Dacia Duster Summer: Vară în Europa de Est

Ca să fie clar: Dacia Duster Summer este un unicat. Conform factorilor geopolitici majori, nici nu ar fi trebuit să existe. Numai că pasiunea și-a spus cuvântul.

Din perspectiva simplului cetățean est-european, e greu să te pronunți dacă, în linii mari, ai o viață grea sau ușoară. Întâi, intri sub incidența proverbului: „nimeni nu-i profet în țara lui'. Există lucruri pe care ți le-ai fi dorit, dar care îți sunt inaccesibile – în fine, asta se manifestă la cam toate nivelurile de standard de viață.

Scoatem politicienii din ecuație – ne-am obișnuit deja că, pentru mulți dintre ei, efectul determinant asupra vieții din teritoriu se regăsește numai în arii restrânse, în care interesele personale se suprapun cu cele de partid și, eventual, cu cele naționale – vorbim cumva de centimetri pătrați pe cap de politician?

Apoi, Occidentul ne vrea o țară ieftină și, conform intereselor discrete ale marii puteri de la răsărit, mai plăcut și mai comod ar fi să fim și o țară instabilă. Bun, admit că mai sus m-am formulat pur speculativ, însă nu și discrepant față de realitate. Până la urmă, ce mai poate fi amuzant pe aici, pe la extremitatea estică a Europei? Răspunsul va fi, inevitabil, subiectiv.

Unora le plac automobilele. Uneori, consecințele acestei pasiuni bat mai departe decât simpla preferință pentru ceva existent sau declararea unor aspirații înalte și de neatins. Adevărat, în România se produc mașini de mare serie bune.

Pe de altă parte, oamenii nu sunt produse de mare serie (așa îmi place mie să cred). Din această perspectivă, ce ai de făcut dacă ți-ai dori o Dacie, dar mai altfel? Categoric, Automobile Dacia are o disponibilitate limitată de a-și personaliza vehiculele sau de a extinde numărul variantelor incluse într-o serie anume de mașini – vorbim aici despre specificul și exigențele economice ale producției industriale.

Gata cu teoriile, iată ce a făcut domnul Eugen Lungu (director al binecunoscutului atelier service bucureștean Auto K9): a alocat resurse și a materializat pe cont propriu în regim de unicat (până acum) trei exemplare derivate pe teme Dacia. Cea mai recentă realizare a dânsului este Dacia Duster Summer.

Cu câțiva ani în urmă, am fost impresionat de ceea ce a făcut echipa de la Auto K9 cu Dacia Logan Coupe. Urmare: la un moment dat, am avut o întrevedere cu Eugen Lungu pentru a-i propune modificarea Daciei Duster în sensul scurtării ampatamentului și aducerea caroseriei la o formă cu două portiere, plus modificări ținând de suspensie și formatul roților în vederea creșterii abilităților offroad.

La toate acestea, aș fi adăugat și o customizare exterioară cu caracter ARO (în fond, era o încercare de a crea din Dusterul tipic un fel de succesor al lui ARO 10 – acel mic vehicul de teren creat cu aproape 50 de ani în urmă de marca ARO cu elemente tehnice preluate de la Dacia). Acel proiect s-a împotmolit în momentul în care susținerea financiară pe care mizam nu a mai venit.

Pe de altă parte, asemenea scenariului din filmul „Inception', Eugen Lungu a rămas de atunci cu o sensibilitate pe ideea modificării Daciei Duster. Asta mi-a mărturisit cu ceva timp în urmă, când m-a sunat și mi-a zis: „Alex, vino să vezi ce-am făcut dintr-un Duster'. Pornind de la un exemplar Duster 1.6 4×2 accidentat, echipa de la Auto K9 a materializat viziunea lui Eugen Lungu pe tema SUV-cabrio. Temă foarte actuală, de altfel – vezi VW T-Cross Cabrio și Range Rover Evoque Convertible.

Puțin a lipsit ca Duster Summer să primească numele Mamaia – după celebra stațiune de la malul Mării Negre. Conotația de „bunicuță' ar fi intrat în contradicție cu spiritul său tineresc, așa că Duster-ul decapotabil a fost numit Summer.

