Rezultat oficial EuroNCAP de „o stea” din cinci posibile Daciei Jogger, deși Dacia Jogger nu a fost testată

Cel puțin până la momentul publicării acestor rânduri, degeaba veți căuta pe site-ul EuroNCAP vreo imagine cu o Dacie Jogger șifonată la crash-test, că nu veți găsi așa ceva. Rezultatul i-a fost atribuit în virtutea similarităților constructive (ansamblul structural frontal și motorizarea este aceleași) cu Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe (1111 kg).

Înainte de a comenta succint ceea ce a rezultat din crash-testul Daciei Sandero Stepway și a fost transferat automat asupra lui Jogger (mașină cu masă și dimensiuni diferite, formă laterală diferită), să mai amintim și faptul că stelele EuroNCAP nu mai sunt nici ele ce-au fost. Stelele au rămas mereu cinci la număr de-a lungul deceniilor, în timp ce criteriile de evaluare s-au schimbat. În ultimii ani, mai ales, dotările hightech care fac parte din arsenalul de siguranță pasivă și activă al domeniului auto au ajuns să determine numărul de stele prin simpla lor prezență sau absență de pe mașină.

Din cele menționate mai sus decurg două întrebări: prima – câte stele ar mai primi acum Renault Laguna din 2001, cotată atunci cu 5 stele?; a doua – ce se poate spune despre profesionalismul unei organizații care anunță ferm un rezultat de crash-test pentru o mașină cu care nu a efectuat crash-test? Întrebări, vorba aceea, retorice.

Toți cei interesați pot să downloadeze de pe site-ul EuroNCAP un *.pdf referitor la cotarea cu „o stea’ a Daciei Jogger în care, după cum notam mai devreme, apare explicit mențiunea că rezultatele au fost obținute testând o Dacia Sandero Stepway. Capitolele „vulnerable road users’ și „safety assists’ sunt cotate cu 41%, respectiv 39% din ceea ce se consideră conform criteriilor actuale că ar fi un potențial tehnic maxim posibil. Cât despre siguranța adulților și a copiilor aflați la bord, aceasta a fost evaluată la 70%, respectiv 69%. Lesne de observat, nu sunt cele mai impresionante cotări pe care le-ați văzut, dar nu se poate vorbi nici pe departe de ceva gen „moarte subită’.

Categoric, în decizia de cumpărare a oricărui automobil familial, siguranța merită toată atenția. În esență, EuroNCAP face bine că ne oferă posibilitatea de a alege gradul de compromis pe care să îl admitem în funcție de puterea de cumpărare a fiecăruia și că preocupările sale permit tuturor conturarea unei imagini despre conceptul siguranței auto, la nivel de ansamblu. Pe de altă parte, impactul mediatic în 2022 al unui anunț de „o stea’ EuroNCAP pentru o anume mașină nu ar trebui să fie privit ca „fatal’ pentru produsul respectiv. Ce-i drept, asta cere o tratare a temei cu atenție sporită.

Adaugă un comentariu