Tesla Model X vs Audi SQ7 – Care SUV este cel mai electrizant

Noua Tesla Model X oferă o nouă formulă pentru amatorii de SUV-uri premium. Însă pentru a se impune, trebuie să-l înfrunte pe Audi SQ7.

 

Bine ați venit la o nouă confruntare între SUV-urile premium de categorie grea. Însă, de această dată, combatanții sunt foarte speciali. Noua Tesla Model X marchează un nou val al expansiunii modelelor cu propulsie electrică, atacând unul dintre cele mai disputate segmente premium de pe piața europeană. Și vine cu arme grele, pentru că dincolo de caroseria de crossover se ascunde un monstru de 2,5 tone, propulsat de motorizarea introdusă anterior de limuzina P90D. Concret, SUV-ul american dezvoltă 539 CP și poate atinge 100 km/h în doar 3,9 secunde. Și da, ca orice alt model Tesla, oferă o autonomie generoasă: 467 km.

Mai au constructorii europeni vreo șansă de a se opune acestui atac? Pentru că în contextul actual al industriei auto, Tesla Model X pare o navă spațială venită dintr-o galaxie foarte îndepărtată. Și totuși, există speranță. Europenii își pun toate speranțele în Audi SQ7  un SUV de lux născut din părinți campioni, care se bazează pe o motorizare diesel pseudoconvențională de 435 CP, capabilă să-l propulseze până la 100 km/h în 4,9 secunde. Și asta nu e tot: SUV-ul german îl va lipsi pe cel de la volan de stresul autonomiei, pentru că poate parcurge lejer 1000 km cu un plin de combustibil. Unde mai pui că poate fi alimentat în câteva minute de la orice benzinărie…

Și Audi se bazează pe energia electrică. Pentru că pe sub caroseria de cinci metri a lui SQ7 se ascunde o instalaț‌ie electrică secundară la 48V, care antrenează un compresor de supraalimentare al motorului. Acesta completează două turbosuflante clasice, oferind un răspuns instantaneu la accelerație atunci când fluxul de gaze arse nu este suficient de puternic.

Nici Tesla nu duce lipsă de idei inovatoare  ba din contră! Toate portierele pot fi deschise și închise electric prin apăsarea unui buton. Iar ușile din spate ca niște aripi, denumite Falcon Wings, nu doar că arată extraordinar, dar ușurează mult accesul pasagerilor în locurile înguste. Totul funcționează fin, fără niciun efort, de parcă Tesla ar avea o experiență de zeci de ani în acest domeniu.

Modelul testat avea o configurație cu șase locuri, ceea ce î‌nseamnă că pasagerii de pe rândul doi au scaune individuale și multă libertate de mișcare. În schimb, scaunele de pe rândul trei, deși la fel de confortabile, sunt mai mici, iar spațiul este limitat de linia descendentă a plafonului, așa că aici se vor simți bine doar copiii. Cei din față au parte de o vizibilitate excelentă prin parbrizul uriaș, iar senzaț‌ia de spațiu este amplificată și de planșa de bord lipsită de butoane, pentru că toate comenzile sunt centralizate pe același ecran tactil de 17 inchi folosit și de Tesla Model S.

Deși actuala generație a lui Q7 a evoluat enorm față de predecesoarea sa, comenzile sistemului multimedia MMI încă mai folosesc câteva butoane și controlere fizice, așa că atmosfera din SQ7 este mai tradițională. Geamurile mici fac interiorul lui Audi să pară mai puț‌in spațios, însă măsurătorile ne-au confirmat că SUV-ul german are un habitaclu mai mare decât Tesla. De exemplu, toți ocupanț‌ii au mai multă lejeritate la nivelul capului, iar spațiul de pe banchetă este cu 5 centimetri mai lat decât la Model X.

Tesla Model X vs Audi SQ7 – sisteme de propulsie

SQ7 este motorizat de un V8 diesel de 4,0 litri, supraalimentat cu două turbine și un compresor antrenat electric. Rezultatul acestor sisteme și tehnologii este un impresionant cuplu maxim de 900 Nm, care este disponibil integral de la 1000 rpm.  Forța cu care împinge acest propulsor este uluitoare, iar cutia automată trece insesizabil prin cele opt trepte, astfel că, deși Audi ajunge rapid la viteze amețitoare, pasagerii nu vor simț‌i accelerația într-un mod dramatic. Totul se desfășoară în liniște, aparent fără efort, singurul sunet care ajunge la urechile șoferului fiind bolborositul plăcut de V8 pe care îl generează evacuarea. Iar accelerația 0-100 km/h în 4,9 secunde este năucitoare, mai ales dacă este luată în calcul și masa proprie de 2,5 tone a bolidului german.

