Ce despăgubiri pot cere posesorii din Volkswagen din România? Iată concluziile experților

Posesorii de automobile Volkswagen din România pot cere despăgubiri în instanță producătorului. Asta susține Mihai Titichis, jurist în cadrul Centrului European al Consumatorului România (ECC-România).

În momentul de față sunt înmatriculate în țara noastră peste 700.000 de mașini VW, însă doar o fracțiune dintre acestea au sub capotă motorul 2.0 TDI care este subiectul scandalului izbucnit peste ocean.

“În România, un client poate cere despăgubiri în instanţă dar va fi foarte greu. Trebuie să dovedească prejudiciul, culpa producătorului şi legătura de cauzalitate între culpă şi prejudiciu. În schimb, dacă autorităţile naţionale fac controale şi descoperă că s-au încălcat normele privind emisiile de carbon, atunci pe baza acestor date consumatorul poate da în judecată producătorul. Dacă maşina este în garanţie, clientul poate merge împotriva dealer-ului, dacă nu mai este în garanţie, direct la producător”, a explicat Titichi.

În Italia a avut loc un astfel de proces colectiv după ce s-a constatat că unele modele Fiat și Volkswagen au un consum de carburant mult mai mare decât cel trecut în fișa tehnică.

“Legat de ideea cu procesele colective, în anul 2014 una dintre asociaţiile mari de consumatori din Europa, respectiv Altroconsumo – Asociaţia Consumatorilor Italieni, a făcut un test pe două modele de maşini, Volkswagen şi Fiat. Testele au avut în vedere nu emisiile de carbon ci consumul de carburant. În urma controalelor, la Volkswagen s-a descoperit un consum cu 50% mai mare faţă de ceea ce era trecut în publicitate iar la Fiat consumul era cu 20% mai mare. La un calcul pe care aceştia l-au făcut, la un număr mediu de 16.000 de kilometri pe an, s-a ajuns la un cost suplimentar de carburant de 500 de euro la Volkswagen şi de aproximativ 200 de euro la Fiat. Ideea este că nu au lăsat lucrurile aşa, au făcut un raport pe care l-au trimis Comisiei Europene. Anul acesta, cei de la Altroconsumo au iniţiat, în Italia, un ‘class action’ împotriva celor două companii prin care au cerut să li se înapoieze posesorilor de Volkswagen şi Fiat diferenţa de bani”, a subliniat juristul ECC România, citat de Agerpres.

Comisia Europeană a solicitat joi, 24 septembrie, ca toate cele 28 de state comunitare să demareze propriile investigații la nivel național cu privire la automobilele cu motoare diesel produse de grupul VW, pentru a stabili câte dintre acestea au fost echipate cu sisteme care încalcă reglementările de poluare. Asta se întâmplă după ce Volkswagen a recunoscut că a manipulat rezultatele testelor de poluare făcute de autoritățile din SUA, nu mai puțin de 11 milioane de vehicule din toată lumea având instalate aceste sisteme.

Sursa: realitatea.net