De ce vibrează volanul – Tot ce nu știai despre anvelope și problemele lor

vezi galeria foto

Multe autovehicule au probleme cu pneurile. Din diferite motive. Din 48 de modele testate, o treime dintre acestea poate provoca bătăi de cap din cauza construcției deficitare, arată datele.


La un moment dat, am avut nevoie de anvelope noi pentru mașină. Așa au început câțiva ani de bătăi de cap. Pneurile pe care le-am ales provocau bătăi în volan între 80 și 120 km/h. Tremura atât de tare, încât mi-a deschis cureaua de la ceas. O echilibrare nu m-a ajutat, așa că am preferat să îmi cumpăr alte pneuri. Nu m-am mai zgârcit de data asta. Am luat un set de Michelin și mi-am schimbat până și jantele. Le-am montat și am făcut un test. Ceasul încă tremură. Ce este de făcut?


Înainte să mă înham la cheltuieli cu pneuri și jante noi, am verificat toate elementele trenului de rulare al mașinii. Trebuia să fie ceva care îmi provoca bătăi în direcție la viteză și nu putea fi eliminat prin echilibrare. Pentru că echilibrarea doar egalizează diferențele de masă ale jantei și încearcă să aducă un echilibru al vehiculului pe axa longitudinală. Dar dacă pneul are alte probleme? Poți să îl verifici pentru avarii pe flanc sau pe suprafața de rulare, cauze comune ale vibrațiilor. Însă nu poți să verifici nereguli în felul în care pneul calcă șoseaua.


Citește și:

Informații proaspete despre noua taxă auto: Cum o plătim?

Vom avea mașini electrice fabricate în Bulgaria

Guvernul vrea să modifice în secret legislația RCA

România: Câți șoferi au rămas fără carnet din cauza alcoolului

Jantă de aluminiu sau de oțel: Care este mai rezistentă?

Referendum în București pentru o nouă taxă auto

Prețul carburanților s-ar putea plafona în 2019


Noi piste de bicicliști în București

A ajuns lefter din cauza amenzilor

Ce riști dacă nu ai scaun pentru copii?

 

Există o singură excepție. Aparatul de echilibrat roți Road Force Touch de la Hunter. În plus față de o unitate normală, acesta apasă pe roți pentru a descoperi dacă acestea se învârt corect sau dacă transmit vibrații și forțe neplăcute în șasiu.

Este timpul să facem un test. Reprezentanții Hunter au spus că sunt gata de acțiune. Ne-am dus la centrul Reifen Baierlacher în Weilheim (Bavaria) pentru o probă. Se pare că nu sunt singurul a cărui mașină îi tremura volanul în mers, cu tot cu mâini. Avem 48 de pneuri de încercat, dintre care 36 sunt clasice, iar 12 sunt runflat. Cele din urmă îți permit să mergi câțiva kilometri chiar și după ce au pierdut presiunea, însă sunt criticate adesea. De ce? Pentru că runflat-urile au flancuri ranforsate, esențiale pentru această capacitate în caz de urgență, dar criticate adesea pentru nivelul de confort oferit. Cele patru Michelinuri din dotare sunt și ele la fața locului, gata să ne spună secretele.


Prima surpriză: unele anvelope noi se comportă mai prost decât pneurile uzate pe care le aveam montate. Pneurile Kumho testate au început să vibreze când le-au fost aplicate 125, respectiv 130 N. Această forță corespunde unei mase de 13 kilograme. Pe care o resimți la fiecare rotație. Nu pare grav? Dacă circuli cu 100 km/h, o vei simți de 15 ori pe secundă. Deja nu mai este de ignorat!

Pneurile de la Continental și Hankook din testul nostru manifestă și ele un comportament sub așteptări. Însă, pneurile Dunlop, Goodyear și runflat-urile de la Bridgestone s-au descurcat bine. Ne intrigă calitatea producției de la Hankook. Forțele radiale măsurate fluctuează între 5 și 95 de Newtoni. Ceea ce ne pune pe gânduri. Care este limita maximă admisă? Mercedes permite doar 65 de Newtoni, pe când Hunter afirmă că maximumul este 80 de Newtoni.


Testul nostru a relevat faptul că 30 de pneuri testate ating un maxim de 50 de Newtoni. Tocmai de aceea, vom folosi acest prag. Orice anvelopă care depășește pragul nu este acceptabilă, în timp ce pneurile care sunt sub nivelul descris sunt agreabile. Totodată, adunăm fluctuațiile forței radiale pentru toate cele patru pneuri. Suma nu trebuie să depășească 200 de Newtoni.

Pe bună dreptate. O fluctuație de 200 N a forțelor radiale generează la 100 km/h vibrații comparabile cu o eroare de echilibrare de 200 de grame. Îți tremură ceasul de la mână cu tot cu volan.

Așa le-am testat: Un singur aparat ne permite să comparăm rezultatele.

