Dacia Duster – Creativitate irezistibila

Primul concept car Dacia din istorie a intrecut asteptarile, fiind una dintre atractiile Salonului de la Geneva.

Dacia Duster reprezinta un raspuns uimitor la intrebarea: cat de departe ar putea sa bata o marca profilata pe automobile de buget? Prototipul Dacia demonstreaza ca ingeniozitatea, functionalitatea si estetica originala nu-i neaparat sa fie materializate sub forme sofisticate si scumpe.

Caracterul simplist, cu amprenta zen – evitand de departe complicatiile conventionale – al infatisarii sub care se prezinta Duster e impresionant. Si mai impresionant este faptul ca acest prototip propune un interior bine dotat si cu un concept practic complex, fara a fi generat sentimentul apasator al suprasofisticarii. Este o mare realizare sa poti oferi utilizatorului multe posibilitati, dar fara sa-l astenizezi cu numarul coplesitor al comenzilor si butoanelor.

Proportiile generale recomanda Dacia Duster ca fiind un crossover. Consolele fata si spate sunt foarte scurte, garda la sol este mai mare decat a modelelor de strada, iar ampatamentul atinge 2,80 m. Aceasta dimensionare generoasa favorizeaza spatiul destinat pasagerilor.

Inaltimea relativ redusa, de numai 1,49 m, contribuie la amprenta de sportivitate. Lungimea nu depaseste 4,25 m – exact cat un Logan -, in timp ce latimea masoara 1,64 m. Rezulta un gabarit destul de compact, care ar avantaja un astfel de automobil atat in traficul urban, cat si in eventualele incursiuni dincolo de limitele drumurilor asfaltate. Rotile mari, cu jante avand diametrul de 21 inci, sugereaza incredere pentru atacarea unor astfel de trasee.

Caroseria este asimetrica: pe partea dreapta se gasesc doua portiere, in timp ce pentru partea stanga a fost adoptat un design gen coupe, cu o singura portiera de lungime mai mare. Revenind pe partea dreapta, vedem ca nu exista montant central si ca portiera din spate este articulata pe montantul posterior. Astfel, este bine pus in valoare caracterul modular al habitaclului. Cel putin pana in prezent (din motive tinand de rigidizarea caroseriei), aceasta idee a ramas apanajul prototipurilor.

Designul interior propune o ambianta hightech cu o intensa tusa de spirit de actiune. Pentru aceasta nu a fost nevoie de materiale scumpe. Alegerea creativa a culorilor, a texturilor si a formelor a rezolvat impecabil tema. O parte dintre aparatele de bord se afla chiar pe miezul volanului. Scaunul conducatorului are o forma deosebita de a celorlalte, integrand zona orizontala a consolei centrale. De fapt, consola centrala, in sensul traditional, nu mai exista.
 

Designul exterior propune atatea elemente noi si originale, incat departamentele de design ale unor marci mai pretentioase ar trebui sa fie invidioase pe cea mai recenta creatie romano-franceza. Parbrizul panoramic, cu montantii amplasati oarecum spre spate, aminteste pe undeva de specificul Saab. Element de noutate absoluta: blocurile optice, atat cele din fata, cat si cele din spate, se prelungesc de-a lungul aripilor, pana la portiere. Configurarea partii din spate a masinii, cu cele doua stopuri triunghiulare si luneta cuprinsa intre ele, poarta o sugestie a erei spatiale. Cu referire la ansamblul caroseriei, fluiditatea formelor si zonele masive de metal compun o silueta sculpturala, avand o orientare futurista clar afirmata.

Elemente de la Duster se vor regasi in serie
Sub capota din fata se afla o motorizare turbodiesel de 1,5 litri si 100 CP, din binecunoscuta serie dCi a marcii Renault. Aceasta vine ca o nota de veridicitate in plus pentru latura realista a lui Duster.

Dacia Duster este primul concept-car realizat in colaborare de catre studioul Renault Design Central Europe din Bucuresti si Renault Design Technocentre din Guyancourt. Pe de alta parte, Dacia Duster nu este un nume nou. Sub aceasta denumire au fost exportate modele ARO 10 in a doua parte a anilor ’80. Greu de crezut ca s-ar putea trage de aici vreun avantaj de imagine, insa, la cat de bine se prezinta prototipul Dacia Duster, nici nu mai era nevoie.
 

Scurt interviu Patrick Le Qement, sef de design Renault-Nissan

Ce elemente de la Duster ar putea fi preluate in productia de serie?
Duster este un concept car, nefiind destinat pentru productia de serie. Totusi, el contine elemente cum ar fi grila radiatorului, mai ingusta ca la Logan, si farurile subtiri, care ne plac si care ar putea fi transferate in productie de serie peste cativa ani in viitoarele modele Dacia. De altfel, farurile subtiri sunt o tendinta de viitor. Asa cum Sandero a reprezentat o evolutie in design fata de Logan, ne putem gandi ca Duster va reprezenta o evolutie in designul viitoarelor modele Dacia.

Care este rolul lui Duster?
Din postura de concept car, Duster reprezinta un test despre ce putem face in viitor. La un astfel de concept car, designerii nu au niciun fel de constrangeri, pornind de la o foaie alba de hartie. Totusi, Duster respecta filozofia Dacia. Astfel, forma caroseriei este simpla si robusta, fara artificii inutile. Priviti fetele usilor, interiorul simplu cu frana de mana si plansa de bord clasice, fara electronica, si forma compacta a capotei motorului. Duster este o Dacia: un proiect rational, dar emotional in acelasi timp.

Exista vreo legatura intre Duster si viitorul SUV Dacia?
Nu exista nicio legatura directa si nu da niciun indiciu despre viitorul SUV Dacia. Duster este doar un exercitiu de stil, fiind un crossover mai scund decat un SUV. In plus, Duster este mai futurist ca un SUV si este un experiment despre ce am putea realiza peste 4-6 ani.

Cine a desenat Duster?
Duster a fost desenat intr-un timp record, acum 8 luni, de echipa de la Centrul de Design din Bucuresti. Bineinteles, a existat o permanenta comunicare cu specialistii Renault din Franta. Proiectul a fost realizat la Bucuresti, iar finisarea s-a realizat la Paris. De altfel, centrul de design din Bucuresti, unde lucreaza oameni de sapte nationalitati, va fi implicat in toate viitoarele proiecte Dacia.

Interviu de Razvan Magureanu

 

Adaugă un comentariu