Cutia de viteze cu variaţie continuă – cum funcţionează

Conceptul acestui tip de transmisie dateaza din 1490, atunci cand Leonardo da Vinci a schitat o varianta simplificata. Tehnologia a fost cizelata in timp, iar la momentul actual sta la baza unui tip de cutie automata ce este utilizata pe scara larga in cazul scuterelor, al snowmobilelor, si, la nivel mai redus, in cazul autoturismelor.

Cutia CVT (Continuous Variable Transmission) permite varierea vitezei autovehiculului in conditiile mentinerii turatiei motorului in plaja de functionare eficienta. Accelerarea se desfasoara liniar, fara intreruperi sau socuri.

CVT asigura un numar infinit de rapoarte de transmisie, modificate in mod continuu intre o valoare minima si una maxima. Cuplarea cutiei cu motorul se realizeaza prin intermediul unui hidrotransformator (convertizor de cuplu). Acesta transmite miscarea catre fulia conducatoare. Rotatia se propaga mai departe prin intermediul unei curele metalice sau a unui lant catre fulia condusa.

Cele doua fulii au cate doua conuri dispuse fata in fata, unul fix si unul mobil ce se deplaseaza axial, fiind actionat, in marea majoritate a cazurilor, hidraulic. Varierea raportului de transmitere se realizeaza prin modificarea pozitiei partilor mobile, aceasta trebuind sa se produca sincronizat, in sens opus, pentru a mentine cureaua permanent tensionata.

In situatia in care avem raza mica de infasurare a curelei pe fulia conducatoare si mare pe fulia condusa, discutam despre o treapta inferioara de viteza. Pe masura ce raportul razelor se inverseaza, se face trecerea in trepte superioare. Intregul proces este coordonat de o unitate electro-hidraulica de comanda.

Rolul convertizorului de cuplu este si acela de decuplare a transmisiei de motor si de amplificare a cuplului transmis, iar pozitia de mers inapoi se realizeaza cu ajutorul unui mecanism planetar.

Cutiile CVT au o particularitate ce necesita un timp de acomodare pentru un sofer obisnuit cu cutiile de viteze in trepte. Este vorba despre faptul ca viteza de deplasare creste in timp ce turatia motorului ramane relativ constanta. Accelerarea brusca nu se transpune imediat in cresterea vitezei de deplasare, fiind favorizat un stil de conducere relaxat.

Citeşte şi

Cutia de viteze automată cu convertizor de cuplu – cum funcţionează

Adaugă un comentariu

Articole similare