Toyota Corolla – Spațiul care îngheață timpul

Nicolae Iorga spunea că „un popor care nu-și cunoaște istoria e ca un copil care nu-și cunoaște părinții’. Într-o lume în care timpul a devenit cea mai importantă resursă, puțini sunt cei care își mai construiesc valorile pe un fundament istoric. Și e păcat, pentru că încă avem locuri în România care păstrează intactă atmosfera de-acum câteva secole, oferind un context excelent pentru deconectarea de stresul vieții cotidiene. Cu alte cuvinte, dacă nu vă atrage istoria, măcar încercați o evadare din cotidian î‌ntr-un oraș ca Sighișoara. Plus că drumul până acolo este o plăcere din orice parte a țării ați veni.

Situată chiar în inima Transilvaniei,  pe Valea Târnavei Mari, la 120 de kilometri de Brașov, 95 de kilometri de Sibiu și 55 de kilometri de Târgu-Mureș, Sighișoara este unul dintre cel mai bine conservate orașe medievale din Europa. Fondată în secolul al XII-lea de către sașii aduși în zonă de regii maghiari, cetatea  din centrul orașului este înscrisă pe lista obiectivelor din patrimoniul mondial UNESCO.

Ca o fărâmă de lume care a învățat să păcălească trecerea vremii, Sighișoara ne vorbește și astăzi despre frumusețea, gloria și demnitatea istoriei noastre și a Europei. Visele și poveștile sunt hrănite aici de casele înalte, de turnurile cu ceas și de meșteșugarii pricepuți care au țesut împreună pilde spre creșterea noastră ca neam. Imaginea cetății atrage ochiul privitorului într-o lume colorată, blândă și veche. Parcă și mirosul din aer te duce cu gândul la tihnă. Sighișoara este o legendă vie!

otxx7640

La fel de legendară este și mașina pe care am condus-o cu plăcere până în inima istorică a României. Pentru că Toyota Corolla tocmai a împlinit anul trecut 50 de ani de existență. Timp de o jumătate de secol, cele 12 generații ale modelului japonez au fost vândute în peste 44 de milioane de unități, depășind detașat orice alt automobil produs vreodată.

Istoria Corollei începe în anii 60, când Toyota avea nevoie de un înlocuitor pentru modelul compact Publica. Proiectul, încredințat lui Tatsuo Hasegawa, a evoluat în 1966 într-un model de serie apreciat încă de la evenimentele de lansare, la care au participat circa 1,3 milioane de oameni. Interesul s-a manifestat rapid în cifre-record de vânzări, până în 1970 fiind vândute deja peste 1 milion de exemplare. Popularitatea Corollei a fost atât de mare la nivel internațional, î‌ncât a determinat nașterea unei industrii uriașe în Japonia.

Fiecare dintre cele 12 generații ale modelului japonez a avut o serie de caracteristici și dotări inovatoare, peste care s-a adăugat fiabilitatea consacrată a mărcii Toyota. Iar povestea continuă și astăzi, ultima evoluție a Corollei fiind dotată cu cele mai noi sisteme de siguranță și asistare a conducerii. Spațiul interior are printre cele mai bune valori din segment, iar confortul la rulare este excelent, atât din perspectiva trenului de rulare care amortizează eficient denivelările, cât și datorită excelentei insonorizări a habitaclului. Motorul de 1,4 litri al versiunii diesel este unul dintre cele mai economice propulsoare din clasa sa de cilindree, având un consum de combustibil de 3,4 l/100 km în regim extraurban. Perfect pentru a ajunge de la București la Sighișoara cu puțin peste 10 litri de motorină.

Începuturile cetății medievale sunt plasate de către cronicarul Georgius Kraus în anul 1191. Conform acestuia, cetatea a fost construită pe un deal înalt de 425 m, care astăzi se găsește în centru, fiind denumit Dealul Cetății.

otxx7617

În 1241, cetatea, nefiind încă fortificată, resimte puternic invazia tătară. Așa că din 1350 începe ridicarea zidului de apărare, care inițial era de 4 metri. După anul 1400, înălțimea acestuia este dublată, iar cetatea devine mai ușor de apărat. Sistemul de apărare conținea și 14 turnuri, fiecare aparținând câte unei bresle, precum și patru bastioane.

O importantă parte a istoriei orașului Sighișoara o reprezintă legătura cu familia Drăculeștilor. Născut în jurul anului 1431, Vlad, viitorul Țepeș, și-a petrecut primii ani ai copilăriei în atmosfera cosmopolită a cetății. Cunoștințele de limbă germană, maghiară, latină precum și contactul cu diferitele etnii ale orașului și ale zonei au contribuit la desăvârșirea celui care avea să devină unul dintre cei mai înzestrați conducători militari și politici ai românilor

Puternicul război țărănesc al lui Gheorghe Doja, care a cuprins Transilvania în anul 1514, a lăsat urme adânci la Sighișoara. Țăranii din jurul orașului, conduși de Ioan Secuiul, preiau vremelnic conducerea orașului, omorându-l pe primarul Anton Polner.

Un secol mai târziu, cetatea este atacată din nou de trupele generalului Basta. În 1603 și 1709 s-au abătut asupra cetății două valuri de ciumă, care au curmat viețile a mii de locuitori.

În timpul revoluției de la 1848, Sighișoara a devenit din nou martora luptelor grele care s-au dat între trupele intervenționiste țariste și armata revoluț‌ionară ungară. Au armat apoi și cele două războaie mondiale care au zguduit secolul XX, însă cetatea și clădirile sale emblematice au scăpat neatinse, continuându-și drumul în timp, către viitor. Și oricât am încerca să o descriem aici, farmecul și savoarea ei nu vor fi înț‌elese pe deplin decât de cei care aleg să o viziteze cum se cuvine  adică în tihnă.

otxx7651

    Ionut says:

    Bun, si ceva despre masina totusi, ca doar este un site auto…

Adaugă un comentariu