Primul drive test Maserati Ghibli

Pe baza platformei lui Quattroporte, Maserati lanseaza Ghibli, care vrea sa contribuie la cresterea de opt ori a vanzarilor lui Maserati si care concureaza cu coupe-urile premium cu patru usi de la Audi, BMW si Mercedes.

 

Pentru prima oara in istorie, Maserati are in catalog doua limuzine, si tot in premiera, pe ambele modele este disponibila tractiunea integrala si o motorizare diesel. Mai scurt cu 291 mm si mai usor cu 50 kg, Ghibli imparte aceeasi platforma cu Quattroporte dar are doar circa 45% componente comune cu Quattroporte. Pentru Maserati a fost o provocare sa construiasca doua limuzine diferite pe aceeasi platforma in conditiile in care Ghibli este mai ieftin cu circa 40.000 de euro.

Ce ofera

La 4,97 metri lungime, Ghibli este putin mai scurt decat BMW Seria 6 Gran Coupe dar cel putin in spate ofera ceva mai mult loc pentru genunchi, ampatamentul de aproape 3 metri fiind cu 3 cm mai mare decat la BMW. Insa datorita designului cu doar doua geamuri laterale si a liniei caroseriei care urca spre spate, Ghibli pare mult mai compact decat este in realitate.

In fata, pozitia de condus este superba si scaunele fata ofera un bun compromis intre confort si sustinerea laterala.  De asemenea, unic in aceasta clasa, pedalierul se poate regla. Centrala de comanda Maserati Touch Control cu display de 8,4 inci (cel mai mare disponibil in standard la clasa sa) are o grafica intuitiva si are comenzi clare chiar daca include si climatizarea in meniu si combina comenzile clasice cu cele tactile.

Insa rezolutia displayului si viteza sistemului de navigatie sunt mai slabe ca la rivalii germani. Iar cutia automata cu 8 trepte fara buton de P separat, acesta fiind integrat in grila schimbatorului cu R,N, D, produce confuzie la trecerea din P in R sau din N in D putandu-se comuta accidental altceva decat doreste soferul.

Cum se conduce

Ca si la Quattroporte, Maserati a utilizat aluminiul pe scara larga, astfel ca a reusit sa asigure o distributie a maselor perfecta de 50-50% pentru toate versiunile de motorizare. Cu punte fata cu brate duble suprapuse, punte spate multilink si diferential blocabil standard (la rivali acesta se plateste extra) si distributia maselor egala pe punti, Ghibli are un comportament rutier foarte sigur si nu subvireaza aproape deloc. Astfel, se conduce foarte placut si la limita are rezerve mari de tractiune.

Insa directia hidraulica strica putin din placerea condusului pentru ca forta in volan e destul de mare la viteze de croaziera pe autostrada si nu se intareste semnificativ in viraje. Un feedback mai bun nu ar fi stricat. Si trenul de rulare este inconsecvent. In versiunea cu suspensie adaptiva Skyhook, pe modul Normal pe denivelari lungi, absoarbe bine iregularitatile drumului, dar pe cele scurte isi zdrunicna pasagerii. Iar daca se comuta modul Sport, ruliul in viraje nu se atenueaza semnificativ.

Maserati ofera trei motorizari, intre care un diesel.

Dezvoltat de VM Motori, dar produs de Ferrari, motorul V6 diesel de 3 litri  si 275 CP preia blocul motor de la Lancia Thema dar in rest totul este modificat. In practica, impresioneaza prin cuplul mare de 600 Nm prezent intr-o zona relativ ingusta intre 1800 si 2800 rpm, insa nu are placerea de a se tura a rivalilor germani.  Chiar cu sistemul activ de sunet, dieselul nu este chiar in spiritul Maserati.

In schimb, cele doua motoare bi-turbo pe benzina de 3 litri cu 330 si respectiv 410 CP sunt excelente. Au un raspuns spontan la apasarea pedalei, cuplul este omniprezent pe o plaja larga de turatie si se tureaza lejer si sportiv, moment in care produc un sunet superb. Versiunea de 410 CP este disponibila si cu tractiune integrala care merita toti banii fiind foarte eficienta din punct de vedere al consumului. Este de apreciat insa ca diferenta in acceleratie de la 0 la 100 km/h intre versiunea cu si fara tractiune integrala este de doar 0,2 secunde, adica nesemnificativa, ceea ce dovedeste ca si versiunea 4×2 ofera un bun nivel de tractiune.

Cat costa   

La un pret de circa 67.000 de euro, Maserati Ghibli diesel costa exact cat Mercedes CLS 350 Bluetec dar este cu 18.000 de euro mai ieftin decat BMW 640d Gran Coupe cu 313 CP (la Seria 6 Gran Coupe  nu exista versiunea 630d).

Verdict

Ghibli este o alternativa exclusivista la BMW Seria 6 Gran Coupe, Mercedes CLS sau Audi A7. Designul si finisarea ca si comportamentul  rutier, motoarele pe benzina si tractiunea integrala ii dau dreptul sa intre in acest club select. La directie, confort si motorul diesel, Maserati trebuie sa mai faca progrese.

 

Adaugă un comentariu