Audi A8 vs Mercedes-Benz Clasa S: Concurenţă la vârf

În aceste fotografii vedeţi trei construcţii monumentale care, pentru noi, oamenii obişnuiţi, cu venituri normale, sunt tot atât de îndepărtate ca şi Pământul de Lună. Să o luăm de la coadă.

Elbphilharmonie din Hamburg are o înălţime de 110 metri şi a devenit, la 789 de milioane de euro, de zece ori mai scump decât se estimase iniţial. La naiba, între timp s-a vândut şi apartamentul de 400 mp de la etajul al optsprezecelea, pentru zece milioane de euro! Cumpărătorul, un domn din sudul Germaniei, trebuie să fie atât de bogat, încât ar putea să parcheze fără probleme aceste maşini în garajul său subteran. Ambele. Acestea sunt blazoane ale artei inginereşti din Germania. În stânga, Mercedes-Benz Clasa S, un model de şcoală veche. În dreapta, challengerul Audi A8, complet digitalizat. Amândouă cu motoare diesel de 286 CP şi şase cilindri. Asta este culmea!

Luxosul Mercedes este binecunoscut, tot atât de familiar în presă ca şi leacurile mamei acasă. Clasa S din seria W 222 se produce din 2013 şi a beneficiat de o actualizare în vara trecută, dar, în realitate, anumite componente ale limuzinei din clasa de lux sunt mult mai vechi: în certificatul de înmatriculare stă scris 221, această Clasă S foloseşte platforma tehnică a generaţiei anterioare, din 2005. Deci, o cunoştinţă veche, acest Benz. Nu, chiar nu. Mercedes şi-a menţinut în formă maximă nava-amiral, iar tehnologiile au fost dezvoltate de la zero.

Acum vine noul Audi, iar Mercedes vede doar luminile din spate. Oare? Nu că acestea nu ar fi într-adevăr frumoase. A8 este primul Audi de serie al designerului Marc Lichte. Noi spunem doar atât: bandă luminoasă continuă în spate şi blocuri optice cu tehnologie OLED. La deschiderea din telecomandă trebuie să stai neapărat lateral în spatele maşinii, atunci luminile dau un adevărat spectacol, cu sclipiri şi curgeri spectaculoase. Apoi, vă rog să parcurgeţi cei 5,17 metri până în faţă, admiraţi luminile cu laser şi îngenuncheaţi în faţa grilei XXL. Noi am făcut-o pentru a o măsura: 127×60 cm. Pe grătarul de la Mercedes (114×34 cm) încap cu câteva fripturi mai puţin.

Să rămânem la Audi, deoarece aici sunt unele lucruri de clarificat. Butonul de control cu rotire/apăsare a dispărut, într-adevăr: în noul Audi se lucrează tactil, pe două din cele trei ecrane. Monitorul numărul 1 se află în spatele volanului şi reproduce deja celebrul cockpit virtual, cu tahometru, turometru şi, la o apăsare pe tastă, navigaţie XXL. Ecranele 2 şi 3 sunt, ei bine, controversate, deoarece sunt poziţionate prea jos, astfel că privirea trebuie să se abată prea mult de la drum. Foarte sincer, Audi? Vedem aici trei probleme: în primul rând, ecranul tactil pentru navigaţie şi multimedia se află la nivelul axului volanului, în al doilea rând, cel pentru climatizare şi reglarea scaunelor se află şi mai jos, în subsol. Problema numărul 3 o recunoşti după cum cade lumina: amprente de la degete pe ambele ecrane!

Dar trebuie să privim şi lucrurile bune: spre exemplu, comanda vocală. Rareori am fost serviţi atât de rapid. A8 accesează cu viteză LTE informaţii din cloud, în acest caz nu trebuie să scrii destinaţiile, e suficient să le spui. Cine vrea totuşi să apese pe ecranul tactil va fi încântat de feedback-ul haptic: atât de multă atenţie pentru detalii impre sionează. Încă o dată, mulţumesc, Audi: butonul de reglaj al volumului sonor a supravieţuit când aţi eliminat butoanele.

Şi apoi te aşezi în Clasa S, atingi consola centrală, prinzi între degete butonul rotativ al comenzilor, te uiţi la ecranul amplasat în poziţie superioară şi te gândeşti: nu era chiar aşa de rău în vechime. Mercedes te mai lasă să apeşi, nu doar să atingi. Ecranul cu o lăţime de 77 cm arată în stânga viteza şi în dreapta orice altceva, pe consola centrală se găsesc butoane fizice pentru accesarea directă a navigaţiei, radioului, sistemului multimedia şi telefonului. Butoanele pentru reglarea scaunelor se află pe portiere. Şi, pentru că totul este atât de frumos, de simplu şi de familiar, nu trebuie să studiezi trei semestre la informatică pentru a te descurca aici. Deci, să apăsăm butonul de start şi să pornim.

