Ford Focus 1.6 TDCI – Dincolo de aparențe

Are aceleași dimensiuni, același spațiu interior și, în cazul de față, același motor cu al modelului pe care îl înlocuiește. Totuși, Ford îl descrie ca o mașină nouă. Care este, de fapt, statutul lui Focus?

O sută de milioane de euro – aceasta este suma investită de Ford în restilizarea noului Focus. Și asta în condițiile în care un facelift „obișnuit” poate costa și de 10 ori mai puțin, iar unii producători se limitează la câteva detalii estetice atunci când vor să reîmprospăteze o mașină. Nici vorbă de motoare noi sau un tren de rulare îmbunătățit. Din această perspectivă, cei de la Ford au toate motivele să fie supărați când noul lor model de clasă compactă este privit ca un facelift, fiind băgat în aceeași oală cu modelele care fac valuri după ce au primit doar niște faruri cu LED. Iar dacă VW a reușit să vândă cea de-a șasea generație a lui Golf drept un nou model – deși cu toții știm că pe sub hainele noi se găsea același Golf V – atunci de ce Ford nu ar fi tratat la fel?

Ford Focus 1.6 TDCi 28

Cel puțin din față, Focus pare o mașină nouă, aliniindu-se la noua filosofie stilistică a mărcii. Calandrul a fost majorat, iar cele patru prize de aer pe care le avea în spoiler modelul lansat în 2010 au fost grupate într-o aerisire mai amplă, rezultatul fiind un look mai curat, mai omogen și, bineînțeles, mai modern. Blocurile optice au fost și ele redesenate, pe capotă au apărut noi nervuri, iar proiectoarele de ceață sunt acum de formă rectangulară. Chiar și carcasele oglinzilor sunt noi, iar zona posterioară, deși pare mult mai puțin schimbată de restilizare, are alte blocuri optice – disponibile și cu tehnologie LED pe versiunile superioare – și un spoiler redesenat.

Ford Focus 1.6 TDCi 21 Ford Focus 1.6 TDCi 19

Însă cea mai importantă schimbare adusă de noul Focus se vede în interior. Ascultând criticile venite din partea clienților, Ford a reorganizat complet consola centrală, care găzduiește noul sistem de infotainment SYNC 2 – capabil să recunoască nu mai puțin de 1000 de comenzi vocale. Rezultatul: butoane mai puține, comenzi mai intuitive și o îmbunătățire a calității percepute. Volanul este și el nou, având o arhitectură cu trei spițe, care se potrivește mai bine caracterului dinamic al mașinii.

Nu este cu nimic surprinzător faptul că Focus este o mașină plăcută la condus. De fapt, ar fi fost o surpriză dacă această revizuire ar fi alterat exact ceea ce clienții au apreciat la toate cele trei generații lansate până în prezent. Din fericire, Ford nu a făcut altceva decât să șlefuiască atributele mașinii, făcând-o chiar mai agilă, dar în același timp și mai confortabilă.

Un obiectiv impresionant, care a fost bifat prin câteva schimbări aduse trenului de rulare: un set de amortizoare mai complexe – care oferă o cursă mai lungă a suspensiei, îmbunătățind contactul cu solul, esențial în situații-limită – și tampoane mai ferme pentru articulații, care limitează mișcările nedorite ale roților sub acțiunea forțelor laterale.

Cum se simte asta în mers? În primul rând, trecerea peste denivelările scurte este mai lină, iar suspensia lucrează mai silențios. Mașina se înclină mai mult la schimbările de direcție, pierzându-și astfel un strop din incisivitate, însă confortul a fost îmbunătățit sesizabil.

Ford Focus 1.6 TDCi 26

Direcția are un feeling plăcut, care conferă încredere, iar demultiplicarea scurtă în prima parte a cursei permite ca manevrele de evitare să fie făcute cu ambele mâini pe volan. Atunci când sunt forțate limitele aderenței, electronica intervine subtil, fiind perfect adaptată trenului de rulare echilibrat și imprimându-i mașinii un comportament neutru.

Ford Focus 1.6 TDCi 23

Modelul testat avea sub capotă motorizarea 1.6 TDCI, care, deși va fi înlocuită de noile unități de 1,5 litri, încă impresionează prin performanțele sale. Cei 115 CP și 270 Nm sunt puși bine în valoare de transmisia manuală cu șase rapoarte, viteza de 100 km/h fiind atinsă în 11 secunde. Și consumul de carburant este competitiv raportat la performanțe, cifrându-se la 4,2 l/100 km în regim mixt, însă acest rezultat va fi eclipsat de abilitățile noului 1.5 TDCI, cotat la 3,8 l/100 km. Un alt mare atu al noului propulsor este că va respecta normele de poluare Euro 6. Oricum, cine nu mai are răbdare până anul viitor, când va fi disponibil noul motor, nu va face o alegere greșită optând pentru un Focus 1.6 TDCI.

Verdict:

Îndubitabil, acest facelift intensiv face din Focus o mașină mai bună, remediind majoritatea aspectelor care au fost criticate în trecut. Și chiar dacă motorul 1.6 TDCI urmează să fie înlocuit curând de o nouă unitate de 1,5 litri, acesta este în continuare o opțiune demnă de luat în calcul.

Adaugă un comentariu