 litri are un sunet ragusit si agresiv, aproape ca unul pe benzina. Acustic, este mai prezent decat in cazul concurentilor, fara sa devina insa suparator.La un mers sportiv, uriasul pare sa se „stranga in jurul pilotului. E grozav cat de manevrabila se simte o masina lunga de cinci metri.

 

Mercedes CLS 350 CDI – 66.898 euro

Pionierul categoriei

 Clasa E in haine de gala pretuieste calitatea, dar la confort ar mai avea ceva de invatat.

Pe vremuri, cei din Stuttgart erau mandri sa fie in primele randuri ale modei. Dar au fost vremuri cand Mercedes s-a aflat chiar inaintea modei. Cum a fost acum opt ani, cand CLS a reanimat clasa coupé-urilor cu patru usi, devenind trendsetter.

A doua generatie, lansata in 2011, a ramas o Clasa E in haine de gala. Aici, eleganta conteaza mai mult decat functionalitatea. Urcarea si coborarea din masina sunt mai incomode. Pragurile inalte si spatiul ingust pentru picioare sileste la contorsionari, iar deasupra capului in spate raman cu 4 cm mai putin decat la limuzina. Sufera baba la frumusete…

Motorizarea sa nu ofera decat 265 CP, situandu-se in urma concuren-tilor din test. Un dezavantaj care cantareste insa mai mult in discutiile cu prietenii de la club decat in via-ta de zi cu zi. Cu cei 620 Nm ai motorului diesel de 3,0 litri, nu se poate plange nimeni ca ar fi submotorizat. Mai degraba se poate plange de directia destul de artificiala. Mercedes nu are ambitii sportive cu CLS. Acestuia ii sta bine confortabil, dar si aici ii lipseste, din pacate, consecventa. Pe carosabil cu denivelari, caroseria „danseaza mai mult decat la concurentii sai si nici suspensia pneumatica (optionala) nu face din CLS un covor zburator. Pentru cei 2.108 euro pla-
titi suplimentar, ne-am fi asteptat la mai multa moliciune. |n locul acesteia, trecerea peste denivelarile scurte produce socuri in habitaclu. Totusi, per ansamblu, Mercedes CLS se comporta suficient de bine pentru a-si adjudeca a doua pozitie a clasamentului, chiar daca la o distanta destul de mare de Audi.

 

Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro – 68.210 euro

Perfectionistul

E greu sa gasesti aici un fir de par in supa: A7 face aproape totul corect.

Ca Audi are idealuri inalte devine clar dupa primii kilometri. Sub capota este intr-adevar un diesel? Ceea ce se aude seamana mai mult a V8 pe benzina. Si cu o cilindree substantial mai mare. De vina este – fara glume – un difuzor in esapament. Acesta furnizeaza sunetul corespunzator pentru cuplul motor viguros, de 650 Nm, care te apasa cu putere in scaune la apasarea acceleratiei.

Un artificiu tehnic interesant. Cu toate ca A7 nu are nevoie de artificii, nici acustice, nici de alta natura. Filtreaza delicat deteriorarile din carosabil si pluteste pe suspensia pneumatica (2.305 euro) la fel de relaxat ca pe o perna de aer. La 200 km/h, arborele cotit se roteste in lagarele sale cu 2.400 de rotatii plictisite. Pilotul se poate abandona linistit excelentelor scaune cu masaj (1.833 de euro). Insa Audi A7 Sportback nu este in niciun caz un molatic. Daca-i dai bice, uriasul de cinci metri, cu o directie foarte echilibrata, devine un specialist al virajelor. Iar daca situatia o impune, el nu franeaza, ci arunca ancora: 32,6 metri pentru oprirea de la 100 km/h – fabulos!

|n spate, A7 ofera, datorita hayonului cu deschidere larga, un acces facil la compartimentul de bagaje. Acesta este, deloc surprinzator, cel mai mare din acest comparativ. Iar cu atat de multe lucruri pe care le face bine, A7 nu este de mirare ca se remarca si prin cel mai mic consum din test – 6,9 l/100 km.

Facand totalul, este o combinatie aproape perfecta intre lux si functionalitate. Straduinta lui Audi a meritat efortul: A7 castiga detasat aceasta comparatie.

 

Clasament final

 Locul 1

Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro – 532 puncte

Cel mai mare, cel mai rapid, cel mai economic, cel mai silentios si cel mai practic: Audi

colectioneaza superlative pe banda rulanta, fara sa-si permita slabiciuni notabile.

Locul 2

Mercedes CLS 350 CDI – 493 puncte

Aproape la acelasi nivel cu BMW la caracteristici, dar cu un caracter complet diferit. Principalul avantaj in fata rivalului sau il constituie portbagajul si spatiul interior din spate.

 Locul 3

BMW 640d Gran Coupe – 492 puncte

Atuurile lui BMW sunt motorul puternic, tinuta de drum sportiva si confortul foarte bun. Este nedrept, dar BMW este invins la functionalitate si ajunge pe locul trei.

 

Locul 4

Jaguar XJ 3.0D Luxury – 465 puncte

Cu o directie imprecisa si calitati de rulare inferioare rangului sau nobiliar, XJ nu se poate impune in fata puternicei concurente. Deprecierea este, de asemenea, ridicata.

 

CONCLUZIA REDACTORULUI

Seria 6 Gran Coupé nu este doar frumoasa, ci si buna – o masina pentru adevaratii cunoscatori. Dar la comparatie pe puncte cu concurentii sai, aceste calitati nu o prea ajuta. |n plus, este si ingrozitor de scumpa. Audi A7 iese in avantaj clar, si chiar blandul Mercedes-Benz ii sufla locul doi la mustata, ajutat de spatiul interior mai mare. Jaguar XJ pierde justificat, deceptionand in special prin comportamentul rutier. Aici, Jaguar nu pierde doar in fata concurentilor europeni, ci si in fata propriei istorii.

 

[table id=378 /]

Adaugă un comentariu