Se poate mai rapid de-atât? Se pare că da. Pentru că puterea de 539 CP a motoarelor electrice trifazate de la Tesla Model X abia dacă te lasă să respiri în timpul accelerațiilor. Forța pare nelimitată, iar urgia se declanșează instantaneu, fără nicio ezitare. N-ai cum să fii pregătit de ce urmează când apeși accelerația la podea.

Nici nu există buton de pornire. Doar trebuie să tragi de selectorul de pe coloana de direcție (împrumutat în continuare de la Mercedes-Benz) în poziția D și să apeși pedala din dreapta. Tesla Model X pare lansat dintr-o catapultă, accelerând cum niciun SUV nu a mai făcut-o vreodată. În 3,9 secunde deja rulează cu 100 km/h, iar după alte 19,8 secunde atinge 200 km/h.

La fel de impresionantă este și frânarea, pentru că măgăoaia de 2,5 tone decelerează violent atunci când situaț‌ia o cere, oprindu-se de la 100 km/h în 35,5 m. Performanța este cu atât mai impresionantă, cu cât Audi SQ7, chiar și dotat cu un set de frâne ceramice foarte scumpe, are nevoie de 36,3 m pentru a î‌ncetini de la 100 km/h.

Până acum pare că Tesla se îndreaptă către o victorie sigură, punctând mai bine decât Audi la multe discipline. Însă lucrurile sunt pe care să se schimbe, pentru că germanii au un mare avantaj când vine vorba de dinamica pe viraje. Cu un sistem de bare stabilizatoare electromecanice foarte avansat, care integrează motoare electrice conectate la un angrenaj planetar de amplificare a cuplului până la o valoare uriașă de 1200 Nm, plus direcție integrală și distribuție variabilă a cuplului între roțile din spate, SQ7 dă dovadă de o agilitate nemaivăzută la un SUV atât de mare. Puterea uriașă este folosită pentru a asigura o viteză de ieșire din viraje comparabilă cu a unei mașini sport veritabile, iar cel de la volan simte din plin că pilotează o mașină capabilă. Direcția este vie, frânele au un răspuns ascuțit, iar aderența uriașă sfidează masa mașinii.

Se știe că mașinile americane sunt făcute să meargă tare în linie dreaptă, iar pe viraje sunt depășite de modelele de pe Bătrânul Continent. Tesla nu poate ț‌ine pasul cu SQ7 pe un drum de munte. Se simte că americanii nu se pot ridica la acest nivel tehnologic al trenului de rulare, plus că nici direcția nu oferă aceeași încredere. P90D este sintetică și nu-și poate ascunde greutatea. Nu se apleacă în viraje, însă se simte că încerci să conduci sportiv un camion.

Tesla Model X vs Audi SQ7 – prețuri

Revenind la similarități, ambele SUV-uri au prețuri care le fac accesibile doar celor cu conturi foarte grase. Audi SQ7 are un preț de pornire de 94.236 de euro cu TVA, însă bifarea mult prea îndrăzneață a listei de opționale poate adăuga ușor î‌ncă 40.000 de euro la această sumă. Tesla Model X nu se vinde oficial în România, însă cei care î‌și doresc una o pot cumpăra din Germania la preț‌uri începând cu 131.300 de euro. Și chiar dacă unii se gândesc la o eventuală amortizare prin prisma sistemului de propulsie electric, trebuie știut că puterea își cere oricum tributul: Model X consumă echivalentul a 8 litri de motorină/100 km. Iar dacă vrei să-l încarci acasă, ai face bine să te pregătești cu o linie electrică de mare putere, pentru că, în caz contrar, un P90D nu se va încărca complet într-o noapte.

 

Verdict

Acest duel ne-a lăsat electrizaț‌i. Tesla Model X este o mașină foarte impresionantă, dincolo de câteva scăpări. Însă la final, Audi iese în față, fiind uluitor de rapid, spațios și luxos în interior și parcă asamblat cu mai multă grijă. Așa că stilul clasic, old-school, este deocamdată cel mai ușor de digerat.