Opel Insignia Sports Tourer vs VW Passat Variant vs Toyota Avensis Wagon – Carausi nobili

Opel Insignia este pe val: peste 100.000 comenzi, titlul de „masina anului in Europa“ si, acum, o noua versiune de caroserie. Noul Opel Insignia Sports Tourer infrunta referinta VW Passat Variant si noul Toyota Avensis Wagon.

Schimbare de strategie la Opel: adio cu formele rectangulare de la Caravan, bun venit unui design de lifestyle. La un concurs de design, Opel Insignia Sports Tourer ar obtine cu siguranta premiul intai, linia caroseriei fiind eleganta si aerodinamica. Sports Tourer se indeparteaza de ideea clasica de break utilitar, avand un look stilat si dinamic. Opel spera ca noul look sa atraga mai multi clienti, startul fiind foarte bun, cu 15.000 comenzi inregistrate deja pentru versiunea break.

De partea cealalta, concurenta opune doua breakuri de familie: noul Toyota Avensis Break si referinta VW Passat Variant. Din pacate, in Romania, exista o prejudecata impotriva break-urilor, in ciuda caracterului lor practic. In cazul lui Avensis si Passat, in 2008, cererile de break-uri au fost sub 10% din totalul vanzarilor gamei.

Caroserie
Cu 4,91 metri lungime, Insignia este cu aproape 14 cm mai lung decat Passat si cu 15 cm mai lung decat Avensis Break. Dar lungimea suplimentara nu are niciun fel de avantaj practic. Portbagajul lui Opel este cel mai mic si ca valoare standard si, mai ales, ca volum maxim, daca se rabate bancheta. Din cauza barei de protectie masive a lui Insignia, este destul de greu de ajuns in partea din spatele scaunelor portbagajului. Inaltimea portbagajului lui Opel este cea mai mica din test (doar 67 cm), iar forma portbagajului nu este foarte practica, acesta devenind mai scund in partea din fata.

Sub podeaua portbagajului se gaseste un alt compartiment, care este insa foarte plat si capitonat, astfel ca nu se pot incarca obiecte murdare sau prea mari. In schimb, sunt de apreciat la echiparea Cosmo patru lucruri: deschiderea electrica a hayonului oferita standard, crearea unei suprafete plane de incarcare prin rabaterea simpla a banchetei, stopurile suplimentare din portbagaj, care ilumineaza atunci cand hayonul este ridicat, si posibilitatea deschiderii in trepte a hayonului de la un buton de pe usa soferului, pentru a nu se lovi de tavan in garajele subterane nu foarte inalte.

Ca si Opel, Toyota are o modularitate ideala, simpla rabatere a banchetei creand o suprafata plana de incarcare. In rest insa, Toyota este superioara. Portbagajul are deschidere mai larga, volum maxim mai mare, sub podeaua portbagajului exista un compartiment mai practic, mai inalt ca la Opel, amovibil, din material plastic rezistent la murdarie, iar sistemul de fixare a bagajelor este standard la echiparea Elegance (la Opel si VW costa extra). VW Passat se impune prin cel mai mare volum de incarcare standard si maxim, fiind un adevarat cargou pe roti. A fost si singurul model din test cu roata de rezerva normala. Singurul dezavantaj, dat de varsta conceptuala a masinii: pentru a se crea suprafata plana de incarcare trebuie rabatat intai sezutul banchetei spate. VW si Opel sunt singurele care ofera optional reglaj automat al garzii la sol spate functie de incarcare, facilitate care la Toyota nu se poate comanda nici optional.

In ceea ce priveste spatiul interior, Toyota ofera mai mult loc in spate si este singura la care al treilea pasager poate sta confortabil in spate, datorita lipsei tunelului central. La Opel si VW, acesta este prezent, ambele modele avand optional tractiune integrala. In schimb, banchetele spate sunt mai bine profilate la Opel si VW. In fata, Passat este cel mai mare, gratie unei planse de bord mai compacte. La Opel, plansa de bord „imbraca“ elegant pasagerii, dar, alaturi de consola oblica masiva, rapeste din libertatea de miscare.

