Dacia Duster TCe 150 EDC: Fără zorzoane

Noua Dacia Duster a primit îmbunătățiri și continuă să fie un model eficient la un preț corect.

Prietenii care doresc să-și cumpere o mașină nouă sunt de obicei un motiv de stres. De ce? Pentru că vor începe să curgă întrebările: „Ce ai mai testat?’, „Ce să îmi iau?’, „La ce să fiu atent?’, „Tu ce ți-ai cumpăra?’. Desigur, cu toții visăm la un model sau altul și de foarte multe ori la unul pe care nu ni-l permitem. Primul răspuns pe care îl putem da fără să supărăm este de fapt o întrebare: „Ce buget ai?’. Răspunsul clasic la această întrebare va fi negreșit: „Să nu coste prea mult, să fie confortabilă și spațioasă, un motor puternic și dacă se poate să aibă și cutie automată’.

Pentru aceste cerințe, Dacia vine cu noul Duster facelift, care pentru o sumă în jur de 20.000 de euro va încerca să-ți satisfacă foarte multe cerințe și tot să rămână unul dintre cele mai accesibile SUV-uri de pe piață. Noi am testat ediția specială Duster SL Urban Prestige TCe150 EDC, care pentru primele 1.000 de bucăți vine la pachet cu o trotinetă electrică Xiaomi Mi 1S.

Desigur nu veți avea calitatea unui Mercedes, dar nu te poți plânge de prea multe. Cu excepția  zonelor de sprijin a cotului de pe portiere și cotiera centrală, care acum este una cu spațiu de depozitare și capac culisant, unde vei găsi o imitație de piele, proporția de plastic dur este una destul de mare în continuare, dar asta nu știrbește cu nimic din farmecul unui Duster.

Scaunele sunt îmbunătățite și oferă un confort mai bun pe distanțe mai lungi datorită unui material mai ferm, dar oferă în continuare foarte puține opțiuni pentru ajustare, iar persoanele ceva mai înalte este posibil să aibă probleme în găsirea unei poziții optime la volan. Pe bancheta spate însă pasagerii vor sta confortabil deoarece și aici materialele au fost îmbunătățite, iar profilarea este bună. În plus, accesul pe locurile spate se face ușor datorită deschiderii largi a portierelor și a înălțimii corespunzătoare a scaunelor. Portbagajul rămâne în continuare unul spațios, dar cu bancheta spate pliată, suprafața nu va fi una plană și astfel veți depune un efort suplimentar pentru a ridica obiectele voluminoase.

Trenul de rulare este unul destul de confortabil așa cum ne-a obișnuit Dacia, însă direcția pare să reflecte foarte bine prețul de achiziție, fiind destul de moale și cu un feedback foarte slab.

Sportivitatea nu a fost niciodată punctul forte al unui Duster și de foarte multe ori vei simți cum ESP-ul va interveni inutil și devreme. Ansamblul cutie-motor funcționează foarte bine însă și vei simți o vivacitate crescută față de modelele anterioare, dar așteptările voastre nu trebuie să fie foarte mari chiar dacă vorbim de un motor cu 150 CP și o cutie automată cu dublu ambreiaj. Cu o abordare corespunzătoare, noul EDC va funcționa corect chiar dacă răspunde lent în cazul unor sprinturi, însă consumul mediu nu va depăși 7,4-8 l/100 km.

Ca să răspundem întrebărilor de la început, putem spune că motorul de 150 CP este unul foarte bun și suficient pentru un Duster, dar nu te aștepta să devii „rachetă’. Cutia EDC îți va oferi cofortul necesar în oraș, dar și în afara lui, cu un consum de combustibil destul de bun. Echiparea Prestige are destul de multe dotări, iar dacă vei mai adăuga câteva opționale și accesorii vei avea o mașină pregătită pentru cele mai multe situații.

Sistemul de infotainment este unul destul de ușor de folosit, cu un meniu simplu, dar eficient. Conectivitatea Apple CarPlay și Android Auto se va face wireless, astfel că veț­i putea evita cu succes blocajele din trafic.

Singurul lucru la care Duster nu strălucește sunt sistemele de asistență. În afară de avertizare pentru unghi mort, nu vom găsi nici frânare de urgență, nici avertizare pentru părăsirea benzii sau alte sisteme moderne de asistență. Dacă lipsa acestor sisteme te deranjează, atunci va trebui să-ț­i reconsideri bugetul și să cauț­i în altă parte. Însă, dacă vrei să mergi din punctul A în punctul B fără probleme, să nu îți faci griji pentru garda la sol sau la trecerea de pe șosea pe macadam și totul la un preț foarte bun, atunci Dacia Duster este tot ce îți trebuie.

 

Date tehnice

Motor L4, turbo – Cilindree 1332 cmc – Putere max. 150 CP/5250 rpm – Cuplu max. 250 Nm/1700 rpm – Transmisie tracțiune față/cutie automată cu 6 tr. – L/l/h 4341/1804/1693 mm – Masă proprie 1.315 kg – Portbagaj 445-1.478 l – 0–100 km/h 9,7 s – Viteză max 199 km/h – Consum în test Auto Bild Germania 7,4 l/100 km – Emisii CO2 în test 174 g/km – Preț de la 21.290 de euro, model testat 22.417 euro cu TVA inclusă.

 

Calificative

Caroserie

Impresia generală de soliditate și calitate, cu o sarcină utilă rezonabilă, dar cu un spațiu interior și o capacitate de remorcare mediocre.

Grup motopropulsor

Ansamblu cutie-motor bun, cu accelerări corecte. Consumul este unul potrivit, cu o medie de 7,5-8 l/100 km.

Conducere

Un ruliu destul de ridicat, cu o direcție cu feedback slab. Foarte bun pe teren accidentat și cu o distanță de frânare mulțumitoare.

Connected Car

Sistemul de infotainment este unul ușor învechit, dar cu conectare wireless pentru CarPlay și Android Auto.

Protecția mediului

Are o greutate redusă, dar despre tehnologie de economisire a combustibilului sau aerodinamică nici nu poate fi vorba.

Confort

Acces facil, suspensie confortabilă, zgomotos la viteze mari, mai multe sisteme de asistență ar fi de dorit.

Costuri

Preț competitiv, deși se apropie foarte mult de concurență, garanția este de 3 ani sau 100.000 de kilometri.

 

Verdict

Faceliftul bine gândit fără prea multe zorzoane și păstrarea unui preț încă competitiv vor garanta Daciei Duster multă simpatie și cumpărători. Duster își păstrează poziția de mașină eficientă și nu pentru demonstrarea statutului social.

Nota Auto Bild: 7

Adaugă un comentariu