BMW X5 M50d Final Edition: Asta da pensionare!

Am făcut un test de adio cu BMW X5 M50d, o variantă „pensionată în toamna anului 2020. Iată ce înseamnă să fii pensionar cu 400 CP!

BMW s-a specializat în motoare încă de la început. Are motoare în nume, în caz că nu știați. Așa că era și normal să facă lucruri ieșite din comun, cum ar fi un diesel cu șase cilindri în linie și patru turbosuflante. Este singurul din lume cu această configurație și nu vom vedea prea curând altul în locul său.

Motorizarea M50d se vindea doar în Europa și pe câteva alte piețe din lume, iar adaptarea sa la viitoarele norme care vor sosi după Euro 6d este prea costisitoare în raport cu vânzările rezultate.

Așadar, este timpul să vă relatăm experiența noastră cu X5 M50d Final Edition. Această variantă „de adio' este dedicată motorizării și vine cu mai multe dotări bifate de pe lista uzuală de opționale, dar trecute în standard pentru această variantă.

Rezultă o configurație plăcută, la care nu am simțit că am fi avut nevoie de ceva în plus. X5 îți oferă o anume serenitate în rulaj, atât prin poziția la volan, cât șI prin antifonare. Nu te deranjează ce te înconjoară și masajul din scaune îți ia grijile cu atingeri delicate.

Direcția este potrivit de fermă, dar nu necesită prea mult efort pentru manevrare. Suspensia are o reglare ce o face potrivită pentru confort, chiar și cu jante de dimensiuni generoase. Aparent, cu 20 de inchi, rulezi confortabil cu un X5. Ceea ce e mai bine decât mă așteptam.

Motorul și transmisia fac o echipă de minune. Sistemul start-stop funcționează în fundal și nu îi percepi acțiunile decât dacă ești foarte atent la tahometru. Vibrațiile sunt imperceptibile în rulare, iar sunetul motorului este acoperit cu brio indiferent de viteză. Ceea ce este, de asemenea, excelent.

Schimbările de treaptă sunt la fel de bune ca la orice transmisie ZF cu opt trepte. Nu le simți, dar se întâmplă repede. Aproape că nu ai niciodată nevoie să folosești modul manual al transmisiei, căci unitatea știe ce trebuie să facă și când, fără intervenții suplimentare din partea șoferului.

Atât șoferul, cât șI pasagerii vor fi răsfățați de un sistem audio semnat Harman Kardon. El face pereche bună cu antifonarea din dotare și transformă X5-ul într-o sală de concert pe roți.

Din punct de vedere al ergonomiei, nemții au pus totul la îndemână. Tehnologia nu lipsește la bord și nici măcar din portbagaj. La fel ca alte modele recente BMW, există un sistem cu două seturi de brațe din cauciuc integrate în podea, ridicate în mers pentru stabilizarea valizelor. Tot electrică este și perdeaua care acoperă conținutul portbagajului.

Există și una convențională sub podeaua portbagajului, utilă dacă ai bagaje mai înalte decât este dispusă perdeaua operată electric să primească sub ea. Partea bună? O poți ascunde în podea și nu o mai vezi dacă te încurcă. Ceea ce este fix ce îți trebuie dacă ai mai multe bagaje decât s-au gândit inginerii BMW că vei avea nevoie.

După 1.000 de kilometri cu acest X5, ne-a părut rău că BMW a decis să renunțe la motorul B57D30S0, așa cum este el denumit în nomenclatorul intern al mărcii. Este evident că are ani buni de dezvoltare în spate și oferă resurse incredibile.

Poate că vom vedea ceva similar peste ani cu ajutorul sistemelor mild hybrid, deși investițiile în aceste soluții vor fi limitate de orientarea constructorilor spre hibride plug-in șI mașini electrice.

Cu toate acestea, dieselul n-a murit încă și are încă un viitor. Cu sisteme eficiente de tratare a emisiilor, dieselurile sunt o variantă pentru mașinile de gabarit mare și fac o pereche prea bună cu acestea pentru afi trase pe linie moartă. Iar acest X5 M50d ne arată ce poate să facă tehnologia diesel ridicată la cel mai înalt nivel.

Un SUV de peste două tone, cu 400 de cai-putere și 760 Nm la discreție, care consumă mai puțin de zece litri la sută. Poate cea mai frumoasă realizare tehnică este faptul că acest motor este un diesel doar când îi privești linia roșie pe tahometru și când îl alimentezi. În rest, nu simți că nu ai un V8 sub capotă, ceea ce era șI obiectivul inginerilor când l-au proiectat. Da, au făcut treabă bună!

 

Prima impresie

BMW X5 este mai mare ca niciodată, însă spațiul de la bord nu a crescut proporțional cu dimensiu­nile caroseri­ei. Odată ce ai reglat sca­unele din față, nu ai exagerat de mult loc în spate. Moto­rul este sen­zațional.

 

Date tehnice

Motor L6, cvadri-turbodiesel, longitudinal față – Cilindree 2993 cmc – Putere 400 CP la 4.400 rpm – Cuplu maxim 760 Nm între 2.000 și 3.000 rpm – Transmisie tracțiune integrală/automată cu opt trepte – L/l/h 4922/2004/1745 mm – Volum portbagaj 650-1.870 l – Masă proprie 2.350 kg – 0–100 km/h 5,2 s – Viteză maximă 250 km/h – Consum mixt 8,3 l/100 km (WLTP) – Emisii CO2 217 g/km – Preț 127.162 de euro în varianta testată

 

Verdict

Pe cât de compli­cat este să faci un motor cu patru turbosuflante, pe atât de bine poate să meargă această unitate. Fanii de X5 diesel au avut doi ani să cumpere un M50d nou, dar acum vor trebui să caute unul pe piața se­cond-hand.

Adaugă un comentariu