Test Drive Lexus NX 300h – Fioros, dar deloc rău

Acum un an, Lexus expunea la Frankfurt conceptul LF-NX, surprinzător de bine pregătit pentru producția de serie, iar versiunea finală a fost prezentată anul acesta la Paris.

La numai două săptămâni de la premieră, am condus Lexus NX în România, deocamdată ca versiune hibridă 300h, singura care este disponibilă în acest moment.

Cu o lungime de 4,63 metri, Lexus NX se poziționează sub modelul RX. Cu toate acestea, oferă un spațiu generos în interior și un volum al portbagajului de până la 1520 de litri cu bancheta rabatată.

Lexus a pus întotdeauna accent pe tehnologie, astfel că Lexus NX 300h oferă multe dotări avangardiste. Printre acestea, la loc de cinste se află suportul pentru încărcare wireless a smartphone-ului. Remote Touch Interface, logica de comandă a sistemului de infotainment, aduce în atenție un touchpad cu feedback haptic, foarte simplu de operat, fără a-ți abate privirea de la șosea.

lexus nx300h (7)

Specific echipării F Sport, avem, la exterior, o grilă față specială și jante pe 18 inchi, în timp ce interiorul este echipat cu scaune sport. Pe panoul de instrumente întâlnim primul G-Monitor din gama Lexus, care afișează forțele G pe ecranul color al Multi Information Display. Acesta oferă suplimentar indicații vizuale ale unghiului de bracaj al roților, apăsarea pedalei de accelerație și presiunea aplicată frânelor. Cel mai important, suspensia este echipată cu amortizoare Performance, care asigură o rigiditate mai bună și o amortizare mai eficientă a vibrațiilor roților.

Noul Lexus NX 300h nu scapă din vedere aspectele practice, oferind o banchetă cu spătar cu înclinarea reglabilă, precum și posibilitatea rabatării fracționate 40:60 a banchetei, prin acționarea unui buton din portbagaj. O comandă similară se găsește pe planșa de bord. Spațiul la genunchi pentru pasagerii din spate este generos, dar la cap, cel puțin în configurația cu acoperiș panoramic testată de noi, persoanele foarte înalte ar putea întâmpina probleme.

Sub capota lui Lexus NX 300h muncește un sistem de propulsie hibridă format dintr-un motor pe benzină de 2,5 litri/155 CP și unul sau chiar două motoare electrice, în cazul versiunii cu tracțiune integrală pe care am condus-o noi. În acest caz, un motor electric de 143 CP acționează puntea față, iar cel de-al doilea, de 68 CP, acționează puntea spate în momentele-cheie. În fazele de recuperare a energiei, al doilea motor electric generează, la rândul său, electricitate, contribuind la creșterea eficienței sistemului. Puterea totală a sistemului hibrid atinge 197 CP, indiferent dacă în configurație este inclus sau nu motorul electric de pe puntea spate.

lexus nx300h (1)

Pe șosea, Lexus NX 300h își justifică înfățișarea agresivă mai mult prin agilitate decât prin forța brută. Cei 197 CP îl propulsează abia la o viteză maximă de 180 km/h, un dezavantaj în fața competitorilor săi. Accelerațiile sunt însă vioaie, chiar dacă turația motorului urcă uneori exagerat în sarcină. Lexus numește asta efect de kick-down, dar o putem considera un efect secundar al cutiei cu variație continuă. Direcția este precisă și incisivă, dar am fi preferat mai mult feedback în volan. În opinia noastră, spiritul unui Lexus este confortul suveran, iar un model hibrid ar trebui să întărească și mai mult această calitate. Din acest punct de vedere, o suspensie sport destul de rigidă nu aduce foarte multe avantaje, mai ales când deplasarea se face în oraș, cu treceri peste șine de tramvai și asfalt deteriorat.

Și totuși, orașul este terenul preferat al lui NX 300h, sistemul său hibrid de propulsie fiind cel mai eficient în traficul urban. Am obținut, în aceste condiții, valori ale consumului în București de sub 7,0 l/100 km (valoarea specificată fiind de 5,4 l/100 km). Situația s-a schimbat însă pe autostradă, când consumul mediu a urcat spre 10 l/100 km. Aici, bateriile devin balast, iar masa proprie de aproape două tone a mașinii pune serios la treabă motorul termic de 155 CP.

Adaugă un comentariu