CLASA MINI: Skoda Citigo vs Fiat Panda, Citroen C1

Pentru mersul in oras ai nevoie de o masina mica, ieftina si economica. Concurenta este acerba, dar noii sositi in clasa mini sunt bine pregatiti pentru victorie.  Cat va rezista garda veche?

Noua generatie de modele mini se recomanda prin spatiul interior generos, in masura sa acomodeze pana la cinci persoane in conditii acceptabile, un nivel de siguranta demn de cinci stele EuroNCAP, dotari la nivelul clasei compacte si un consum de combustibil care sa convina si celor mai economi. In mod traditional, Fiat Panda poate fi considerat un titan al segmentului. Ultima generatie ridica si mai mult stacheta, cu un interior generos, dotari bogate si motorizari TwinAir moderne. Pentru acest comparativ, insa, Fiat Panda se aliniaza la start cu motorul pe benzina de 1,2 litri/69 CP din familia Fire, cu doua supape pe cilindru. Ultimul venit in segment, Skoda Citigo, este challengerul care-si doreste cel mai mult victoria. Atuurile sale sunt optimizarea extrema a spatiului, cel mai incapator portbagaj din clasa si o gama de echipamente care ar face sa paleasca multe modele compacte cu traditie. In ceea ce priveste motorizarea, Citigo se bazeaza pe motorul de 1,0 litru cu trei cilindri, care dezvolta 75 CP. O cilindree comparabila are si veteranul Citroën C1, dezvoltat de grupul PSA in colaborare cu Toyota, care a trecut recent printr-un facelift. Cu acest prilej a primit, pe langa noua imagine, motoare mai economice si o cutie de viteze robotizata.

CE OFERA

La data testului nostru, Skoda Citigo a fost disponibila doar in versiunea cu trei portiere, fiind oarecum dezavantajata in fata rivalelor sale. Dar ceea ce ii lipseste in usurinta accesului, Citigo compenseaza prin alte calitati. Cu bancheta in pozitie verticala ofera un volum impresionant pentru bagaje (251 de litri). Niciun alt model din test nu poate atat de mult, iar diferenta este cel mai clar evidentiata in cazul lui Citroën C1, care poate acomoda numai 139 de litri de bagaje. Generozitatea lui Citigo nu se opreste insa aici, pasagerii fiind, la randul lor, beneficiarii ofertei generoase de spatiu. In plus, acestia vor fi incantati de ambianta placuta, o imbinare inspirata de simplitate si bun-gust. Un alt domeniu in care exceleaza Citigo este cel al dotarilor, fie ca este vorba de siguranta, fie de confort sau tehnologie. Poate cel mai interesant accesoriu care poate fi comandat extra la Citigo este sistemul portabil de navigatie Navigon, care permite integrarea functiilor computerului de bord, dar si afisarea pe ecran a parametrilor motorului, cum ar fi turatia sau temperatura apei. Fiat Panda este foarte apropiat de Citigo prin oferta de spatiu, iar in ceea ce priveste dotarile, ofera chiar mai multe posibilitati de personalizare. Putem aminti doar bancheta spate, care poate fi dintr-o bucata in configuratia standard sau poate fi comandata in versiuni cu doua si trei locuri rabatabile fractionat. Nu in ultimul rand, Panda este singurul model din test pentru care se poate comanda climatizarea automata (486 de euro). Echiparea standard este insa mai saraca la Fiat decat la Skoda, in conditiile in care pretul de baza al micului italian este chiar mai mare. Cenusareasa acestei categorii este Citroën C1, care ofera posibilitati restranse de personalizare, pornind chiar de la motorizarea unica. Spatiul interior in fata este acceptabil, dar locurile din spate sunt inghesuite, atat la cap, cat si la genunchi. Plansa de bord este originala, dar plasticele inestetice alterneaza cu suprafete largi de metal neacoperit, contribuind la aspectul saracacios.

CUM SE CONDUC

Motorul in trei cilindri al lui Citigo dezvolta cea mai mare putere (75 CP), contribuind la agilitatea superioara a acestuia. Pentru un comportament mai dinamic, acul turometrului trebuie sa se apropie frecvent de zona rosie, dar, din fericire, motorul ramane destul de silentios si in plaja superioara de turatii. Ceva mai modest, Citroën C1 trebuie sa se descurce cu 68 CP, fara ca acest aspect sa afecteze performantele dinamice. Un aspect mai putin placut este cutia robotizata a masinii de test, care smuceste la schimbarea treptelor, dar ca bonus avem padele la volan pentru schimbarea treptelor. Fiat Panda are cea mai mare cilindree din test, dar o putere la nivelul lui C1, astfel ca prestatiile dinamice sunt sub cele ale competitorilor din test, in timp ce consumul de combustibil este mai mare. In plus, etajarea cutiei de viteze este nefericita, ceea ce penalizeaza si mai mult agilitatea. Panda nu straluceste prea mult nici in ceea ce priveste trenul de rulare, care nu este nici dinamic, nici suficient de confortabil. Sta mai bine insa la acest capitol decat Citroën, care este ceva mai rigid, fara sa ofere o tinuta de drum mai buna. La manevrele in spatiile inguste insa, Panda are un atu important cu modul City al directiei, care usureaza manevrarea pe loc a volanului. Skoda Citigo nu rateaza ocazia de a-si arata inca o data superioritatea si in cazul trenului de rulare, cu o suspensie supla si confortabila si o tinuta de drum la care ceilalti concurenti nu pot decat sa aspire.

CAT COSTA

Cu atatea calitati dovedite in timpul testului, Skoda Citigo da o lectie aspra concurentilor sai, afisand un pret de baza extrem de agresiv. Diferenta se adanceste si mai mult dupa configurarea optionalelor, multe dintre acestea fiind oferite standard in cazul modelului ceh. In exploatare, Citigo are reviziile ceva mai scumpe, dar costurile cu combustibilul sunt mai mici decat in cazul concurentilor. Cu revizii ceva mai dese, Citroën C1 reuseste totusi sa aiba costuri de intretinere mai mici decat Skoda, in timp ce Fiat Panda este cel mai avantajos din acest punct de vedere.

Adaugă un comentariu