51 de anvelope de vară 195/65 R 15: serviţi, vă rog!

Introduceţi termenul „pneuri de vară“ şi dimensiunea 195/65 R15 într-un motor de căutare şi veţi fi cu siguranţă copleşiţi de numărul enorm de rezultate arătate.

Nu-i de mirare, în definitiv, anvelopa cu lăţimea de 19,5 cm, cu un diametru interior de 15 inchi şi o înălţime a talonului de 12,7 cm (65% din lăţime) a fost timp de mai bine de un deceniu bestsellerul absolut pe piaţa anvelopelor. Chiar şi azi mai rulează multe modele compacte cu ele în echiparea de bază, de la Opel Astra şi SEAT Leon la VW Golf şi Audi A3. Dar mult profit nu se mai poate face cu acest tip de anvelope, considerate pâinea şi untul industriei şi care sunt oferite la nivel mondial de toţi producătorii de pneuri. Acest lucru ar putea să-i fie fatal în viitor acestui bestseller din trecut, vândut în milioane de exemplare.

„Nu mai investim în dezvoltarea acestor dimensiuni 08-15“, spun deja producătorii premium, care dictează de cele mai multe ori în ceea ce priveşte tehnologia. Această tendinţă pune în pericol raportul de costuri al producţiei de mixtură de cauciuc pentru aceste pneuri, ceea ce ar putea avea ca urmare înrăutăţirea calităţilor dinamice şi, în mod natural, reducerea siguranţei la rulare.

Dar nu vrem să se ajungă atât de departe, astfel că la probele de siguranţă din cadrul testului nostru de anvelope ne propunem să despărţim grâul de neghină. Prima prioritate este siguranţa. Abia la al doilea pas, o analiză cuprinzătoare a costurilor clarifică aspectele economice.

De la ofertantul ieftin până la producătorul premium, fiecare anvelopă primeşte o şansă. În acest scop, cumpărăm incognito anvelope de pe piaţa liberă, inclusiv de la tot mai popularii vânzători online de pneuri. Din „coşul de cumpărături“, acestea trec direct pe circuitul de teste, unde cei peste 50 de concurenţi trebuie să-şi dovedească rezervele de siguranţă pe pista udă şi pe cea uscată.

În acest scop măsurăm printr-o procedură laborioasă distanţele de frânare pe pista uscată, de la viteza de 100 km/h şi pe pista udă, de la 80 km/h. Este incredibil ce diferenţe aduce la lumină acest prim test de siguranţă. O distanţă de frânare de 8 m se află pe pista uscată între cele mai bune şi cele mai slabe pneuri. Pe asfaltul ud, această lacună de siguranţă se măreşte la aproape 18 metri! La capătul coloanei de maşini oprite, un model echipat cu pneurile Fortuna G745 ar mai avea pe tahometru încă aproape 50 km/h, în timp ce pe pneurile cu frânare super de la Bridgestone, maşina s-ar fi oprit în siguranţă. Prin urmare, la o parte cu aceste anvelope suspecte! Doar 20 de concurenţi cu cele mai scurte distanţe de frânare se califică pentru runda principală de teste, cele de rulare. La final,  este vorba de bani. După cum ne-am aşteptat, siguranţa îşi are preţul său, dar câştigătorul testului din acest an dovedeşte că şi capacităţile de vârf pot fi oferite la preţuri avantajoase.

Numai cele mai bune 20 merg mai departe

Mai întâi, toate cele 51 de candidate din runda de calificare trebuie să treacă proba de siguranţă. În acest scop, cu un efort uriaş, care s-a întins pe durata mai multor zile, au fost determinate distanţele de frânare pe carosabil uscat de la viteza de 100 km/h şi pe carosabil ud de la distanţa de 80 km/h. O anvelopă de control a fost inserată în mod repetat printre concurenţi în timpul probelor, pentru a asigura egalitatea de şanse.

