Test Range Rover TDV6 Autobiography

Regele SUV-urilor duce luxul pe noi culmi, oferind un rafinament si o ambianta unice in industria auto. Iar dupa cura de slabire, este neasteptat de agil. Test cu versiunea TDV6 Autobiography.

La limuzine, clasificarea este cam asa: clasa mare, lux (Clasa S, Seria 7, A8) si superlux, unde joaca Rolls-Royce, Bentley, defunctul Maybach. La SUV-uri e si mai simplu. Peste clasa SUV-urilor de lux ML, X5, Q7, Cayenne mai exista una super exclusivista, formata din doar doi membri: Mercedes GL si Range Rover. In timp ce GL este un ML cu sapte locuri, mai bine echipat, Range Rover este unic. Si la Range va exista o versiune cu sapte locuri si ampatament lung.

Iar a treia generatie nu este doar un castel pe roti, ci s-a transformat dintr-un vapor’ pe roti intr-o vedeta rapida de patrulare. De ce spunem asta?

Pentru primul test in România am avut la dispozitie versiunea TDV6 in echiparea de top Autobiography. Fata de vechiul V8 de 313 CP, versiunea V6 ofera cam aceleasi performante (0-100 km/h in 7,9 s si 209 km/h viteza maxima, fata de 7,8 s, respectiv 210 km/h), dar este mai usoara cu 420 kg! TDV6 cântareste doar 2160 kg, fata de 2580 kg, cât avea fostul TDV8. Practic, noul RR TDV6 este la fel de usor ca si a doua generatie lansata in 2002, ce avea mult mai putine sisteme de siguranta si de confort la bord. Cum a fost posibila cura de slabire? RR este primul SUV de lux cu caroserie integral din aluminiu, doar aceasta fiind mai usoara cu 180 kg decât cea conventionala din otel. |n plus, notam suspensiile si subcadrele din aluminiu, downsize-ul la motor, usile din aluminiu. Astfel, consumul oficial al lui TDV6, de 7,5 l/100 km, este cu 1,9 l/100 km mai mic decât la fostul TDV8. Explicatia: pe lânga masa redusa, aerodinamica a fost mult imbunatatita, Cx-ul fiind de doar 0,34, un record pentru RR. Grila activa a radiatorului, podeaua plata si deflectoarele in jurul elementelor suspensiei, sistemul start&stop au contribuit la obtinerea acestui rezultat. |n viata reala, consumul minim este de circa 8,0 l/100 km la viteza stabilizata de 120 km/h si ajunge la 11,5 l/100 km la un parcurs mai alert pe drumuri virajate.

Cu un cuplu maxim de 600 Nm, motorul V6 de 3 litri este demn de RR, oferind o forta de impingere respectabila, iar cutia automata cu opt trepte ZF schimba parca si mai lin decât in unele modele BMW. Este impresionanta liniaritatea ansamblului de propulsie, care accelereaza la fel de lin ca un motor electric cuplat la o transmisie fara trepte. Cu suspensie adaptiva Adaptive Dynamics si sistem Dynamic Response (spre exemplu, la Mercedes e numit Active Body Control) oferite standard, noul RR este neasteptat de agil pentru un castel pe roti. Directia electrica destul de mult asistata ofera un feedback bun, iar in viraje nu se mai simte inertia fostei generatii si ruliul este mult diminuat. Greu de crezut, dar noul RR TDV6 se conduce foarte agil pentru masa lui. Nu este vreun X5, dar nici nu este acesta scopul. Menirea lui RR este, inainte de toate, sa ofere confort absolut si sa fie rege in off-road. Este cu atât mai meritoriu pentru noul RR ca, pe lânga atuurile traditionale, a treia generatie este incredibil de agila. {i spunem asta pentru ca aici nu vorbim de un SUV de asfalt ca X5, ci de un model care are un sistem Terrain Response 2 cu cinci programe (la Autobiography are si un mod automat care gândeste’ singur ce program trebuie cuplat functie de suprafata de rulare), reductor cu raport 2,93:1, o garda la sol maxima de 303 mm (+17 mm fata de fostul model, garda minima este de 185 mm), cele mai mari curse ale suspensiei (260 mm fata si 310 mm spate) existente la un SUV de lux si o capacitate de tractare de 3500 kg.

