Mercedes-Benz Clasa C: stea intre stele

Pentru Mercedes, Clasa C este cruciala. Noul model de clasa medie inaugureaza noua platforma cu tractiune spate si ridica si mai sus standardele de lux si de confort ale segmentului.

Cu peste 8,5 milioane de unitati vandute din 1982 incoace, inclusiv fostul 190, Clasa C este cel mai de succes model Mercedes. La conferinta de presa de la lansarea oficiala, oficialii Mercedes-Benz s-au intrecut in superlative: Clasa C este „Best of everything”, Clasa C este „cea mai atractiva Clasa C construita vreodata” sau „Clasa C este o mica Clasa S”.

In aceste conditii, asteptarile noastre sunt foarte mari si ne intrebam cate stele merita noul Mercedes Clasa C. La prima vedere, interiorul de o eleganta desavarsita este superior ca ambianta celui de la rivalii Audi A4 si BMW Seria 3. Impresia este ca ai luat loc intr-o masina superioara clasei din care face parte. Combinatiile intre tapiteria de piele (standard se ofera combinatie de piele artificiala/stofa la pachetele Exclusive/Avantgarde/AMG, pielea naturala costand de la 1.476 de euro) si insertiile de lemn clasic sau exotic pe fetele de usi si consola centrala sunt foarte reusite, iar imitatia de aluminiu de la butoane similara celei de la Clasa S confera o imagine de calitate superioara. Indiferent de tipul de insertie de lemn, in zona centrala a bordului se pastreaza ornamentul argintiu cromat. Forma complicata a acestuia, care sustine si display-ul flotant al centralei Comand, a facut imposibila realizarea lui din lemn. La fel ca la familia Clasei A, Mercedes a pastrat solutia cu cele cinci guri de ventilatie generoase si display-ul flotant de 7 inci la sistemele de baza Audio 20 (standard) si Audio 20 CD (248 de euro cu touchpad) sau 8,4 inci daca se comanda centrala Comand (de la 3.348 de euro).

 

Interior mai elegant si mai rafinat

Interiorul este sensibil mai mare decat al vechii generatii. Cu o lungime cu doar 95 mm mai mare, ampatamentul a crescut cu 80 mm, astfel ca pasagerii din spate au foarte mult loc la genunchi. Pana la prima comparatie cu rivalii sai, impresia este ca locul in spate este mai mare decat la rivalii traditionali. Spatarul banchetei este ferm si excelent profilat, dar sezutul este putin cam scurt. In cazul persoanelor de 1,80 metri inaltime, ramane loc de inca doua degete pana la plafon, ceea ce este suficient. Iar libertatea de miscare a capului nu e afectata nici daca se comanda trapa panoramica generoasa (2.195 de euro, exista si una clasica la 1.302 euro), care nu culiseaza pe dedesubt cum e normal, ci pe deasupra.

Noua centrala multimedia Comand renunta la multitudinea de butoane de la modelele mai vechi si vine in premiera cu un touchpad pe care nu se pot scrie doar litere si cifre, ci functioneaza si ca un mouse, permitand navigarea facila prin meniuri. Iar precizia lui e net superioara celei de la sistemul similar de la Opel. Nou la Mercedes e si head-up display-ul (1.228 de euro) cu o grafica mai placuta decat la BMW. In schimb, sistemele de asistenta nu au fost integrate in centrala de comanda si se activeaza de la cateva butoane din stanga volanului, ceea ce nu e solutie prea practica.

Mercedes ofera trei linii de echipare pentru noul model: Exclusive (inlocuieste fostul Elegance), Avantgarde si AMG. Exclusive promoveaza o linie clasica, eleganta si se caracterizeaza prin sigla Mercedes amplasata pe capota si grila radiatorului cu trei bare orizontale sustinute de una verticala in mijloc. Avantgarde afisaza un look sportiv cu doua bare orizontale cromate mai late care sustin sigla Mercedes integrata in grila radiatorului si insertii cromate in zona prizelor de aer laterale din spoiler.