Avem de-a face cu o mașină cât se poate de potrivită pentru a evada din ambianța auto tipic est-europeană. Nu este un cabrio cumva sportiv (gabaritul și motorizarea aspirată de 1,6 litri spun destul în sensul respectiv), ci unul dintre acele automobile care, pur și simplu, te fac să te simți bine.

La vederea sa am avut senzația că aud „bine ați venit la bord': caroseria cu linie joasă și oarecum masivă (efect vizual dat de eliminarea pavilionului), piesele de decor gen „punte navală' și arcul de securitate (sugestiv ca imagine pentru arcul radarelor și antenelor aflat pe flybridge-ul oricărui motor-yacht de lux) îți dau de înțeles că vacanța ta tropicală este pe cale să înceapă (dacă nu cumva ai venit la serviciu, vezi cazul AUTO BILD).

Revenind la Duster Summer, arcul de securitate este o construcție metalică având rol de rigidizare. În același scop a fost ranforsată rama parbrizului și, alături de pragurile originale ale mașinii, au fost integrate pragurile unui coupe BMW E36.

Ampatamentul a rămas neschimbat, motiv pentru care trei pasageri pot lua loc în condiții bune de confort pe bancheta din spate – referitor la acest lucru, Eugen mi-a spus: „am de gând să-i împuținez: o să las numai doi, dar o să le pun un minibar între ei!'. Foarte bună idee, suntem cu totul de acord. Apropo de iaht, tapițeria albă este dintr-o piele sintetică folosită pentru scaunele și băncile destinate utilizării în mediul marin, rezistând bine la sare, intemperii și spălări repetate.

Roțile mari și coborârea suspensiei schimbă percepția asupra mașinii. De fapt, Duster Summer a renunțat la imaginea de SUV asemenea cuiva care își leapădă vestimentația profesională și trece la cea de vacanță. Parafrazând povestea cu Scufița Roșie: „bunicuțo, de ce ai portiere atât de mari și geamuri laterale fără ramă?'.

Vă spune AUTO BILD: pentru că portierele provin de la același BMW E36 Coupe de la care au venit și pragurile. Integrarea noilor elemente de caroserie, capitol la care intră inclusiv fabricarea capotei portbagajului și a aripilor din spate, plus confecționarea a numeroase alte mici piese de îmbinare, a fost dusă până la capăt fără niciun cusur de către echipa Auto K9.

Destui dintre cei care au ajuns să vadă mașina și să stea de vorbă cu Eugen Lungu au întrebat: „cât costă?'. El le-a răspuns că „vreo 20.000', desconsiderând prețul Dusterului de la care s-a plecat. Este răspunsul unui antreprenor care nu s-a uitat la bani în cazul proiectului Duster Summer, ci a insistat să-l materializeze fără compromisuri sau cu cât mai puține posibil.

Suma menționată se referă la câți bani nu a mai încasat Auto K9 ținând cont de timpul, personalul și restul de resurse alocate pentru Duster Summer. Prețul mașinii lovite și al altor piese e bașca. Din punctul meu de vedere, prețul lui Duster Summer este inestimabil – atât consider eu că valorează o zi la volanul unei mașini unice în lume, purtătoare de bună inspirație și energie creativă.

 

Ce nu găsiți la Țiriac Collection vedeți la Auto K9

Numărul Daciilor modificate semnificativ de către Auto K9 se ridică, în prezent, la trei. Prima realizare a atelierului service din sudul Capitalei a fost Dacia Logan Coupé, care a primit pavilionul și suprafețele vitrate ale unui Hyundai Coupé accidentat.

A urmat un cabriolet materializat pornind de la Dacia Logan Mk 1, la care se face remarcată foarte frumoasa integrare a panoului situat după locurile din spate. Deși, tehnic vorbind, Duster Summer (cea de-a treia Dacie „operată' de Auto K9) are aceeași platformă ca și acel Logan Cabrio (doar ceva mai lungă), percepția pe care o oferă este cu totul alta.

Acest vehicul primește și premiul pentru reușita personalizării de ansamblu din partea redacției AUTO BILD (știu că acest trofeu nu a fost încă înființat, dar acum tare mult ne-ar fi plăcut să fi fost).

Adaugă un comentariu