Pentru ca am ajuns la off-road, sa spunem ca suspensia pneumatica, de asemenea standard, are acum doua garzi diferite la sol pe programele off-road (+40 si +75 mm), in loc de doar +55 mm in trecut. Adica, sub 50 km/h, avem 20 mm in plus la garda la sol, iar pe +40 mm, putem merge cu 80 km/h, in loc de 50 km/h in trecut. Cu diferentialul central blocabil, reductorul cuplat, cursele lungi ale suspensiei si cu excelentele unghiuri de trecere (atac/ventral/iesire 35/28/30 grade), noul RR poate trece prin locuri unde proprietarii lor nu vor ajunge poate niciodata. Pentru aventurieri este insa pacat ca la TDV6 nu se poate comanda diferentialul blocabil activ la puntea spate (optional 744 de euro la TDV8 si V8). |nsa cei ce cauta locurile extreme vor aprecia sistemul de camere perimetrale (standard), care iti arata pe unde calca fiecare roata, afisajul de pe bord cu pozitia rotilor si busola.

Indiferent ca vorbim de parcursuri off-road sau de sosea, confortul la rulare este exceptional. Parca rotile plutesc peste asfalt, iar macadamul se transforma in cea mai buna autostrada din Germania. Covorul fermecat al lui Aladin nu e doar o poveste, ci poate fi experimentat pe viu in noul RR. Anul trecut, dupa ce am condus GL, am fost impresionati de nivelul redus de zgomot, la fel ca in Clasa S. Subiectiv, pâna la masuratorile dintr-un comparativ, noul RR mi s-a parut cu 10% mai silentios decât GL.
Este o mare de liniste si in off-road, si la 160 km/h pe autostrada. Nu sunt zgomote de la trenul de rulare, nu suiera vântul, nu se aude motorul. E ca si cum ai sta linistit intr-o biblioteca britanica inainte de ceaiul de la ora 5. Asta este, de fapt, definitia luxului fara limite: confort suprem, liniste totala, ambianta rafinata. Pentru ca ambianta din noul RR este chiar ca intr-o biblioteca. Iar echiparea Autobiography este un fel de ultra all-inclusive. Adica acolo unde concurenta a terminat de pus toate optionalele, incepe echiparea standard de la Autobiography: scaune cu piele Semi Aniline cu reglaje electrice pe 18 directii, incalzite, ventilate si cu cinci programe de  masaj, jante de 21 de inci (modelul de test avea jante de 22 de inci, 1612 euro), faruri bi-xenon adaptive, trapa panoramica, actionare electrica la portbagaj (inclusiv pentru partea inferioara a hayonului), sistem de navigatie HDD cu functii off-road si sistem audio Meridian cu 825 W, portiere cu inchidere Soft Close si acces fara cheie, la care se adauga toate sistemele moderne de asistenta. Iar, indiferent ca pe locurile din spate circula un magnat sau copiii rasfatati ai vreunui imbogatit, pachetul de scaune individuale Executive identice si cu aceleasi facilitati cu cele din fata (4.030 de euro), cele 8 guri de ventilatie si sistemul entertainment spate cu telecomanda tactila si doua monitoare (2.108  euro) vor produce multa placere si confort.

 

Date tehnice

MOTOR: V6 turbo-diesel, cilindree 2993 cmc, putere maxima 258 CP/4000 rpm, cuplu maxim 600 Nm/2000 rpm. TRANSMISIE: integrala, cutie automata cu 8 trepte. DIMENSIUNI: L/l/h 4999/1983/1835 mm, ampatament 2922 mm. PERFORMANTE: 0-100 km/h 7,9 sec, viteza maxima 209 km/h, consum mediu 7,5 l/100 km, emisii CO2 196 g/km.

Pret (euro cu TVA): 119.660

Ce ne place

Noul RR este foarte agil pentru gabaritul sau.

Ce nu ne place

Portbagajul este mai mic decat la Mercedes ML.

Ce am remarcat

Ambianta interioara este unica si rafinata.

Verdict – 5 stele

Noul RR ramâne cel mai luxos si mai capabil in off-road SUV din lume. Cu caroseria din aluminiu,  noua aerodinamica si suspensia adaptiva, este mult mai agil decât in trecut. |n cazul ideal, ne-am dori un portbagaj ceva mai mare si un consum ceva mai mic.

Adaugă un comentariu