Am efectuat un test în condiții reale folosind un aparat de diagnoză și echilibrare Road Force Touch GSP9700. Totul s-a întâmplat la centrul de training al importatorului, Hunter GmbH, în Greifenberg (Bavaria). Toate pneurile (dimensiune 205/55/16) provin de la un distribuitor independent de pneuri, firma Reifen Baierlacher din Weilheim. Pneurile au fost livrate cu câteva zile înainte de test, pentru a fi la aceeași temperatură (20 grade Celsius) – aspect important la montarea anvelopelor runflat. Le-am montat pe jante Ronal, caracterizate printr-o concentricitate ridicată: deviația maximă a fost de 0.1 milimetri, deci influențau fluctuația forțelor radiale a pneurilor cu +/- 5 Newtoni. Asamblarea a fost făcută pe un aparat semiautomat Hunter. Presiunea inițială a fost de 3.5 bari, ca apoi să fie reglată la 2.5 bari. Ca să putem determina o corelare între fluctuațiile forței radiale și pneurile dezechilibrate, am echilibrat jantele înainte și am aflat masa potrivită a plumbilor pentru interiorul și exteriorul jantelor. Important de notat este că testele ne-au demonstrat că nu există o relație directă între fluctuațiile forței radiale și dezechilibrul pneurilor. Așadar, discutăm despre un fenomen diferit de simpla situație a roților care nu au mai fost echilibrate.

Așa a decurs testul nostru de concentricitate: Roata se învârte, aparatul vede‘ tot.

Aparatul de echilibrat de la Hunter simulează condițiile reale de rulare pe șosea. O rolă cu o presiune de contact de până la 5500 Newtoni (echivalentul a 567 kg) este coborâtă pe roată în timp ce se învârte pe ax. Un computer calculează dacă pneul se învârte uniform sau dacă are iregularități, adică așa-numitele fluctuații ale forței radiale. Chiar dacă roata este echilibrată perfect, defectele duc la vibrații la viteze de peste 80 km/h (aproximativ). Cauzele acestor fluctuații sunt adesea defecte în compoziția pneului, care duc la puncte tari’. În acele puncte, pneul absoarbe mai puțin din șocuri și produce un șoc în suspensie la fiecare rotație. Dacă aparatul detectează fluctuații ale forței radiale, specialistul în vulcanizare poate folosi un program care îi arată cum să poziționeze anvelopa pe jantă pentru ca punctele tari să coincidă cu o anumită porțiune a jantei. Astfel, defectele sunt estompate. Sistemul funcționează: aceste aparate de echilibrat fac parte din echiparea standard a centrelor de competență Audi, VW și BMW. Doar jantele mari sunt afectate des de problemă. Echilibrați-vă roțile periodic pentru a preveni defecțiunile. Este simplu și vă scapă de bătăi de cap.

Ce este de făcut dacă vibrează volanul mașinii? Depanarea în trei puncte.

Nu este normal să tremure volanul mașinii. În cazul în care ți se întâmplă așa ceva, îți propunem să faci următoarea verificare în trei puncte cheie. Cât de repede poți, pentru că vibrațiile sunt dăunătoare pentru componentele de suspensie și direcție.

  1. Sunt echilibrate corect anvelopele?
  2. Există joc în bieletele de direcție sau în brațele suspensiei?
  3. Butucii roților și discurile de frână (sau tamburii, după caz) sunt în stare bună? Sunt cu siguranță rotunde ambele componente? Inspecția vizuală nu este suficientă pentru acest test.

Dacă ai răspuns cu da la toate trei întrebările de mai sus și vibrațiile nu au dispărut, înseamnă că ai nevoie de o verificare a concentricității roților.

Jantele din testul nostru.

Ronal a fost singurul furnizor care a putut să ne ofere o jantă din aliaj cu cele mai mici toleranțe de concentricitate pentru acest test. Janta Ronal R60-blue pe dimensiunea 6.5X16 a avut devieri neglijabile, mai mici de o zecime de milimetru, în materie de concentricitate. Și a oferit stabilitate: chiar și după 48 de montaje, incluzând 12 anvelope runflat, valorile nu s-au modificat și janta și-a păstrat toleranțele. O performanță admirabilă în sine, indiferent pe cine întrebați în această privință. Suntem deschiși și la alte sugestii în această direcție.

Rezumatul testelor noastre de anvelope pentru dimensiunea 205/55 R16 (mărime comună):

*VFR: Variații ale forței radiale; DOT: Data de producție, săptămână și an; Dezechilibru: nu a punctat la general, dar a fost criteriu de departajare când a fost nevoie.

Verdict

Gata și puzzle-ul nostru cu anvelope. Aproximativ o treime dintre anvelopele testate tremură și duc la fluctuații ale forței radiale care se resimt în șasiu. Problema: până și mărcile scumpe sunt afectate de situație. Clienții sunt victime colaterale.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE