Lancia Delta 1.9 MultiJet TwinTurbo – Design inconfundabil

Lancia revine puternic in clasa compacta cu un nume care a facut ca marca italiana sa ramana in istorie. In test: Lancia Delta 1,9 TwinTurbo MultiJet.

Probabil ca dupa ce ati citit randurile de mai sus, primul gand v-a dus catre Lancia Delta Integrale, masina de strada pe a carei platforma Lancia a castigat de sase ori Campionatul Mondial de Raliuri la sfarsitul anilor ‘80. Trebuie mentionat de la inceput ca legaturile cu acea masina sunt, pentru Delta anului 2008, destul de indepartate.

La realizarea noii Delta, Lancia a mers pe ideea crearii unei limuzine premium in clasa compacta, iar pentru design a fost ales stilul avangardist, ce continua traditia modelelor anterioare. Motorizarile si sistemele electronice oferite pentru Lancia Delta dispun de tehnologii de ultima ora.

Limuzina din clasa compacta
In ceea ce priveste designul, Lancia Delta este o prezenta unica si total diferita de restul concurentei din clasa compacta. Botul masinii este alungit spre inainte si da impresia de sageata, iar grila este specifica Lancia si troneaza impozant, fiind acoperita cu crom.

Farurile sunt integrate foarte bine in partea frontala si dau o alura agresiva „varfului de sageata“. Acestea dispun de o bagheta de leduri ce se regaseste in partea inferioara a farului, pe toata latimea lui. Pe timp de noapte, impreuna cu stopurile cu leduri, acestea ofera o imagine spectaculoasa si eleganta masinii. Trebuie mentionat, de asemenea, ca Delta este una dintre cele mai mari masini ale clasei, avand o lungime de 4,52 metri.

Interiorul masinii reflecta in mare masura pozitia premium din clasa compacta pe care Lancia a dorit sa aseze noua Delta. Atentia pentru detalii se regaseste din plin incepand cu cusaturile albe de pe usi, scaune si volan.

Bordul este acoperit cu un material moale imbracat in piele, foarte placut la atingere. Singurul loc unde s-a facut economie la materiale este consola centrala, care inglobeaza sistemul audio si comenzile climatizarii. Plasticul folosit acolo putea fi de o calitate mai buna, asa cum sunt restul celor folosite.

Si, ca sa revenim la punctele pozitive din interior, trebuie sa vorbim despre scaune. Materialele folosite pentru a le imbraca sunt de o calitate foarte buna, iar forma lor ajuta la gasirea unei pozitii foarte bune la condus. Bancheta spate ofera posibilitati multiple de configurare, scaunele putand culisa individual inainte-inapoi, iar spatarul poate fi si el reglat separat, pe inclinatie. Locul disponibil pentru locurile din spate este unul dintre cele mai bune din clasa, pentru ca, desi platforma noii Delta este comuna cu cea a lui Fiat Bravo, ampatamentul este marit cu 100 mm, care se resimt din plin in ceea ce priveste spatiul interior.

Volumul portbagajului este de 465 de litri, iar daca se rabateaza scaunele spate, se poate ajunge pana la 760 de litri.

Motorizare diesel biturbo
Motorul cu care a fost echipata masina de test este un diesel cu o capacitate cilindrica de 1.910 cc, supraalimentat cu doua turbine ce functioneaza in serie (vezi caseta). Puterea produsa este de 190 CP, ceea ce inseamna ca motorul produce aproape 100 CP per litru, o putere excelenta, mai ales daca ne gandim ca este, totusi, un diesel.

Chiar daca masa masinii este destul de mare prestatiile dinamice sunt foarte bune. Masina a fost echipata cu o cutie manuala in sase trepte care s-a comportat foarte bine de-a lungul testului. Am fi preferat ca primele trei trepte sa fie etajate mai scurt, pentru ca, uneori, este dificil de circulat intr-un trafic aglomerat din oras, iar acceleratiile au, si ele, de suferit, in ciuda celor doar 7,9 secunde necesare pana la 100 km/h. Incepand cu treapta a patra, etajarea cutiei este mult mai potrivita, iar masina trage excelent dupa aproximativ 120 km/h. Consumul s-a situat in limite bune daca tinem cont de puterea motorului: 6,3 l/100km.

Pe drumurile virajate, Delta s-a dovedit usor controlabila, iar traiectoria impusa de sofer este urmata de masina si datorita multitudinii de sisteme de stabilitate electronice.

Functie City pentru servodirectie
La Delta, binecunoscutul sistem ESP se numeste Absolute Handling Sistem (AHS), iar in completarea acestuia exista alte sisteme ca: Drive Steering Torque, Linearization Torque Feedback sau Torque Transfer Control. Trenul de rulare reuseste sa ofere un compromis bun intre confort si stabilitate, singura problema fiind ca uneori puntea spate este prea zgomotoasa la trecerea peste denivelari.

Exista si posibilitatea optarii pentru o suspensie controlata electronic, ce dispune si de optiunea Sport. Directia este setata spre confort, fiind destul de asistata, si are disponibila si functia „City“, care reduce simtitor forta necesara pentru manevrele din trafic sau parcare.

Tehnologia TwinTurbo
Motorul de 1,9 litri prezent in test dispunea de tehnologia TwinTurbo. Ce inseamna asta, de fapt? Motorul este supraalimentat nu cu una, ci cu doua turbine. Una dintre ele este mai mare, cealalta mai mica si ambele functioneaza in serie. Sub 1.800 rpm functioneaza doar turbina mai mica, ce are o inertie redusa si genereaza presiune rapid, reducand, practic, intarzierea specifica motoarelor turbo. Intre 1.800 si 3.000 rpm, functioneaza ambele turbine, iar dupa 3.000 rpm, turbina mica se opreste, functionand doar turbina mare. Cu aceasta tehnologie se ofera, pe langa puterea mai mare, mai mult rafinament si elasticitate unui motor.

Motor 1.9 MultiJet TwinTurbo, 190 CP

 

 

Adaugă un comentariu