Configurarea noului Mercedes Clasa C este o operatiune laborioasa, deoarece pana la lista de optiuni ai de ales intre patru tipuri de suspensii, patru motoare pe benzina, patru dieseluri si un hibrid. Sunt disponibile trei tipuri de suspensii cu arcuri de otel si, in premiera in acest segment, o suspensie pneumatica. Aparitia suspensiei pneumatice este explicata prin faptul ca noua Clasa C este construita pe complet noua platforma cu tractiune spate, pe care se vor construi in viitor generatiile urmatoare Clasa E si S. Standard, Mercedes Clasa C dispune de o suspensie confort, insa aceasta nu o recomandam decat celor trecuti de prima tinerete. Pe un C 200 pe care am testat-o, ruliul este destul de prezent si directia e destul de indirecta. Un compromis mult mai bun il ofera suspensia Avantgarde Comfort, oferita fara extra pret, care este tot o suspensie Confort, dar mai coborata cu 15 mm. Cine doreste o Clasa C sportiva face alegerea corecta daca opteaza pentru suspensia sport (422 de euro extra), de asemenea mai coborata cu 15 mm, care confera o agilitate superioara si un ruliu mult mai redus.

Butonul magic se numeste acum Agility Select (124 euro la cutia manuala si standard la cutia automata), care permite modificarea raspunsului cutiei automate, al directiei si motorului. Daca se comanda si suspensia Airmatic, Agility Select regleaza si taria supensiei.

Disponibila pentru prima oara in acest segment, suspensia pneumatica Airmatic este o optiune demna de luat in seama. Decat sa alegi nu stiu ce gadgeturi electronice, merita mai mult sa investesti 1.476 de euro in suspensia pneumatica, suma nefiind mare pentru acest nivel de pret. Iar in acest caz se regleaza atat garda la sol functie de viteza, dar si taria suspensiei in trei moduri – Eco si Confort, Sport si Sport Plus, plus modul Individual, care permite reglajul separat pentru suspensie, directie si raspunsul motorului. Cu Airmatic, la drum lung te simti ca intr-o limuzina de clasa superioara si niciun alt rival nu ofera un confort la drum lung ca acest Mercedes Clasa C cu suspensie pneumatica. Pe modul Sport+, directia e extrem de incisiva, iar ruliul e foarte mic. La agilitatea remarcabila contribuie si masa redusa cu circa 100 kg fata de generatia precedenta si noua punte fata. Noua platforma a inaugurat si o noua caroserie hibrid construita din aluminiu, din otel de inalta rezistenta si otel. Daca inainte procentul de aluminiu era de sub 10%, acum atinge 48%. Spre exemplu, usa fata cantareste doar 10 kg, iar rezervorul standard de combustibil are doar 41 de litri.

 

Rezervor standard de numai 41 de litri

Cine vrea rezervor de 66 litri trebuie sa plateasca 62 de euro. Iar noua punte fata multilink cu patru brate care a inlocuit fosta suspensie clasica de tip McPherson a imbunatatit substantial nu doar precizia pe traiectorie, ci si confortul. Mai mult, cu o aerodinamica exceptionala (Mercedes se lauda cu un Cx de 0,24 pentru versiunea Exclusive la care se inchide grila radiatorului, 124 de euro extra), nivelul de zgomot este foarte redus chiar la viteze de peste 140-160 km/h. Din acest punct de vedere, acest C este un Mercedes care pastreaza calitatile traditionale ale marcii si sloganul „mai multa clasa in Clasa C” ar putea fi refrazat in „mai multa Clasa S in Clasa C”. Cu suspensie pneumatica, Mercedes imbina in mod fericit confortul tipic marcii cu un comportament sportiv, care trimite sageti spre rivalul din Bavaria.

Gama de motoare este extrem de vasta. La startul vanzarilor sunt disponibile trei versiuni: C 180 (1,6 litri turbo/156 CP), C 200 (2 litri turbo, 184 CP) si C 220 BlueTec (2,1 litri turbodiesel, 170 CP). In iunie vor fi disponibile C 250 (2 litri turbo, 211 CP) si C 250 BlueTec (2,1 litri turbodiesel, 204 CP), iar in septembrie vor urma C 180 BlueTec (1,6 litri turbodiesel, 115 CP), C 200 BlueTec (1,6 litri turbodiesel, 136 CP), C 300 BlueTec Hybrid (2,1 litri turbodiesel, 204 CP si motor electric 27 CP) si C 300 4Matic (V6 turbo de 3 litri, 333 CP) plus versiunea 4Matic pentru C 250 BlueTec. Noi am mers cu cateva dintre ele si iata impresiile noastre. Surprinzator, in C 180 BlueTec si C 200 BlueTec lucreaza un motor de origine Nissan de 1,6 litri adaptat de Mercedes pentru nevoile Clasei C. Cu bloc de fonta si chiulasa din aluminiu, Mercedes a modificat acest motor, care dispune, in premiera pentru un diesel de autoturism, de pistoane de otel. Cu o singura turbina, acesta furnizeaza 115, respectiv 136 CP si afiseaza un consum foarte redus (emisii de 98, respectiv 99 g/km). Combinat cu noua transmisie manuala cu 6 trepte, dieselul compact trage bine in regimurile inferioare si medii de turatii, este rafinat si silentios la fel ca si in alte modele Nissan sau Renault, dar in regimurile inalte de turatie, cand ai nevoie de putere, se simt limitele sale si faptul ca trebuie sa impinga o masa la gol de 1,5 tone. Din cauza emisiilor reduse, Mercedes a preferat sa ofere acest motor de cilindree redusa in locul celui de 2,1 litri si 136 CP utilizat la GLA 200 BlueTec. O surpriza placuta este noua cutie manuala cu 6 trepte, foarte bine etajata si cu o timonerie in mare progres fata de vechea generatie.

