Lexus UX 300e: Electroterapie

Mai bine mai târziu decât niciodată. Acesta este primul Lexus 100% electric. A sosit oare într-un moment oportun?

Liniște! Asta îți dorești să auzi atunci când conduci un Lexus. Cum era de așteptat, japonezii au lansat în cele din urmă o versiune electrică pentru crossoverul Lexus UX, unde UX vine de la Urban Explorer'. Fratele de platformă al Toyotei CH-R utilizează arhitectura GA-C, ceva ce nu l-a pregătit din naștere pentru a deveni electric, acel loc fiind rezervat pentru viitorul Lexus RZ 450e, model ce va ajunge anul viitor în showroomuri.

Pentru că inginerii nu au pornit de la zero dezvoltarea primului Lexus electric, o bună parte a acumulatorului a fost montată chiar sub podeaua mașinii standard, limitând capacitățile de trecere. Deși este un crossover, garda la sol ajunge acum la doar 140 mm.

Interesant este că, deși avem în față un vehicul electric, volumul portbagajului este cu 48 de litri mai mare decât în cazul versiunii 250h cu tracțiune integrală. Totuși, pasagerii de pe rândul doi nu se vor bucura de același spațiu, podeaua fiind înălțată pentru a permite instalarea acumulatorului de 54,3 kWh (capacitate brută).

Mașina a fost optimizată aerodinamic față de versiunea hibridă. Grila de mari dimensiuni se poate deschide în zona inferioară pentru a permite răcirea sistemului electric, ori se poate închide la viteză mare pentru a ajuta la optimizarea fluxului de aer. De altfel, coeficientul aerodinamic al lui UX 300e este de Cx=0,31, valoare obținută și cu ajutorul stopurilor sculptate.

Pentru că vorbim despre un Lexus, detaliile lui UX 300e sunt numeroase și fascinante, reflectând întocmai spiritul Omotenashi' (ospitalitate și politețe). Ștergătoarele se opresc atunci când unul din pasagerii tăi deschide ușa pentru a nu fi stropit de picăturile de pe parbriz, sunetul de închidere a ușilor a fost rafinat în incinta Quiet Room' până în punctul în care maeștrii Takumi au avut certitudinea că emite un sunet plin', liniștitor, iar tapițeria scaunelor utilizează cusături tradiționale japoneze de tip Sashiko', aceleași care pot fi întâlnite și pe uniformele de judo și kendo.

Având în față echiparea Luxury, mașina dispune de un sistem audio excelent semnat de Mark Levinson. După ce ai pornit piesa ta preferată, terapia la volan poate începe. La bordul lui 300e ajunge să nu te mai deranjeze traficul infernal din București, deoarece ești pur și simplu izolat de lumea exterioară, exact ca într-un cocon.

Poziția de condus este excelentă, iar planșa de bord împreună cu zona centrală te îmbracă și te alintă cu materiale de foarte bună calitate și o asamblare de top. Din fericire, Lexus nu a renunțat la comenzile fizice de la bord, acestea fiind numeroase. Ecranul unității multimedia poate fi controlat prin intermediul unui sistem touch, dar indirect, atingerile realizându-se pe touch pad-ul de pe consola centrală. Este un sistem care funcționează bine, însă necesită obișnuință și răbdare. Am apreciat îndeosebi comenzile unității media (radio, volum) amplasate ergonomic chiar în fața cotierei cu dublă deschidere.

Cum este și în cazul celorlalte modele din gamă, modurile de condus pot fi schimbate prin intermediul unui controller rotativ amplasat în spatele volanului. Indiferent de modul ales, UX 300e se simte excelent și plin de viață, singurele diferențe majore fiind simțite la rapiditatea răspunsului pedalei de accelerație și la nivelul rezistenței direcției.

Cei 204 CP ai motorului electric sunt gestionați exclusiv de puntea din față, iar cuplul generos de 300 Nm acționat instantaneu poate rupe aderența chiar și în mers pe asfalt uscat. Asta îl face pe UX electric să se simtă mai degeabă ca un hot hatch atunci când chiar vrei să ajungi repede din punctul A în punctul B. Direcția este rapidă, plăcută și precisă, în timp ce ajustările aduse suspensiei pentru a suporta greutatea suplimentară a bateriei sunt binevenite și cresc și mai mult nivelul de rafinament de la bord.

Totuși, un Lexus te răsplătește pentru momentele când este condus lejer, serenitatea de la bord fiind molipsitoare. Modul de condus bătrânesc' ajută și autonomia, aceasta fiind calculată în ciclul WLTP la 314 km, valoare la care se poate ajunge în mediul urban fără prea mari bătăi de cap. Frânarea regenerativă dispune de capacitatea maximă în modul B, iar intensitatea acesteia poate fi reglată utilizând padelele din spatele volanului.

Un aspect interesant al lui Lexus UX este că are două posibilități de încărcare. În partea dreaptă a mașinii identificăm conectorul Type 2, care poate primi maximum 6,6 kW pentru încărcările de peste noapte, în timp ce în partea stângă este rezervată prizei de încărcare rapidă. Surpriză: aici avem CHAdeMO în locul conectorului CCS cu care sunt obișnuiți europenii.

Existența unui port CHAdeMO aduce un avantaj în exploatare prin prisma faptului că nu mai există foarte multe mașini electrice în Europa cu acest conector, ceea ce te va face fericit la stația de încărcare când ai mai multe șanse să o găsești liberă. Dezavantajul major al acestuia este dat de limitarea puterii de încărcare la doar 35 kW, aceasta fiind net inferioară față cea oferită de vehiculele electrice lansate în ultimii ani.

Din păcate, vestea cea mai proastă vine la casa de marcat, unde echiparea de bază a lui UX 300e te va costa 48.565 de euro. Dar dacă totuși vrei să profiți de întreaga experiență Lexus, modelul din imagini, vopsit în nuanța Terrane Khaki, ajunge la 61.441 de euro. Luxul nu e ieftin. 

 

Prima impresie

Cel dintâi Lexus electric impresionează prin experiența rafinată de conducere, prin confort și prin detaliile care dau personalitate mașinii. Din păcate, soluțiile tehnice implementate de niponi nu îl aduc pe UX 300e foarte aproape de concurență, mai ales dacă ne raportăm la prețul de pornire.

Date tehnice

Motor electric amplasat frontal – Putere max. 204 CP – Cuplu max. 300 Nm – Transmisie tracțiune față/cutie automată – L/l/h 4495/1840/1545 mm – Masă proprie 1.840 kg – 0–100 km/h 7,5 s – Viteză max. 160 km/h – Acumulator 54,3 kWh – Consum 16,8-17,1 kWh/100 km – Autonomie 314 km conform WLTP – Emisii CO2 0 g/km – Preț de la 48.565 de euro

 

Verdict

Din punct de vedere al experienței de condus și al personalității, versiunea electrică a lui Lexus UX te încântă tot mai mult cu fiecare kilometru parcurs, ducând nivelul de rafinament (pentru care este arhicunoscut brandul japonez) la un nou nivel. Însă pentru a atinge vârful tehnologic din gamă va trebui să așteptați lansarea lui RZ 450e.

Adaugă un comentariu