Modelul anvelopei Frânare Ud Uscat Total

1 Hankook Ventus Prime3 35,2 34,5 69,7
2 Bridgestone Turanza T005 34,3 35,7 70,0
3 Firestone Roadhawk 36,5 35,2 71,7
4 Pirelli Cinturato P1 Verde 36,0 36,2 72,2
5 Continental PremiumContact 5 36,0 36,4 72,4
6 Falken Ziex ZE310 35,9 36,7 72,6
7 Uniroyal Rain Expert 3 34,5 38,7 73,2
8 Dunlop Sport BluResponse 37,3 36,0 73,3
9 Maxxis Premitra HP5 38,1 35,6 73,7
10 Vredestein Sportrac 5 37,0 36,8 73,8
11 Goodyear EfficientGrip Performance 37,6 37,5 75,1 12 Infinity Ecosis 37,0 38,1 75,1
13 Cooper Zeon CS8 37,5 37,7 75,2
14 Nokian Line 38,0 37,5 75,5
15 Michelin Energy Saver+ 38,7 37,5 76,2
16 Avon ZV7 38,2 38,3 76,5
17 Fulda EcoControl HP 39,6 37,0 76,6
18 Kleber Dynaxer HP 3 37,7 39,2 76,9
19 Giti Synergy E1 39,2 37,9 77,1
20 BF Goodrich g-Grip 39,1 38,3 77,4
21 Barum Brillantis 2 38,3 39,4 77,7
22 Yokohama BluEarth-A (AE-50) 40,2 37,7 77,9
23 Matador MP 44 Elite 3 38,9 39,1 78,0
24 Minerva Radial 209 39,9 38,1 78,0
25 Debica Presto HP 40,7 37,4 78,1
26 Sava Intensa HP 40,5 37,7 78,2
27 Toyo Proxes CF2 40,5 37,8 78,3
28 Kumho Ecowing ES01 KH27 40,4 38,3 78,7
29 Wanli Harmonic H220 38,8 39,9 78,7
30 GT Radial Champiro FE1 40,8 38,0 78,8
31 Nexen N’blue HD Plus 40,6 38,3 78,9
32 Viking CityTech II 39,6 39,3 78,9
33 Landsail LS388 40,5 38,9 79,4
34 Gislaved Ultra Speed 38,4 41,1 79,5
35 Semperit Comfort-Life 2 39,8 40,0 79,8
36 A-plus A 606 42,2 38,0 80,2
37 Dayton Touring 2 42,9 38,4 81,3
38 Aptany Harmonic RP 203 40,9 40,5 81,4
39 Imperial Ecodriver 4 41,6 39,9 81,5
40 Kormoran Road Performance 43,5 38,2 81,7
41 Three-A P 306 41,6 40,1 81,7
42 Hifly HF 201 42,9 38,9 81,8
43 Grenlander Colo H01 42,9 39,6 82,5
44 Evergreen DynaComfort EH 226 44,2 39,9 84,1
45 Goodride RP 28 45,9 38,4 84,3
46 Insa Turbo Ecosaver Plus 42,6 42,4 85,0
47 Tristar Ecopower 3 46,1 39,6 85,7
48 Farroad FRD 16 47,0 41,0 88,0
49 Rotalla Setula E-Pace RH02 48,5 39,7 88,2
50 Duraturn Mozzo 4S+ 49,7 41,3 91,0
51 Fortuna G 745 51,9 41,2 93,1

Acvaplanare şi manevrabilitate pe carosabil ud

Pneurile pentru ploaie de la Uniroyal fac cinste numelui lor, cel puţin când e multă apă pe carosabil. De asemenea, şi profilele de la Avon, Goodyear şi Falken pot prelua mase enorme de apă. În schimb, pneurile de la Giti, Infinity şi Bridgestone pierd la acvaplanare contactul cu carosabilul de la viteze mai mici.

Pe traseul de manevrabilitate, conving prin aderenţă foarte bună pe pista udă noile modele de la Bridgestone şi marca lor secundară, Firestone. Doar candidatele de la Hankook şi Goodyear rămân pe aproape. Pe de altă parte, pneurile de la Kleber şi Giti rămân în urmă clar, fiind mai puţin potrivite pentru o aderenţă satisfăcătoare pe carosabil ud.

 

Manevrabilitate pe carosabil uscat şi zgomot la rulare

 

Nu se pot avea prea mari aşteptări de la pneurile standard, înguste, din seria 65, în ceea ce priveşte dinamica de rulare. Însă pe pista uscată îşi fac treaba surprinzător de bine candidatele de la Hankook şi Firestone. Mai puţin sportivă este deplasarea cu anvelopele de la Cooper, Giti şi Avon. Surprinzător de mari: diferenţele în ceea ce priveşte zgomotul de rulare.

 

Durabilitate, Preţ/Durabilitate şi rezistenţă la rulare pe stand

Durabilitatea este criteriul decisiv în cadrul capitolului de Costuri. Eco Control HP de la Fulda ajunge chiar înaintea lui Michelin Energy Saver Plus. La verificarea cheltuielilor, ambele candidate îşi împart la final titlul „Campion Eco“. Synergy E1 de la Giti excelează la economisirea carburantului, printr-o rezistenţă redusă la rulare.

 

Verdict

Cine nu vrea să cumpere în necunoştinţă de cauză depinde de testele de anvelope, cum este acesta. În caz că aveţi îndoieli, sunteţi mai în siguranţă cu anvelopele premium, mai scumpe. Rezultate foarte bune la un preţ onest oferă anvelopele de la Firestone şi câştigătorul testului nostru, Ventus Prime de la Hankook.

Adaugă un comentariu

Articole similare