Second-hand: Hyundai i30

Cu i30 a inceput ascensiunea Hyundai. Reteta coreenilor: design atractiv, dotari generoase, pret mic si – din 2010 – cinci ani de garantie. Atentie insa: unele i30 ruginesc!

Hyundai si-a facut intrarea pe piata europeana in 1991, cu prilejul salonului auto de la Frankfurt, la vremea respectiva numele companiei fiind un exercitiu de dictie pentru cei mai multi. 22 de ani mai tarziu, situatia s-a schimbat fundamental.
Hyundai a uimit printr-o ascensiune rapida, este dublu castigator al clasamentelor de calitate Auto Bild si numai in 2012 a vandut in Europa aproximativ 430.000 de masini, aproape la fel de multe ca si liderul mondial Toyota. In mare parte, succesul se datoreaza modelului de clasa compacta i30, lansat in 2007. Partajand platforma cu fratele de concern Kia Ceed, i30 a fost dezvoltat preponderent la Rüsselsheim, in Germania, fiind construit in Cehia. Un european adevarat. In afara de genele sale europene, clientii au fost convinsi de garantia generoasa oferita de Hyundai: 5 ani fara limita de kilometri. La schimbarea proprietarului, garantia ramane valabila, singura conditie pusa fiind ca masina sa fie intretinuta conform conditiilor de garantie.
Mai mult de jumatate dintre clientii lui i30 au optat pentru motorul pe benzina de 109 CP, care de la 3000 rpm in sus este zgomotos si lipsit de vlaga. Mult mai vioaie sunt dieselurile de 1,6 litri, de 90 si 115 CP (de la 6.000 de euro pe piata). Pe langa modelul in cinci portiere, din 2008 a fost introdus si break-ul i30cw. Un astfel de model am avut in testul de anduranta de 100.000 km. Rezultatul: mediocru – 20 puncte de penalizare a obtinut i30cw 1.6 Style. E ade­varat, becurile au fost singurul lucru care s-a defectat, dar de cate ori!… Si pentru ca acestea sunt greu accesibile din compartimentul motor, masina a trebuit sa ajunga de fiecare data la service. Problema a generat un stres acut – si curmat vietile a multe becuri. Hyundai a remediat problema, lucrurile fiind acum sub control. Coreenii au raspuns prompt la criticile clientilor.
Mai grav e faptul ca, dupa aproximativ 90.000 km, au aparut pete maronii pe marginile din fata ale aco­perisului, pe usa pasagerului si pe hayon. Investigatiile noastre au aratat ca stratul de vopsea in punctele respective era neobisnuit de subtire – intre 80 si 100 de microni, fata de valoarea normala de aproximativ 130 de microni. Hyundai a raspuns atunci la intrebarile Auto Bild, confirmand ca vopseaua a fost aplicata necorespunzator in fabrica. Aceste probleme provocate de rugina au fost remediate pe garantie.

Exemplu concret
MASINA TESTATA
a fost unul dintre primele Hyundai i30 care au fost livrate in Germania. Acest i30 1.4 Classic este la al treilea proprietar, fiind inmatriculat pentru prima oara in 2007, timp in care a acumulat un rulaj de 107.000 km. Primul proprietar nu a configurat ca optionale decat vopseaua metalizata – si totusi nu lipseste nimic. Aer conditionat, ESP, radio CD cu intrare pentru iPod si port USB, geamuri actionate electric in fata si multe altele sunt oferite standard. Doar o telecomanda pentru inchiderea centralizata lipseste. Rivalul coreean al lui Golf a costat nou 15.440 de euro, acum un dealer auto din Hamburg cere pe el 5.950 de euro, cu un an de garantie si revizia la zi.
PROBA CONDUCERII Acest i30 nu a fost revopsit si nu a avut accidente, iar intretinerea s-a facut cu regularitate, intr-un service Hyundai. Anvelopele de iarna Kumho au doi ani de serviciu, capacele aftermarket sunt destul de urate. Urmele adanci din discurile de frana fata indica o varsta inaintata. Urme de rugina pe hayon si rezervor nu ar fi trebuit sa apara. Motorul cu pa­tru cilindri de 1,4 litri este rugos si zgomotos peste 3000 rpm.
PAREREA NOASTRA este impartita. Rugina este usor de indepartat la o vizita intr-un atelier de vopsitorie, iar mecanica este, altfel, in stare perfecta. Dar, dat fiind rulajul mare, acest i30 este cam cu 1.000 de euro prea scump.

Ce nu ne-a placut

Prima generatie a lui Hyundai i30 (FD, 2007-2012) partajeaza platforma cu fratele de concern Kia Ceed, prin urmare si punctele slabe ale acestuia. Totusi, rugina din zona usii, capotei, puntii spate si rezervorului nu da bine in ofensiva calitatii Hyundai. In plus, deranjeaza blocarea imobilizatorului si arderea pe banda rulanta a becurilor: in testul de anduranta Auto Bild, i30cw a distrus 10 becuri. La revizie, fiti atenti la franele care actioneaza inegal si la uzura bratelor suspensiei.

BECURI Varfurile de tensiune din in­stalatia electrica determina arderea becurilor pe banda rulanta.
CAPETE DE BARA Ocazional, pot sa apara jocuri. Un capat de bara nou costa aftermarket intre 90 si 150 de lei.
BASCULA In cazul unui i30, rata defectiunilor la acest reper este peste medie. Pretul aftermarket: 200-750 de lei.
IMOBILIZATOR Un cablu intrerupt de la cheia de contact produce blocarea imobilizatorului.
FRANA DE PARCARE Frecvent s-au semnalat cazuri de franare neuniforma stanga/dreapta.
RUGINA Hayonul, portierele, balamalele, podeaua si rezervorul pot rugini la anumite modele de i30.

Verdict
In esenta, Hyundai i30 este o masina solida, dar petele de rugina care pot aparea nu se potrivesc cu imaginea unui brand de calitate ca Hyundai. De verificat: in special hayonul, usile si dedesubtul masinii.

Adaugă un comentariu