Volvo XC60 D5 AWD – Efectul boreal

Volvo XC60 schimbă jocul în segmentul SUV-mediu: lux autentic la o scară decentă, la care manevrabilitatea și ușurința utilizării curente nu sunt afectate de mărimea mașinii.

 

Dincolo de înnoirea conceptuală și tehnică, schimbarea generațiilor în seria Volvo XC60 are o încărcătură simbolică pentru marca de origine suedeză: a fost ruptă orice legătură vizibilă cu trecutul său în cadrul concernului Ford. Fostul XC60 a fost generat în vremurile în care strategia Volvo era supervizată de la Detroit, iar platforma sa tehnică era similară cu a celei de-a doua generații Freelander, fiind cunoscută sub indicativul C1. Acum, identitatea proprie clară a gamei Volvo a fost restabilită la toate nivelurile, iar XC60 a căpătat implicit o imagine de cireașă de pe tort, de delicatesă supremă. Așadar, Volvo XC60 m-a dus în continuare cu gândul către acel binecunoscut paradox al gurmandului: dacă mănânci prăjitura, rămâi fără prăjitură.

Transpunând în alți termeni problema: dacă pleci din Suedia în altă parte, mai poți beneficia de ambianța Suediei? În urma experienței la volanul lui XC60 D5 AWD, sunt tentat să susțin că exact la asta folosește noul SUV al casei: indiferent unde te duci și cum merg lucrurile pe acolo, colțul tău liniștit și seren de teritoriu scandinav este asigurat. E suficient să te urci în mașină și să tragi ușa după tine.

Abordare strategică impecabilă, pe care o găsim reflectată în conceptul lui XC60: oferă la mașina mai mică tot ce oferi și la cea mai mare în materie de stil și rafinament. Cu alte cuvinte, XC60 se cere a fi privit ca un XC90 mai mic. Faptul va fi, cu siguranță, apreciat, deoarece orice potențial client își dorește la bordul automobilului său un tratament asociabil standardelor din clasele superioare. Pe dinafară, caracterul monumental al noii imagini stilistice Volvo este transpus într-o manieră mai dinamică decât la XC90 – o potrivire bine găsită pentru sincronizarea sugestivă la ritmul activ al unei vieți de succes. Pe dinăuntru, ambianța este intens personalizată de viziunea unui lux rafinat, dar care evită de departe orice tentă explicită de opulență.

Armonia amenajării habitaclului, formele racordate elegant ale ornamentelor și texturile cu aspect satinat (nu lucios) se îmbină într-o compoziție calmă. Toate nuanțele vizibile au o anume doză de gri clar, aducând luminozitate fără agresiune cromatică. Pe fondul acesta se disting sclipirile discrete ale comutatorului de pornire și ale selectorului de moduri de rulare, decorate cu cristal Orrefors – elemente opționale. Asamblarea cu maximă acuratețe a tuturor componentelor contribuie la crearea unei impresii de încredere, soliditate și siguranță. Să nu uităm că siguranța este unul dintre argumentele tradiționale ale mărcii Volvo.

Tabloul de bord este digital și, în funcție de preferințele celui de la volan, grafica sa poate fi modificată. Unele dintre informații pot fi afișate și pe un head-up display. Consola centrală este aproape în întregime dedicată unui touchscreen de mari dimensiuni, iar tot ceea ce afișează acesta nu vine sub forme aglomerate, astfel încât citirea imaginilor și a inscripțiilor să decurgă cât mai rapid și mai ușor. Elementele de comandă virtuale sunt lesne de nimerit cu degetul și de manevrat. Arsenalul dispozitivelor de siguranță și de asistare a conducerii se situează la cel mai înalt nivel pe care îl oferă tehnologia actuală. Gabaritul lui XC60 nu e exagerat, însă manevrarea sa în spații limitate devine chiar mai ușoară decât era de așteptat datorită sistemului de senzori și camere cu acoperire de 360 de grade pe proximitatea mașinii.

În privința deplasării silențioase, aici nu poți veni cu o versiune proprie sau cu o tratare originală. Pur și simplu, o mașină este sau nu silențioasă. Volvo XC60 (SUV de clasă medie) este silențios dincolo de obișnuințele clasei mari, rivalizând cu ceea ce întâlnim în clasa de lux. În mod special remarcăm acest fapt, dat fiind că am testat o variantă dotată cu motorizare turbodiesel, iar acest tip de propulsoare nu are cea mai bună reputație în materie de funcționare lipsită de vibrații. Resursele de forță motrice ale propulsorului D5 (235 CP, 480 Nm, sistem Power Pulse de eliminare a turbo-lagului) sunt valorificate prin intermediul unei cutii de viteze automate cu 8 trepte de origine Aisin-Warner și al tracțiunii integrale.

În interiorul vehiculului, motorul se face auzit numai la rece, cu un timbru grav, domol, neintruziv. În mers, sunetul său tinde să dispară din ambientul acustic odată cu creșterea turației. Tocmai bine, sistemul audio hi-fi furnizat de Bowers & Wilkins (opțional) va avea astfel totală libertate de exprimare. Rezoluția sunetului său este uimitoare.

Cu un interior primitor, dimensionat generos, și prestații dinamice respectabile, XC60 D5 AWD oferă pasagerilor săi posibilitatea de a parcurge în cele mai plăcute condiții distanțe lungi. Rigoarea comportamentului dinamic, la un loc cu filtrarea foarte bună a denivelărilor de către suspensie, garantează acest lucru. Versiunea R-Design pe care am condus-o ne-a confirmat cele mai optimiste așteptări legate de potențialul dinamic. Pentru că anvelopele nu au o secțiune prea joasă și garda la sol este reglabilă, XC60 își poate continua cu grație înaintarea și dincolo de limitele drumurilor asfaltate.

Mai mult decât în cazul altor SUV-uri, tratarea arhitecturală a designului lui XC60 favorizează integrarea mașinii în peisajele tipic urbane atât de firesc, încât atenția celor din jur va fi negreșit atrasă de apariția sa pe bulevardele orașelor. Factorul de armonizare care intervine aici ține, fără doar și poate, de statutul nobil exprimat fără rezerve, dar, totuși, în manieră non-agresivă a SUV-ului Volvo.

Una peste alta, oferta mărcii de origine suedeză reușește să se detașeze distinct în contextul SUV-urilor de clasă medie și să convingă prin rafinament. Pentru că SUV-urile, în general, își continuă tendinț­a comercială ascendentă și XC60 reprezintă vectorul noii filosofii Volvo în categoria sa, nu este exclus să ne aflăm aici în fața viitorului bestseller al gamei Volvo din generația contemporană.

 

Volvo XC60 D5 AWD – date tehnice

Motor:  L4, diesel • Cilindree 1969 cmc • Putere maximă 235 CP/4000 rpm • Cuplu maxim  480 Nm/1750-2250 rpm • Transmisie: tracțiune integrală AWD, cutie de viteze automată, 8 tr. • Dimensiuni: L/l/h 4688/1902/1658 mm • Ampatament 2865 mm • Portbagaj 505 litri • Performanț‌e: 0-100 km/h 7,2 sec • Viteză maximă 220 km/h • Consum mediu 5,5 l/100 km • Emisii CO2 144 g/km • Preț de bază D5 AWD AT8 R-Design: 47.827 (euro cu TVA)

 

Verdict

Da, XC60 e un SUV de clasă medie și da, e foarte competitiv în contextul corespunzător de performanțe, echipare și siguranță. Și nu, o asemenea mașină încă nu s-a mai văzut în clasa menționată. Personalitatea unică a conceptului său ne-a impresionat.

 

Volvo XC60 D5 AWD – video

Adaugă un comentariu

Cauta masina