 

Rularea: Mercedes e foarte stabil, Audi este total agil

 

Ce motor! Mercedes are din nou o unitate cu şase cilindri în linie. Un rafinat. Motorul diesel de la 350 d se numeşte OM 656, are o insonorizare de top, funcţionează extrem de echilibrat, numai din exterior îţi dai seama că aprinderea se face prin comprimare. Dacă însă vrei să goneşti acest uriaş de 286 CP pe şosele, să-i inciţi tracţiunea spate prin viraje strânse cu o apăsare puternică pe acceleraţie, atunci ai o problemă: ai ales maşina greşită pentru figuri. În Clasa S, sistemul de control al tracţiunii precaut pune rapid capăt distracţiei, refuzând turarea motorului. Mai bine să nu arunci deloc spatele decât să-l arunci greşit. În loc de asta, ai o suspensie echilibrată, care pluteşte suveran peste zonele cu denivelări. Asta înseamnă relaxare. Chiar dacă nu toţi văd lucrurile la fel. „Stau aici ca o sardea într-o conservă se zice că s-ar fi plâns ecologistul german Kretschmann de maşina sa de serviciu. Omul este, la urma urmei, primul-ministru al landului Baden-Württemberg, regatul lui Benz. Are dreptate? Da, dacă în faţă stă Godzilla; nu, dacă se aşază testerul Berend Sanders şi apoi se urcă în spate. Colegul german are o înălţime de 1,92 metri şi iată ce ne spune: „suportul pentru şezut la Mercedes este mai bun decât la Audi, iar bancheta nu este poziţionată atât de jos. De aici rezultă o poziţie de şedere plăcută. În schimb, nu poate fi vorba de demnitate umană la urcare, acest lucru este împiedicat de montantul spate gros şi de linia coborâtă a acoperişului. Din acest punct de vedere, Clasa S are ceva din cutia de sardele: peştele trebuie mai întâi să intre, apoi totul este în regulă.

Mai mult spaţiu pentru coate, mai mult spaţiu pentru genunchi, mai multă senzaţie de spaţiu. Bănuiţi deja: ne-am mutat în A8. Da, Audi este cu 8 cm mai lung decât Clasa S şi da, are habitaclul mai aerisit. Şi, fir-ar să fie!, nu vrei deloc să stai în spate. Vrei să-l conduci, deoarece este atât de agil, atât de perfect. Şi nu se simte deloc că ar avea 5,17 metri şi 2.112 kilograme.

În bolidul select din Neckarsulm, totul este o idee mai legat decât în Mercedes. Suspensia pneumatică este mai fermă, pe denivelările lungi Audi rămâne mai liniştit pe direcţie, ca să reacţioneze o idee mai recalcitrant la denivelările din asfalt şi la capacele de canalizare. Dar asta înseamnă să te vaiţi la nivel înalt. A8 este maşina pentru şofer, datorită punţii spate directoare. Nu ai nicio clipă senzaţia că în spate ar putea sta şeful unei companii sau un prim-ministru. Tracţiunea integrală este aici standard – acest lucru se observă imediat: întotdeauna aderenţă, întotdeauna stabilitate maximă pe carosabil. Şi întotdeauna putere. Motorul V6 este cuplat la reţeaua de bord de 48 V şi este tot atât de calm la start&stop ca un anestezist („nici n-am băgat de seamă), dar ştie şi sailing, oprindu-se pentru scurt timp şi prin aceasta să economisească combustibilul. Poate face asta până la 160 km/h, timp de 40 de secunde.

 

Costurile: Audi este scump, Mercedes este Şi mai scump

 

Cataloagele de preţuri de la A8 şi Clasa S sunt tot atât de groase ca şi caietul de sarcini al Elbphilharmonie, înainte ca preţul să fi explodat de zece ori. Cine vrea să comande un A8 trebuie să cerceteze 70 de pagini tipărite mărunt, dar, cel puţin la preţul de bază, acesta este cu aproape 4.000 de euro mai ieftin decât rivalul său de la Mercedes. Iar asta fără să luăm în calcul versiunea cu tracţiune integrală 4Matic (indisponibilă la momentul testului), care ar fi ridicat preţul cu alte 4.000 de euro. Configurate asemănător, cele două nave-amiral ajung foarte apropiate ca preţ – atenţie, unul cu şase cifre, şi asta fără să exagerăm prea mult cu opţionalele. În exploatare, Audi oferă mai multă linişte proprietarului, prin garanţia de patru ani, dar costurile sunt mai mici la Mercedes.

 

Verdict

Tracţiune integrală, punte spate direcţională, atât de mult spaţiu şi complet digital: noul A8 este un semnal de alarmă pentru concurenţa din segment. Audi arată că luxul şi sportivitatea nu trebuie să se afle în contradicţie. Dar, jos pălăria, Mercedes! Cu toate că reprezentantul Clasei S nu mai este atât de proaspăt tehnologic, Benz este greu de ignorat de către pasionaţii de lux.

Preţ bază                  Audi A8 50 TDI quattro V6                92.588 euro           Mercedes S 350 d    96.331 euro

Preţ comparat                                                                         103.699 euro                                                104.292 euro

Avans (20%)                                                                                 16.557 euro                                                    17.528 euro

Perioadă de finanţare (luni)                                                               48                                                                  48

Rată lunară (valoare reziduală 0)                                                  936**                                                          1.761

 

*Toate preţurile sunt exprimate în euro. Cu excepţia cotaţiilor Porsche Leasing, toate celelalte cotaţii de leasing sunt orientative.  **Rata este valabilă prin Porsche Leasing România IFN SA pentru Audi A8 50 TDI quattro 285 CP, preţ 82.785 euro fără TVA cu bonus financiar scăzut, produs PERFECT LEASING, perioadă de finanţare 48 luni, avans 20% (16.557 euro fără TVA), rulaj anual 10.000 km, dobândă fixă EUR 5,09%, volum finanţat 66.228 euro, rata nu include CASCO şi TVA. Oferta se adresează persoanelor juridice şi se supune unor termene şi condiţii.

Adaugă un comentariu