 

Airmatic a adus mai mult confort

Insa cine nu e dispus la compromisuri si vrea un Mercedes adevarat cu o transmisie automata si un cuplu sanatos are la dispozitie C 220 BlueTec (400 Nm, 170 CP) si C 250 BlueTec (500 Nm, 204 CP), ambele supraalimentate cu doua turbine. Cel de 204 CP are o forta de impingere demna de un V6, reactioneaza spontan la apasarea pedalei si este tot timpul gata de actiune. Iar fata de vechea generatie, antifonarea este net superioara, fiind aproape de nivelul din fostul S 250 BlueTec. Mai mult, consumuri de 7 l/100 km sunt posibile fara mari eforturi in viata reala, sistemul start&stop si modul Eco la cutiile automate fiind standard la toate motorizarile.

Pentru iubitorii motoarelor pe benzina, Mercedes ofera, printre altele, doua motoare interesante pe benzina de 2 litri turbo cu 184, respectiv 211 CP. Cu 350 Nm, cel de 211 CP este la fel de rapid ca un GTI compact, atingand 100 km/h in 6,6 secunde. Insa consumul afisat de 5,3 l/100 km e nerealist, pe strada valorile apropiindu-se de 10 l/100 km la un mers ceva mai alert, dar nu foarte sportiv. Pentru cine doreste mai mult punch, versiunea de top V6 turbo de 3 litri cu 333 CP, combinata cu tractiune integrala, ofera performante de inalt nivel. Mercedes nu a publicat inca datele de performante pentru acest motor, dar, subiectiv, mi s-a parut ca este chiar mai rapid si are o forta de impingere mai mare decat mult premiatul 6 cilindri in linie de 3 litri si 306 CP de la BMW. De asemenea, este remarcabil felul liniar in care se dezvolta puterea si sunetul superb la accelerare.

Ca orice Mercedes, noua Clasa C este intesata de sisteme de siguranta activa si pasiva, tot ce e disponibil la Clasa S existand si la Clasa C. Sistemele de detectare a starii de oboseala si Collision Prevention Assist Plus (franeaza automat daca in fata este oprita o masina pana la viteze de 50 km/h sau evita o coliziune cu o masina aflata in miscare pana la 40 km/h) sunt standard. Un pachet de asistenta optional (asistenta la conducere Plus 2.604 euro, care inglobeaza si asistentul de banda si de unghi mort, plus sistemul Pre-Safe) include pilotul automat adaptiv Distronic Plus, care lucreaza impreuna cu directia. La viteze mai mari, pe autostrada, sistemul ajusteaza automat directia pentru a te mentine pe banda de mers atunci cand benzile sunt marcate, iar in oras, la viteze sub 60 km/h, poate urmari vehiculul din fata. Sistemul Bas Plus mareste presiunea de franare daca soferul nu franeaza suficient in caz de coliziune iminenta, iar Cross Traffic Assist, care functioneaza pana la 72 km/h, franeaza suplimentar daca soferul nu vede vehiculul care vine din lateral. De asemenea, functia Pre-Safe Brake poate detecta persoanele de pe carosabil si frana autonom pana la oprire la viteze de pana la 50 km/h.

 

Verdict

Cu o ambianta interioara luxoasa si moderna si o suspensie pneumatica care ofera un compromis perfect, noua Clasa C pare o masina de clasa superioara comparativ cu rivalii sai. Noua platforma a adus o masa mai redusa si o aerodinamica de exceptie, cu beneficii clare pentru consum si dinamica si sisteme de asistenta de ultima ora, similare cu cele de la Clasa S. Iar designul superb face ca noua Clasa C sa fie si o masina foarte dorita.

Adaugă un comentariu