VW e-up!: Energie pozitivă

Mașinile electrice devin o realitate și pe străzile noastre, iar VW e-up! își propune să ofere o suluție economică pentru traficul urban.

Revoluția electrică va reprezenta viitorul industriei auto pentru mult timp de acum înainte. Toată lumea prezintă noi tehnologii, dezvoltă modele cu propulsie electrică, însă acum începem să vedem și rezultatele pe străzi. Micul up! a fost apreciat ca un model de clasă mini foarte bine optimizat, fără minusuri evidente, așa cum Volkswagen ne-a obișnuit cu toate modelele sale. Dar cum se comportă acesta în versiunea complet electrică?

VW e-up! Sistemul de propulsie

VW e-up!

VW e-up! este propulsat de un motor electric de 82 CP și 210 Nm, poziționat pe puntea față. Acesta permite atingerea unei viteze maxime de 130 km/h și împinge modelul de clasă mini de la 0-100 km/h în doar 12,4 secunde. Acumulatorii săi au o capacitate de 18,7 kWh, ceea ce se traduce printr-o autonomie de 160 km. Însă asta știam deja din fișa tehnică. În practică, VW e-up! ne-a impresionat. Cuplul maxim disponibil încă de la plecarea de pe loc permite ca mașina să fie extrem de rapidă până la viteze de 50-60 km/h. Practic, foarte puține mașini pot sprinta mai repede de atât. Cutia de viteze are o singură treaptă pentru mersul înainte, dar oferă un mod prin care șoferul poate selecta cât de multă energie să fie recuperată la frânare. Cu 4 trepte, funcția permite ajustarea comportamentului în funcție de fiecare șofer. Poți conduce VW e-up! astfel încât la ridicarea piciorului de pe accelerație aproape că nu există frânare regenerativă sau cu o setare în care mașina frânează complet în doar câțiva zeci de metri, similar cu o frânare prelungită înainte de semafor la o mașină convențională. În acest mod, recuperarea energiei cinetice este cea mai eficientă și aproape că nu este nevoie să calci frâna după ce deprinzi modul în care mașina răspunde la ridicarea piciorului de pe accelerație. În trafic normal, fără aer condiționat, VW e-up! consumă chiar mai puțin decât anunță VW în fișa tehnică. Astfel, dacă ești blând cu pedala, poți atinge o autonomie de 180 km. Totuși, dacă ai nevoie de aer condiționat, lumini și ștergătoare, autonomia scade semnificativ.

VW e-up! Cum se conduce

Un aspect plăcut la VW e-up! este reprezentat de confortul pe care îl propune. Trenul de rulare înghite optim denivelările din asfalt, ceea ce este remarcabil pentru un model electric, destul de greu, care normal nu excelează la acest capitol. La interior, acumulatorii nu răpesc din spațiul pentru pasageri, fiind integrați în podea. Spațiul la genunchi și portbagajul sunt la fel ca în orice alt up!, adică la cote foarte bune pentru clasa mini. Toate informațiile sunt prezentate clar pe un ecran tactil detașabil, care are practic rol de interfață pentru sistemul multimedia. Foarte practic este faptul că la o stație de încărcare rapidă, e-up! poate acumula 80% din capacitatea bateriilor în doar 30 de minute. Adică este gata pentru circa 130 km.

VW e-up!

Verdict
Mic, agil, rapid în oraș, silențios și surprinzător de confortabil, VW e-up! ne arată că mașinile electrice au un viitor pe drumurile noastre. Totuși, prețul este pe măsură: 26.225 de euro