Dacia Sandero dCi 90 Easy-R – Așa trebuie să funcționeze o cutie robotizată

Dacia introduce în gamă pentru prima dată o cutie de viteze robotizată, iar aceasta se dovedește a fi una foarte reușită. Noi am testat-o pe modelul Sandero, în echiparea de vârf Prestige, și am fost impresionați. Test cu Dacia Sandero dCi 90 Easy-R.

 

Dacia a făcut pași semnificativi în ceea ce privește tehnologiile, iar noua cutie pilotată Easy-R este cel mai bun exemplu în acest sens. Pornit de la conceptul unui automobil simplu, robust și accesibil, proiectul Dacia s-a dezvoltat frumos, atât în planul designului, cât și în ceea ce privește confortul și tehnologiile. Așa a fost posibil ca o luptă pentru aducerea butoanelor pentru comanda geamurilor de pe consola centrală pe mânerele portierelor să ducă la o adevărată revoluție pentru modelele românești. Climatizare automată pe Dacia? De neconceput acum câțiva ani. Posibil însă de acum doi ani, odată cu lansarea lui Logan „10 ani“. Cutie automată? Și acum aud hohotele de râs. „Nici într-o sută de ani“. Ei bine, din nou eroare.

Dacia oferă, în sfârșit, posibilitatea de a conduce o Dacie fără pedală de ambreiaj. OK, cutia de viteze Easy-R nu este o cutie automată în adevăratul sens al cuvântului (vezi caseta de mai jos), dar asigură aceeași funcționalitate și nivel de confort ca și o cutie automată clasică. Are, în plus, avantajul prețului accesibil și al simplității tehnice, care îi asigură și o eficiență ridicată: nu există diferențe de performanțe sau de consum față de cutia manuală. Dezavantaje? Ei bine, oricine a condus o robotizată până acum va zâmbi din nou superior, amintindu-și smuciturile și balansările dezagreabile ale capetelor pasagerilor la fiecare schimbare de treaptă. Ei bine, Dacia ne oferă aici încă o surpriză. Și una dintre cele mai plăcute.

dacia-sandero-easy-r18-61

Dacia Sandero dCi 90 Easy-R

Am testat noua cutie de viteze împreună cu motorizarea diesel 1.5 dCi de 90 CP, pe o Dacia Sandero în echiparea de vârf Prestige. Este combinația care poate dărâma un munte de stereotipuri despre Dacia, începând cu nivelul de dotări, designul interior și exterior și terminând chiar cu noua cutie de viteze și conceptul său de funcționare.

Easy-R este prima cutie de viteze robotizată care merită fiecare euro din cei 500 care trebuie plătiți pentru a o configura. Este și cea mai rapidă cutie de acest fel pe care am condus-o, cu un răspuns prompt la schimbările de ritm, fie că este vorba de modul automat Drive, fie de cel manual. Easy-R poate retrograda câte două trepte la nevoie, aducând un plus de dinamică în timpul depășirilor. Cel mai important, schimbarea treptelor se face lin, fără nicio rupere de ritm, exact așa cum ar trebui să se întâmple la o cutie automată adevărată. Este cu atât mai impresionant, cu cât producători auto cu tradiție nu au reușit până acum să ofere o cutie de viteze robotizată măcar la un nivel acceptabil.

dacia-sandero-easy-r18-21

Colaborarea cutiei de viteze cu motorizarea diesel este perfectă, cele șase trepte fiind etajate eficient, ceea ce asigură operarea motorului în zona de cuplu, fără o creștere inutilă a turației sau o subturare neplăcută. Performanțele dinamice sunt bune, iar despre consumul de combustibil nu spunem decât că unitatea dCi este o adevărată campioană din acest punct de vedere, iar cutia de viteze Easy-R nu schimbă cu nimic acest bun renume.

Ce mai lipsește acum din rețeta Dacia pentru a fi automobilul perfect? Aș zice reglarea pe adâncime a volanului și airbaguri cortină. Ca să fie bine.

 

Dacia Sandero dCi 90 Easy-R – Tehnologie simplă, dar eficientă

Disponibilă pe Logan, Logan MCV și Sandero cu echipări superioare Laureate și Prestige și motorizări TCe și dCi de 90 CP, cutia Easy-R este, în esență, o cutie de viteze manuală. Diferența o face un sistem electromecanic, care asigură apăsarea ambreiajului și schimbarea treptelor în locul șoferului. Sistemul este pilotat de calculator, astfel că acest tip de cutie de viteze se mai numește și „pilotată“. Rezultă combinația perfectă între confort, eficiență și costuri.

 

Verdict

Dacia reușește să-și aducă gama de modele în secolul XXI, oferind echipamente moderne de confort și conectivitate, dar și prima cutie de viteze automatizată din istoria mărcii. Aceasta schimbă treptele rapid și fără smucituri, o performanță în categoria ei.

 

 

    Calun says:

    Cutia asta va termina multe ambreiaje daca la stop nu e pusa pe N. Adica la oprire ceva mai lunga, rulmentul de presiune e actionat cat masina sta. Deci, mult papa ptr Dacia service!

Adaugă un comentariu