Grup motopropulsor
De anul trecut, si Passat a trecut la solutia cu commonrail, preluand motorul lansat in toamna lui 2007 pe Tiguan, astfel ca toate propulsoarele din test au acelasi sistem de alimentare. Insa diferentele sunt foarte mari. Beneficiind de un plus de putere, motoarele Toyota si Opel au acceleratii ceva mai bune ca VW, insa, la reprize, VW este la acelasi nivel, beneficiind de cel mai bun raspuns si de o cutie de viteze excelent etajata, cu treptele a patra si a cincea aproape in priza directa. Toyota are un motor vioi, insa reprizele ar fi putut fi mai bune daca cutia de viteze nu ar fi etajata mult prea lung. Practic, Avensis are raportul de demultiplicare din treapta a patra aproape identic cu cel din treapta a sasea de la Passat. Iar treapta a sasea de la Toyota este mult prea lunga, probabil in ideea de a favoriza consumul redus.

Insa Toyota nu a obtinut un consum mai redus in ciuda adoptarii unor rapoarte foarte lungi la cutie, consumul fiind identic cu cel al lui Opel si cu 0,6 l/100 km mai mare ca la Passat. Opel are un motor potent, comparabil ca performante si consum cu cel de la Toyota, dar este mai zgomotos in acceleratii si la drum lung si mai nerafinat comparativ cu motoarele concurentei. La drum, Avensis este o mare a linistii, fiind cea mai silentioasa din test. Si Passat este silentios si rafinat, dar in acceleratii nivelul de zgomot este usor mai mare ca la Toyota. Din cauza unui rezervor mai mic, Toyota are cea mai mica autonomie. In schimb, Passat este un recordman al consumului, cu o medie de doar 6,6 l/100 km, autonomia depasind 1.000 km.

Confort
Desi are deja patru ani vechime, Passat ramane rege al confortului chiar si fara suspensia controlata electronic DCC, oferita pe lista de optiuni, pentru 746 euro fara TVA. Passat ofera cel mai bun compromis intre tinuta de drum si confortul suspensiei, absorbind cel mai eficient si mai pragmatic denivelarile scurte, iar la limita ruliul este moderat. In plus, in echiparea Highline, Passat ofera cele mai bune scaune. Nu doar arata bine in combinatia standard Alcantara/piele, dar ofera si un sprijin lateral si un confort excelent. 

Toyota este foarte confortabila pe drumuri de buna calitate, dar pe denivelari scurte, amortizarea este prea seaca si caroseria nu se simte la fel de rigida ca la Opel sau VW. Desi are o suspensie mai tare ca Avensis, Opel amortizeaza mai bine denivelarile si cariile din asfalt, oferind un confort mai bun pe drumuri proaste. Mai mult ca la VW, la Opel merita optat pentru sistemul FlexRide (714 euro fara TVA), care regleaza taria suspensiei, raspunsul directiei si al motorului.

Ergonomia celor trei modele este abordata in mod diferit, dar fiecare ofera un bun acces la comenzi. Sa notam ca si Passat a fost adus la zi prin adoptarea noului sistem multimedia cu touch screen.

Conducere
Opel este cel mai dinamic din testul nostru. Are o directie incisiva si un tren de rulare ferm, insa la limita se simt in directie influente de la cuplul motor. Passat si Avensis sunt mai boeme si mai cuminti. Passat are o directie mai comunicativa si bine izolata de influentele cuplului, insa la limita este mai subvirator decat Opel. Toyota are o directie mai fada, destul de asistata, iar la limita are un ruliu sesizabil. In schimb, Toyota are cele mai bune frane. De remarcat ca la echiparea Elegance, de la Avensis Wagon, se ofera standard faruri adaptive, care la Insignia si Passat costa destul de mult extra.

Costuri
VW Passat este mai scump cu circa 1.500 euro fara TVA fata de Opel si Toyota. Passat este si cel mai scump la intretinere, insa are cea mai buna valoare la revanzare in Romania, fiind o adevarata referinta in aceasta clasa. Toyota are cea mai lunga perioada de garantie.

Adaugă un comentariu