5 trăsături ale vechilor mașini sport care ne trezesc nostalgia

Mașinile produse în prezent sunt dotate cu numeroase tehnologii și echipamente care fie le fac mai performante și totodată mai economice, fie fac condusul acestora mai simplu și mai sigur. Însă evoluția automobilului a făcut multe dotări sau elemente de design să dispară. Din motive de siguranță sau pentru a îmbunătăți performanța, însă fără a ține cont de pasiunea care acestea o stârneau în rândul automobiliștilor.

Iată cinci astfel de trăsături care astăzi mai pot fi găsite doar pe mașinile retro:

  1. 1. Farurile escamotabile

ferrari_f40_171

Foarte populare în anii `80, acestea au devenit trăsături definitorii ale supermașinilor. Ferrari, Lamborghini, Porsche, Chevrolet, Maserati – toți marii producători de mașini supersport au folosit această soluție pentru a îmbunătăți aerodinamica automobilelor pe care le produceau. Sau… acesta era pretextul, pentru că în realitate erau apreciate pentru cât de grozav arătau.

9

Principalul motiv pentru care acestea au fost retrase ținea de siguranță. Pe măsură ce normele s-au înăsprit, producătorii care aveau în portofoliu mașini cu faruri escamotabile erau obligate să le treacă prin teste de impact de două ori: o dată cu farurile închise și încă o dată cu ele deschise. Un tratament costisitor, care a eliminat treptat această dotare cool din lumea auto.

  1. 2. Luneta din două bucăți

Based on a sports racer penned by GM design chief Bill Mitchell, the exhilarating 1963 Corvette Sting RayÕs breakthrough styling was enhanced by a new chassis and available fuel-injected V-8s.

Luneta cu montant pe mijloc era un alt artificiu de design popular în urmă cu câteva decenii. Volkswagen Beetle și Chevrolet Corvette sunt probabil cele mai faimoase modele care au avut o lunetă din două bucăți, însă mulți alți producători au folosit această soluție pe modelele lor.

air-cooled-vw-split-window

Principalul dezavantaj a lunetei din două bucăți este că limitează vizibilitatea, așa că producătorii au eliminat montantul central. Și pentru că aceasta era singura modificare adusă acestor modele de la an la an, unii proprietari și-au schimbat singuri lunetele cu unele dintr-o bucată, pentru a face mașina să pară mai nouă. Și când te gândești că un Corvette Split din `63 este acum o mașină extrem de râvnită de colecționari…

  1. 3. Caroseriile targa

ferrari_355_gts_targa_850x400

Știți mașinile acelea cabrio care au lunetă fixă, însă plafonul este decapotabil? Da, ca un Porsche 911 Targa, care cu această generație a revenit la silueta originală. Însă în trecut au existat multe alte modele decapotabile cu plafon targa. Honda Civic del Sol, Toyota MR-2, Ferrari 355, Mitsubishi 3000 GT, Honda NXS și Chevrolet Corvette sunt doar câteva dintre modelele care au avut versiuni targa de-a lungul istoriei. Unele erau atât de cool încât aveau două panouri separate stânga-dreapta care se putea demonta individual.

mr2drive

Din fericire, constructorii par să realizeze potențialul acestei soluții, așa că pe lângă Porsche a intrat și Mazda pe acest segment, cu modelul MX-5 RF. Cine știe, poate mai vin și alții.

  1. 4. Fotoliile din pluș

car-seats

Mai știți cum erau scaunele mașinilor de lux pe vremuri? Mari, pufoase, ca niște fotolii din sufragerie. Nu sunt cele mai ergonomice soluții pentru drumurile lungi, însă prima impresie atunci când te așezi pe unul este că plutești. Și pentru asta ne-am dori să mai conducem o mașină vechi din când în când.

w123-interior-1024x1007

  1. 5. Cutia manuală cu ghidaje pentru selecția treptelor

carpoolferrari612_04

Aceasta era cândva una dintre cele mai reprezentative trăsături ale mașinilor sport italiene: cutia de viteze manuală, cu caneluri speciale pentru selecția treptelor. Ce vremuri…

7118799_orig