Hibrizi de clasa mare: Seria 5, in clestele japonez

Infiniti si Lexus contra BMW: cine produce cea mai buna limuzina cu propulsie hibrida? Rezultatul este surprinzator.

Masinile hibride sunt inca o categorie de nisa in Europa si cu atat mai mult in Romania. Sunt cumparate de cunoscatori, si in primul rand de cei cu posibilitati financiare peste medie, mai putin de cei care vor sa faca economii. Desigur, nu trebuie neglijati cei preocupati de mediul inconjura tor, dar acestia sunt cuadevarat putini, dovada fiind chiar cifrele  de vanzari.

De ceva vreme, grupului traditional de producatori japonezi pionieri in domeniul propulsiei hibride i s-au alaturat si producatorii europeni, cu masini ecologice, dar deloc modeste. Unul dintre acestea este chiar modelul testat astazi si care incearca sa ne impresioneze cu denumirea pretentioasa de „ActiveHybrid 5“, dar si cu puterea sistemului sau de propulsie: 340 CP.

In aceeasi liga de putere joaca si noul Lexus GS 450h, care trimite puntii spate 345 CP. Increderea in sine a subsidiarei Toyota este subliniata de mica particula „h“ din denumirea modelului: pentru un producator care a inventat hibrizii de mare serie, acest mic simbol ar trebui sa fie suficient. Pentru un producator care de 20 de ani incearca sa impuna GS, fara prea mare succes, pe piata premium europeana, acest lucru poate sa nu fie de ajuns. Dar ultima generatie a modelului se afla acum intr-o pozitie mai buna ca oricand. Cel mai tanar GS dispune de un design atragator, un tren de rulare complet nou si un sistem hibrid de propulsie mai rafinat ca niciodata. Mai mult, sursele noastre spun ca etalonul lui GS nu mai este Mercedes, ci Seria 5 de la BMW.

Al treilea concurent din liga hibrizilor de clasa superioara, Infiniti, este compatriot cu Lexus si, pe piata europeana, chiar mai putin cunoscut decat un GS. Dar care tinteste foarte sus, dupa cum o dovedeste M35h: cei 364 CP ai sistemului hibrid de propulsie ii pun la punct pe rivalii sai din acest comparativ. La aceste masini, numarul de cai-putere reprezinta puterea totala a sistemului hibrid, dezvoltata atunci cand motorul pe benzina si cel electric functioneaza optim impreuna. BMW adauga 55 de electro-CP, Lexus 65 CP, iar Infiniti 68 CP.

Din punct de vedere al designului, Lexus se prezinta acum la start cu o infatisare indrazneata. Designerii sai vorbesc de grila bumerang si de liniile agresive ale spoilerului fata. In rest, lasa aceeasi impresie ca intotdeauna: impozant, dar, intr-un fel, discret pana la anonimitate.

GS nu este ieftin: in echiparea Business, pretul porneste de la 63.950 de euro, dar este corect calculat, avand in vedere echiparea sa generoasa. Acelasi lucru este valabil si pentru Infiniti (64.628 de euro pentru versiunea GT Premium), in timp ce BMW (66.898 de euro pret de baza) afiseaza un pret indraznet, lipsindu-i in acelasi timp pe clientii versiunii hibride de dotari importante. Directia activa si sistemul de compensare a ruliului Adaptive Drive nu sunt disponibile pentru versiunea hibrida a Seriei 5.

Toti hibrizii sunt grei ca plumbul, in special BMW (1938 kg), ceea ce nu-i impiedica sa se lanseze ca niste adevarate limuzine sport. BMW si Infiniti nu trebuie sa se forteze prea mult, mai ales ca motoarele electrice le ajuta considerabil. Motorul turbo cu sase cilindri in linie al lui BMW este chiar mai impresionant decat V6-le aspirat al lui Infiniti.

Dar unde se pozitioneaza aici Lexus? In orice caz, ramane in raza vizuala, cu toate ca nu se poate lauda cu un start la fel de furtunos. In schimb, acesta se revanseaza printr-un grup motopropulsor mult mai rafinat. Doar Lexus isi trece cuplul motor printr-o cutie de viteze cu variatie continua, un artificiu care garanteaza o acceleratie fara smucituri. Spre deosebire de acesta, rivalii cu opt trepte (BMW) sau cu sapte trepte (Infiniti) schimba treptele ceva mai rugos, in special Infiniti. Dezavantajul lui Lexus este legat tot de aceasta cutie: turatia ridicata constanta pe timpul accelerarilor conduce la o acustica cu care trebuie sa te obisnuiesti, chiar daca insonorizarea este foarte eficienta.

Confortul propulsiei este, de altfel, si primul lucru care-l face simpatic pe Lexus GS. Apoi, ne mai surprind placut si alte aspecte, cum ar fi agreabila senzatie de spatiu, secondata in spate de pozitia inalta de sedere. Designul simplu al cockpitului poate, de asemenea, sa placa, cu toate ca ergonomia este perfectibila, iar comanda sistemului de infotainment cu ajutorul mouse-ului o poti iubi sau o poti uri la fel de bine.

In schimb, au fost pozitive impresiile la parcurgerea rapida a traseelor dificile. Aici, japonezul uimeste prin finetea reglajului trenului de rulare, cu o suspensie ferma, dar in niciun caz inconfortabila, cu raspunsul liniar si precis al directiei si cu interven- tia discreta, dar eficienta, a sistemelor electronice de asistenta. Prin acest capitol, inginerii de la Lexus au recuperat o distanta buna fata de adversarii sai. Ceva mai mult feedback in volan si in pedala de frana ar fi putut sa produca o impresie si mai favorabila. Iar daca distantele de franare masurate in test nu ar fi fost net mai lungi decat ale concurent ilor sai, Lexus l-ar fi depasit pe BMW la caracteristicile masurate.

Oricum, Lexus puncteaza foarte bine si este foarte apropiat de etalonul BMW. Seria 5 il depaseste pe GS prin confort, gratie ajustarii optime a trenului de rulare. In plus, si programele de rulare sunt bine echilibrate, dar bavarezul nu abordeaza virajele la fel de agil ca alte modele din Seria 5. Aici se simte masa mare si lipsa optiunilor pentru trenul de rulare.

Astfel, avansul fata de modelul lui Lexus se reduce, crescand in acelasi timp diferenta intre Seria 5 si concurentul de la Infiniti. M35h este strunit de electronica sa atat de strict, de parca sistemul de control al stabilitat ii ar fi fost controlat de politia politica a comunistilor. In schimb, sunt imprecise atat directia, cat si raspunsul pedalei de frana, in timp ce trenul de rulare este moale, chiar daca pe denivelari se dovedeste inconfortabil. Impresia de rulare la Infiniti aminteste mai mult de naravurile modelelor americane decat de manierele unei limuzine sport europene.

Care este insa situatia la capitolul determinant pentru aceste automobile hibride, si anume consumul de combustibil? In timpul testului, la un mod de rulare combinat, pot justifica efortul tehnologic doar Infiniti (8,5 l/100 km) si Lexus (8,1 l/100 km). In schimb, BMW, cu un consum mediu de 9,1 l/100 km, ne face sa ne intrebam la ce-i foloseste tehnologia hibrida.

 

Clasament final 

Locul 1

Lexus GS 450h – 495 de puncte

Lexus campion, o minune? Nu, modelul japonez confirma pozitia sa de lider de piata pe segmentul hibridelor. Grupul motopropulsor, trenul de rulare si echiparea sunt convingatoare. Consumul confirma asteptarile, in schimb, franele sunt slabe.

Locul 2

BMW ActiveHybrid 5 – 494 de puncte

Scumpul BMW straluceste in acest comparativ prin calitatile consacrate: motor excelent cu sase cilindri in linie, confort suveran, placere la volan. Dar, ca hibrid, este mai putin agil decat alte modele ale Seriei 5. Iar consumul deceptioneaza.

Locul 3

Infiniti M35h – 447 de puncte

Infiniti are un design care impresioneaza, ofera luxul in dotarea standard si are aerul unei limuzine sport respectabile. Dar reglajul trenului de rulare nu este cel mai inspirat si nu este nici foarte confortabil.

 

Verdict

Lexus ne-a produs o surpriza foarte placuta. Mai putin prin sistemul de propulsie bine pus la punct, la care ne asteptam, cat prin dinamica rularii. Doar din punct de vedere al designului parca ii lipseste ceva. Ceva ce gasim, spre exemplu, la BMW de pe locul al doilea. Din pacate, propulsia hibrida nu-i prea aduce avantaje, ci mai mult dezavantaje. Infiniti lasa mult loc pentru imbunatatiri, dar puncteaza foarte bine in special prin echiparea sa de lux disponibila in standard.

[table id=382 /]

Adaugă un comentariu